Page 89 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 89

MAHALLİ İDARELER MUHASEBE SİSTEMİ
            3.1. Sistemin Amacı
                   Mahalli idarelerin muhasebe uygulamaları ile ilgili olarak 2006 yılında yürürlü-
            ğe giren ve çeşitli tarihlerde değişikliğe uğrayan gerek “Genel Yönetim Muhasebe Yö-
            netmeliği” gerekse “Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği” ile kamu muhasebe
            sistemine  yeni  standartlar  getirilmiş,  her  iki  Yönetmelikte de oluşturulan  muhasebe
            sistemin amacı birbirlerine benzer şekilde tanımlanmıştır.
                    Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin amacı “il özel idaresi, be-
            lediye, bağlı idare ve birliklerin;
                        Gelir ve gider bütçelerinin hazırlanması,
                        Kesin hesabın çıkarılması,
                        Hesap ve kayıt düzeninde saydamlık, hesap verilebilirlik ve tekdüzenin
                         sağlanması,
                        İşlemlerinin kayıt dışında kalmasının önlenmesi,
                        Faaliyetlerinin gerçek mahiyetlerine uygun olarak sağlıklı ve güvenilir bir
                         biçimde muhasebeleştirilmesi;
                        Mali  tablolarının  zamanında,  doğru,  muhasebenin  temel  kavramları  ve
                         genel kabul görmüş bütçe ve muhasebe ilkeleri çerçevesinde, uluslararası
                         standartlara  uygun,  yönetimin  ve  ilgili  diğer  kişilerin  bilgi  ihtiyaçlarını
                         karşılayacak  ve  kesin  hesabın  çıkarılmasına  temel  olacak;  karar,  kontrol
                         ve  hesap  verme  süreçlerinin  etkili  çalışmasını  sağlayacak  şekilde  hazır-
                         lanması ve yayımlanmasına ilişkin esas, usul, ilke ve standartların belir-
                         lenmesidir.”
                   Amaç maddesinden anlaşılacağı üzere Yönetmelikler, Tebliğ de olduğu gibi
                            -Kuruluşlar arasında bir yeknesaklık,
                            -İşlemlerin tamamının kayıt altına alınması ve
                            -Mali  tabloların  hazırlanmasında  muhasebenin  temel  kavramları  ve
            genel kabul görmüş bütçe ve muhasebe ilkelerine uyulmasını öngörmektedir.
                   Genel  Yönetim  Muhasebe  Yönetmeliği’nin  2  maddesi  5018  sayılı  Kamu  Mali
            Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi ve aynı zamanda kurumlar vergisi mükellefi olan
            kamu idarelerini kısmi olarak Yönetmeliğin kapsamına almıştır.
                   Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin kapsam maddesinde de bu
            durum şu şekilde belirtilmiştir;
                   “Yönetmelik kapsamında sayılan idarelerin, kurumlar vergisine tabi faaliyetle-
            ri, hesap planı bakımından bu Yönetmeliğin sadece bütçe işlemlerinin muhasebeleşti-
            rilmesi  ve  raporlanmasına  ilişkin  hükümlerine  tabidir.  Bu  faaliyetler  için 04.01.1961
            tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 175 ve mükerrer 257’nci maddeleri hüküm-
            leri uyarınca belirlenen muhasebe standartları, tek düzen hesap planı ve mali tabloların
            çıkarılmasına ilişkin usul ve esaslar uygulanır.” Hükmünü içermektedir. Bu maddeye
            göre  mahalli  idarelerin  kurumlar  vergisine  tabi  faaliyetleri  Tebliğ  de  belirtilen  stan-
            dartlar çerçevesinde muhasebeleştirilmesi gerekmektedir.



                                                                                      TBB | 65
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94