Page 69 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 69

MUHASEBE SİSTEMİNİN AÇIKLANMASI
            ruluşlar, Belediyeler, İl Özel İdareleri, Köyler, Fonlar, Sosyal Güvenlik Kuruluşları ve
            diğer kamu kurumlarının her birinin kendine özgü muhasebe uygulaması 2006 yılına
            kadar sürmüştür.
                   Kamu kesimi için ise 1995 yılında genel ve katma bütçeli idarelerde tahakkuk
            esasına geçilmesini amaçlayan ve Dünya Bankasınca da desteklenen Kamu Mali Yöne-
            tim Projesi çalışmaları ile başlamış ve döner sermayeler için Döner Sermayeli İşletmeler
            Muhasebe  Yönetmeliğinin hazırlanması  ve  yayımlanması  ile  bu  çalışmalar  sürdürül-
            müştür.
                   Kamu mali yönetimine destek olacak sağlam bir veri tabanının oluşturulması
            için genel yönetimi kapsayan raporlama gereksinimi Devlet Muhasebesi çalışmalarının
            kapsamının genişletilmesine neden olmuştur. Çünkü sadece genel yönetimi kapsayan
            mali istatistikler mali karar alanlara, bunları uygulayanlara ve kullanıcı durumundaki
            diğer kişilere yol gösterebilir. O nedenle, sağlam ve gelişmiş bir muhasebe ve raporla-
            ma sisteminin oluşturularak, doğru ve güvenilir Devlet mali istatistiklerinin üretilmesi,
            bunların  doğal  sonucu olarak  saydamlığın  ve  hesap  verilebilirliğin  temelinin  oluştu-
            rulması gereklidir.
                   Genel yönetimi kapsayan uluslararası standartlara uygun bir muhasebe ve ra-
            porlama sistemini kurabilmek amacıyla;
                   10.12.2003 tarihinde kabul edilerek 24.12.2003 tarih ve 25326 sayılı Resmi Gaze-
            tede yayınlanan ve 01.01.2005 tarihinden itibaren bütünüyle yürürlüğe girmesi gereken
            5018 Sayılı “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu” 22.12.2005 tarihinde 5018 Kanu-
            nun da birçok maddesinde değişiklik öngören 5436 Sayılı Kanunun kabulü sonrası iki
            maddesi dışında 01.01.2006 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
                   Kanunun amacı; kalkınma planları ve programlarında yer alan politika ve he-
            defler doğrultusunda, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde
            edilmesi ve kullanılmasının, hesap verilebilirliği ve saydamlığı sağlamak üzere kamu
            mali yönetiminin yapısını ve işleyişini kamu bütçesinin hazırlanmasını ve uygulanma-
            sını  ve  tüm  mali  işlemlerin  muhasebeleştirilmesini,  raporlanmasını  ve  mali  kontrolü
            düzenlemektir.  37
                   Kamu yönetimlerini yeniden yapılandırma çabası içerisindeki ülkelerin, reform
            çalışmalarına muhasebe sistemlerini düzeltmekle ve daha doğru, daha zamanlı, daha
            güvenilir bilgi üretebilir hale getirmekle başlamaları rastlantı değildir. Devlet muhase-
            besi hükümetlerin mali politikalara ilişkin işlemlerinin kayıtlarını tutar ve raporlar. Bu
            nedenle, devlet muhasebesi mali hesap verilebilirliğin ve saydamlığın en önemli unsu-
            rudur.
                   Bu kapsamda uygulamaya konan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
            Kanunu’nun 49, 50 ve geçici 3 üncü maddeler çerçevesinde 03.12.2014 tarih ve 29214
            sayılı Resmi Gazete de yayınlanan “Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği” 2014/7052
            sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konmuştur.




            3737  ( 5018 / Md. 1 )

                                                                                      TBB | 45
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74