Page 29 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 29

BELEDİYELERDE MALİ SİSTEM
            vazene-i umumiye’ tabirinin yanında ‘bütçe’ tabiri de kullanılmaya başlanmış ve daha
            sonra bu tabir,1876 tarihli Kanuni Esasi’de (Anayasada) yer almak suretiyle dilimize
            iyice yerleşmiştir.


            1.3. Bütçenin Tanımı
                   Bütçe  kavramı  önce  genel  olarak,  daha  sonra  ekonomik  ve  hukuki  açılardan
            aşağıdaki gibi tanımlamak mümkündür.
                   Genel olarak bütçe, devletin gelir ve giderlerini gösteren bir belgedir.
                   Hukuki açıdan bütçe, kamu gelirlerini toplamak ve kamu giderlerini yapmak
            için, yasama organının yürütme organına verdiği yetkiyi gösteren bir kanundur.
                   Ekonomik  olarak  bütçe,  devletin  milli  ekonomideki  yıllık  kaynak-kullanım
            dengesini gösterir. Başka bir ifadeyle bütçe devletin, her yıl milli ekonomiden vergi ve
            benzeri yollardan ne kadar kaynak toplanacağını ve toplanan bu kaynakların nerelere
            sarf edeceğini gösteren bir belgedir.
                   5018 sayılı Kanun da ise Bütçe; belirli bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri
            ile bunların uygulanmasına ilişkin hususları gösteren ve usulüne uygun olarak yürür-
            lüğe konulan belgeyi ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.

            1.3.1. Bütçe Sistemleri
                   Bütçe, kamu yönetiminde, belirlenen hedeflere ulaşmak için kullanılan araçların
            en etkilisidir. Devlet, her yıl kamu kesimi için ayrılan kaynakların hangi hizmetlerde
            ve  ne  ölçüde  kullanılacağını  bütçe  ile  belirlemektedir.  Bu  yüzden  kamu yönetiminin
            başarısı, geniş ölçüde bütçe imkânlarına ve bu imkânların etkin kullanımına bağlıdır.
                   Kamu yönetimindeki gelişmelere paralel olarak bütçe sistemlerinde de önemli
            gelişmeler  olduğunu  görüyoruz.  Bütçe  sistemlerini, bütçe  tekniğinde  meydana  gelen
            gelişmeler ışığında başlıca iki kısımda incelemek mümkündür. Bunlardan birincisi ge-
            leneksel ya da klasik bütçe sistemi, ikincisi ise modern bütçe sistemleridir.

            1.3.2. Geleneksel Bütçe Sistemi
                   Bütçe sisteminin ilk şekli geleneksel ya da klasik bütçe sistemi olarak nitelendi-
            rilmektedir. Geleneksel bütçe sistemi, aynı zamanda klasik mali anlayışın bir ürünü-
            dür. Klasik mali anlayışa göre önemli olan husus bütçe denkliğinin sağlanmasıdır. Büt-
            çe ile devlet, özel ekonominin işleyişini hiçbir surette etkilemeden, sadece özel kesim
            tarafından karşılanmayan milli savunma ve asayiş gibi kamu hizmetlerini yerine geti-
            rir.
                   Geleneksel  bütçe  sisteminden  beklenen  görev,  kamu  harcamalarının  yasama
            organınca  onaylandığı  biçimde  gerçekleştirilmesini  sağlamaktır.  Bunun  için,  yasama
            organı tarafından yürütme organına verilen ödeneklerin, mevzuata uygun olarak kul-
            lanılıp kullanılmadığına dikkat edilir. Bu bütçe sisteminde, kamu hizmetlerinin etkin-
            liğini  sağlayacak  düzenlemeler  yoktur.  Yasama organının,  kamu  kesimi  için  ayırdığı
            ödeneklerin, ilgili harcama kalemlerinde kullanılıp kullanılmadığı hususu araştırılır.




                                                                                       TBB | 5
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34