Page 35 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 35

BELEDİYELERDE MALİ SİSTEM
                   g)      Tüm gelir ve giderler gayri safi olarak bütçelerde gösterilir. Elde edile-
            cek gelir için yapılacak giderlerin ayrı ayrı brüt olarak bütçenin ilgili tertiplerinde gös-
            terilmesi gerekir
                   h)      Bütçelerde gelir ve gider denkliğinin sağlanması esastır.
                   Bütçe hazırlanırken gelir bütçesi esas alınır. Bu gelir çerçevesinde gider bütçesi
            hazırlanır.  Ancak  gelir  ve  gider  bütçesi  arasında  fark  oluşması  durumunda  aradaki
            fark finansman tablosunda gösterilerek kapatılır.
                   i)      Bütçeler, ait olduğu yıl başlamadan önce Türkiye Büyük Millet Meclisi
            veya yetkili organlarca kabul edilmedikçe veya onaylanmadıkça uygulanamaz.
                   Belediyelerde Bütçe ve kesin hesabı kabul etmek, belediye meclisinin görevleri
            arasında sayılmıştır.
                   j)      Bütçelerde, bütçeyi ilgilendirmeyen hususlara yer verilmez.
                   Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinde yer alan ve Meclis kararı
            olan Bütçe kararnamesi ve bütçeyi oluşturan cetvellerde bütçe dışında bir hüküm ol-
            maması gerekir.
                   k)      Bütçeler kurumsal, işlevsel ve ekonomik sonuçların görülmesini sağla-
            yacak şekilde Cumhurbaşkanlığı’nca uluslararası standartlara uygun olarak belirlenen
            bir sınıflandırmaya tâbi tutularak hazırlanır ve uygulanır. 8
                   l)      Bütçe gelir ve gider tahminleri ile uygulama sonuçlarının raporlanma-
            sında açıklık, doğruluk ve malî saydamlık esas alınır.
                   m)      Kamu idarelerinin tüm gelir ve giderleri bütçelerinde gösterilir.
                   Belediyenin tüm gelirlerinin bütçe dışı tutulmadan gösterilmesi gerekir.
                   n)      Kamu hizmetleri, bütçelere konulacak ödeneklerle, mevzuatla belirlen-
            miş yöntem, ilke ve amaçlara uygun olarak gerçekleştirilir.
                   o)      Bütçelerde, ödenekler belirli amaçları gerçekleştirmek üzere tahsis edilir.

            1.8. Analitik Bütçe Sınıflandırması
                   Bütçe sınıflandırması; ekonomik ve mali politikaların planlanması, uygulanma-
            sı ve sonuçlarının analiz edilebilmesi için devlet faaliyetlerinin kurumsal, fonksiyonel
            ve ekonomik kriterlere göre tasnif edilmesidir. 9
                   Kamu  Mali  Yönetim  Projesi  kapsamında  yeni  bütçe  sınıflandırılması  üzerine
            Maliye Bakanlığınca 1995 yılında çalışmalar başlatılmış ve 1998 yılında IMF uzmanları
            ile birlikte GFS (Government Finance Statistics) Devlet Mali İstatistikleri modeli esas
            alınarak bir sınıflandırma yapılmıştır.
                   Yeni  bütçe  kod  yapısı  gözden  geçirilerek  GFS’  deki  değişikliklere  ve  Avrupa
            Birliğine üye ülkelerde uygulanan ESA’95 (European System of İntegrated Economic


            8 Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu -Madde 13
            9  http://www.bumko.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.aspx 2006–2008 Dönemi Bütçe Hazırlama Rehberi, sayfa:3

                                                                                      TBB | 11
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40