Page 527 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 527
Tebligat
1575.5. Adres kayıt sistemindeki adrese tebliğe çıkılan hallerde, tebliğ yapılacak kişinin
adresinde bulunamaması veya o adresten geçici olarak ayrılmış olması durumunda,
bu durum posta memuru tarafından tebliğ alındısı üzerine şerh ve imza edilerek, teb-
liğ evrakı gönderildiği idareye iade edilir. Bunun üzerine tebliği çıkaran merci tarafın-
dan tayin olunacak münasip bir süre sonra yeniden tebliğ çıkarılır. İkinci defa çıkarı-
lan tebliğ evrakı da aynı sebeplerle tebliğ edilemezse, tebliğ evrakının gönderildiği
idareden alınabileceği şerhini içeren bir pusula kapıya yapıştırılır. Bu durum, posta
memuru tarafından tebliğ alındısı üzerine şerh ve imza edilerek, tebliğ evrakı, gönde-
rildiği idareye iade edilir. Tebliğ evrakının pusulanın yapıştırıldığı tarihten itibaren on
beş gün içerisinde muhatabı tarafından alınması hâlinde alındığı günde, bu süre içe-
risinde alınmaması hâlinde ise on beşinci günde tebliğ yapılmış sayılır.
1.7.2. Memur Vasıtasıyla Tebliğ
1576. Memur vasıtasıyla tebliğ, başka bir ifadeyle memur eliyle tebliğ, Vergi Usul
Kanunu’nun 107’nci maddesinde yer almaktadır. Tebligat postaya verilmeksizin, ida-
re’nin memuru vasıtasıyla da yapılabilir. 1125 Bu durumda posta memurunca yapılacak
işlemler memur tarafından yerine getirilir. 1126 Maddeye göre, Maliye Bakanlığı posta-
daki gecikmeleri önlemek ve vergilendirme ile ilgili işlemlerin daha hızlı yürümesi için
posta yerine, memur vasıtası ile tebliğ yaptırmaya yetkilidir.
1577. Emlak vergisinde, vergilendirme süreciyle ilgili yetkiler, belediyelere aittir. Bu nedenle
emlak vergisi bakımından bu işlemler, Belediyenin tebligat memurları eliyle yürütüle-
cektir. Zira Emlak Vergisi Kanun’un 37’nci maddesinde, vergi dairesi tabirinin beledi-
yeyi ifade ettiği, Vergi Usul Kanunu’nda verilmiş görev ve yetkilerin belediye başkan-
ları tarafından kullanılacağı, belediye görevlilerinin vergi dairesi müdürü sıfat ve yet-
kisini haiz bulunduğu hükümleri yer almaktadır. 1127
1578. Memur eliyle tebliğlerde de, Vergi Usul Kanunu’nda, birinci kitabının beşinci
kısmında, belirtilen tebliğ esasları geçerli olup, bu esaslara uyulması gereklidir.
1579. Maddenin 1’inci fıkrasında yer alan "tebliğleri posta yerine memur vasıtasıyla da
yaptırtmaya yetkilidir" hükmü gereğince, bu yolla tebliğ için bir kısıtlamaya tabi ol-
1125 Danıştay 4. Dairesi’nin 10.02.2011 tarih ve E:2008/5721, K:2011/630 sayılı kararı; tebligatın posta yoluyla
yapılabileceği gibi Maliye Bakanlığı’nın gerekli gördüğü hallerde memur vasıtasıyla da yaptırılabileceği, idarece me-
mur vasıtasıyla tebliğ yaptırılması durumunda posta yoluyla tebliğe ilişkin hükümlerin uygulanması gerektiği, yönün-
dedir. Danıştay 7. Dairesi’nin 13.10.1998 tarih ve E:1997/4014, K:1998/3274 sayılı kararı; memur eliyle tebligat
yapılabileceği, muhatabın tebellüğden kaçınması üzerine tebliğ evrakının önüne bırakılmak suretiyle tebliğ edileceği,
yönündedir.
1126 Danıştay Vergi Daireleri Genel Kurulu’nun 06.11.1998 tarih ve E:1997/209, K:1998/319 sayılı kararında; me-
mur eliyle tebliğde hukuka aykırılık bulunmadığından davanın süre aşımı nedeniyle reddi yolundaki karara karşı
yapılan temyiz isteminin reddi gerektiği, belirtilmektedir.
1127 Bu Kanunda geçen "Vergi Dairesi” tabirinin belediyeleri ifade ettiğini belirten Emlak Vergisi Kanunu’nun
04.12.1985 tarih ve 3239 sayılı Kanun’un 113 maddesi ile değişik 37’nci maddesinde ayrıca; bu Kanun’un uygu-
lanmasında, 1) Belediye gelir şube müdürünün, gelir şube müdürü olmayan yerlerde belediye hesap işleri müdürü-
nün, hesap işleri müdürü olmayan yerlerde muhasebecinin, vergi Dairesi’nin müdürü sıfat ve yetkisini haiz olduğu, 2)
Vergi Usul Kanunu’nda mahallin en büyük mal memuruna verilmiş görev ve yetkilerin, belediye başkanları tarafından
kullanılacağı, hükmü de yer almaktadır.
TBB | 499