Page 64 - Tüm Yönleriyle Doğrudan Temin
P. 64
TÜM YÖNLERİYLE DOĞRUDAN TEMİN
3.2. YAKLAŞIK MALİYET TESPİTİ
Doğrudan teminde yaklaşık maliyet hazırlanması gerek bulun-
mamaktadır. Ancak 22 a/b/c ve yapım işlerinde yaklaşık maliyetin
tespiti yapılması gerekmektedir. Özellikle 22/d için, alımın limitin
altında kalıp kalmadığının tespiti için yaklaşık maliyeti belirlemekte
yarar vardır.
Kamu İhale Kurumunun 10.07.2014 tarih ve 580-12281 sayılı
görüş yazısı:
… Doğrudan temin yönteminin bir ihale usulü olmaması nede-
niyle Kanundaki değişik usul ve kurallardan bağışık tutulduğu, bu
nedenle idarelerin doğrudan temin yönteminde daha esnek hareket
edebilecekleri, bu anlamda yaklaşık maliyet tespiti yaparak alım
yapmanın da ihale usulleri kapsamında zorunlu tutulduğu, bu
nedenle de doğrudan temin yönteminde böyle bir zorunluluktan söz
edilemeyeceği…
3.3. ONAY BELGESİNİN DÜZENLENMESİ
5018 sayılı Kanun’a göre, kamu idareleri tarafından kurum büt-
çesinden harcama yapılabilmesi harcama yetkilisinin harcama
talimatı vermesiyle ya da ihale kanununa göre ihale yetkilisinin onay
belgesini vermesiyle mümkün olmaktadır (KMYKK, md. 32; Merkezî
Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği, md. 4). İhtiyacın oluşması
ve doğrudan temin alım şartlarının sağlanmış olduğu durumlarda
gerçekleştirme görevlisinin talebi, harcama yetkilisinin oluru ile onay
belgesi hazırlanır ve ihale yetkilisi tarafından piyasa fiyat araştırma-
sını yapacak personel belirlendikten sonra onay belgesi imzalanarak
alım süreci başlatılır.
5
İşin niteliğine göre idareler bu bende göre yapacakları günlük
ve küçük ölçekli alımlar için genel bir onay belgesi düzenleyebilecek-
leri gibi, her bir alım için de onay belgesi düzenleyebilirler. (Kamu
İhale Genel Tebliği; 22.5.1)
Onay Belgesinde olması gereken bilgiler:
Alım konusu işin nevi, niteliği
Varsa Proje Numarası
5 ATUĞ, Mustafa, TAYTAK, Mustafa; “Kamu Satın Alımları Kapsamında Doğrudan Temin
Uygulamalarının Değerlendirilmesi ve Bir Vaka Analizi”, Sayıştay Dergisi, Sayı 110,
Temmuz-Eylül 2018, sf. 100.
54 | TBB