Page 235 - Mahalli İdareler Personeli Görevde Yükselme Unvan Değişikliği Sınavına Hazırlık Rehberi
P. 235

ORTAK KONULARIN ÇÖZÜMLERİ
                    c)Cümle içindeki arasözlerin ve aracümlelerin başında ve sonunda virgül, parantez kullanılabile-
            ceği gibi kısa çizgi de kullanılabilir.
                    d)Cümle sonunda satıra sığmayan sözcüklerin bölünmesinde kullanılır.
                    e)Dilbilgisinde eklerden önce ve mastar halindeki fiillerden sonra kullanılır.
                    f)Osmanlıca tamlamalarda kullanılır.
                   12.UZUN ÇİZGİ (—):
                   Konuşma metinlerinde konuşmaların başında kullanılır.
                   YAZIM YANLIŞLIKLARI
                   “DE”NİN YAZIMI VE GÖREVLERİ
                   Bağlaç olan “de” ya iki cümleyi bağlar ya da genellikle cümleye örtülü anlam katar. Bu durumlarda
            kendinden önceki kelimeden ayrı yazılır. Hiçbir zaman “te/ta” biçimini almaz ve ünlü uyumuna uyar. Bu-
            lunma, kalma anlamı katan ya da sıfat yapan “-de” kendinden önceki kelimeye bitişik yazılır ve ünsüz
            uyumundan etkilenir. (-de/-da/-te/-ta)
                   ÖRNEKLER
                   Köyde kimse yoktu. ( Bulunma Hal Eki )
                   Bu kitapta konular güzel işlenmiş. ( Bulunma Hal Eki ) Sınıfın gözde öğrencileri gelmemiş. (Sıfat
            yapan “-de” )
                   Sözde bahaneler uydurup duruyor. (Sıfat yapan “-de” )
                   Gel de babanın söylediklerini yap. (Cümleleri bağlar. )
                    “Kİ”NİN YAZIMI VE GÖREVLERİ
                   Bağlaç olan “ki” ya iki cümleyi bağlar ya da pekiştirme görevlerinde kullanılır. Bu durumlarda ken-
            dinden önceki kelimeden ayrı yazılır.
                   Sıfat yapan veya ilgi zamiri olan “-ki” bitişik yazılır.
                   ÖRNEKLER
                   Vazodaki güller birer birer kurumuş. (Sıfat yapan)
                   Yarınki maça geliyorum. (Sıfat yapan)
                   Oysaki >-ki bitişik yazılır.
                   SORU EKİ “Mİ”NİN YAZIMI VE GÜMLEYE KATTIĞI ANLAMLAR
                   Soru eki olan “mi/mı/mu/mü” her zaman ayrı yazılır ve ünlü uyumuna uyar. Kendinden sonra ge-
            len eklere bitişik yazılır.
                   ÖRNEKLER
                   Verdiğim romanı okudun mu? (soru)
                   Ders zili çaldı mı hepimiz okula koşardık. (zaman)
                   Orayı daha önce hiç mi hiç görmedim. (pekiştirme)
                   Düzenli çalıştın mı kazanırsın. (koşul)

                   Dolayısıyla 21.sorunun cevabı “Kızılcahamamlılar” “B” seçeneği” olacaktır. Burada kesme
            işareti yanlış kullanılmıştır.
                   22.sorunun cevabı “2.’nci kattaydı” “C” seçeneği” olacaktır. Burada yazım yanlışı yapılmıştır.

                   23.sorunun cevabı “D” seçeneği” olacaktır. Burada virgülün arasöz ve ara cümlelerin başın-
            da ve sonunda kullanılmasıyla ilgili kullanımına vurgu yapılmıştır.

                                                                                     TBB | 227
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240