Page 27 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 27

BELEDİYELERDE MALİ SİSTEM
            1.1. Genel Açıklamalar
                   Sosyal bir varlık olan insan tarihsel süreç içerisinde küçüklü büyüklü çeşitli or-
            ganizasyonlar oluşturarak toplu yaşam biçimine bir şekil vermeye çalışmıştır.  Günü-
            müzde her ülke geçmişleri ve gelenekleri doğrultusunda idari sistemlerini anayasala-
            rında düzenlemişlerdir.
                   Ülkemiz de ise idari sistemimiz Anayasasının 123’üncü maddesine göre merke-
            zi idare ve mahalli idare biçiminde iki ana grupta toplanmıştır. Anayasamızın 127’ inci
            maddesinde mahalli idarelere yer verilmiş ve halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını
            karşılamak  üzere,  karar  organları  seçmenler  tarafından  seçilerek  oluşturulan  kamu
            tüzelkişiliğine  sahip  mahalli  idare  birimlerinin kurulabileceği  belirtilmiştir.  Aynı Ka-
            nunun son fıkrasında mahalli idarelere görevleri ile orantılı gelir kaynakları sağlanır
            hükmü ile mahalli idarelere görevleri yerine getirmek amacıyla  “kamu kaynağı kul-
            lanma” yetkisi verilmiştir.
                   Son yıllarda, kamu harcamalarının artışıyla beraber vergilerin de artması kamu
            sektörü kaynaklı ekonomik krizleri ortaya çıkarmış ve bu krizler birçok ülkede kamu
            mali yönetim anlayışının sorgulanmasına neden olmuştur. Bu kapsamda kaynak kul-
            lanımında  etkililik,  verimlilik  ve  tutumluluğun  sağlanması,  siyasi  ve  yönetsel  hesap
            verme  mekanizmaları  ile  mali  saydamlığın  geliştirilmesine  yönelik  uygulamalar  hız
            kazanmıştır. Bu gelişmeler nezdinde, kamu harcama reformu kapsamında hazırlanan
            5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu mali yönetiminde mali
            disiplin, hesap verebilirlik ve mali saydamlık hedeflenerek kamu kaynaklarının etkili,
            verimli  ve  tutumlu  kullanılmasını  sağlamak  üzere  Türkiye’de  de  performans  esaslı
            bütçelemeye geçiş öngörülmüştür.  1
                   Performans esaslı bütçelemenin daha etkin bir şekilde uygulanması için mevcut
            sistemin program bütçe yaklaşımıyla birlikte ele alınması görüşleri doğrultusunda Ül-
            kemiz koşullarına uygun bir program bütçe modeli çalışmalarına 2012 yılında başlan-
            mış öncelikle merkezi idare birimlerinde olmak üzere 2020 Yılından itibaren uygula-
            maya başlanmıştır.
                   1050  sayılı  Muhasebe-i  Umumiye  Kanunu’nun,  yürürlükten  kaldırılarak  mali
            yönetim sistemimizin yeni anlayış getiren ve yukarda belirtilen bütçe sistemini getiren
            5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu 24/12/2003 tarih ve 25326 sayılı
            Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
                   Bu Kanunun amacı, kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve he-
            defler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde
            edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve malî saydamlığı sağlamak üzere, ka-
            mu  malî  yönetiminin  yapısını  ve  işleyişini,  kamu  bütçelerinin  hazırlanmasını,  uygu-
            lanmasını, tüm malî işlemlerin muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve malî kontro-
            lü düzenlemektir.





            1 Yrd. Doç.Dr. Serpil AĞCAKAYA, Arş. Gör. Ceyda ŞATAF, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi,
            MaliyeBölümü, Performans Esaslı Analitik Bütçe Sistemi Ve Uygulama Örneği: Süleyman Demirel Üniversitesi Bütçesi

                                                                                       TBB | 3
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32