Page 35 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 35
BELEDİYELERDE MALİ SİSTEM
g) Tüm gelir ve giderler gayri safi olarak bütçelerde gösterilir. Elde edile-
cek gelir için yapılacak giderlerin ayrı ayrı brüt olarak bütçenin ilgili tertiplerinde gös-
terilmesi gerekir
h) Bütçelerde gelir ve gider denkliğinin sağlanması esastır.
Bütçe hazırlanırken gelir bütçesi esas alınır. Bu gelir çerçevesinde gider bütçesi
hazırlanır. Ancak gelir ve gider bütçesi arasında fark oluşması durumunda aradaki
fark finansman tablosunda gösterilerek kapatılır.
i) Bütçeler, ait olduğu yıl başlamadan önce Türkiye Büyük Millet Meclisi
veya yetkili organlarca kabul edilmedikçe veya onaylanmadıkça uygulanamaz.
Belediyelerde Bütçe ve kesin hesabı kabul etmek, belediye meclisinin görevleri
arasında sayılmıştır.
j) Bütçelerde, bütçeyi ilgilendirmeyen hususlara yer verilmez.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinde yer alan ve Meclis kararı
olan Bütçe kararnamesi ve bütçeyi oluşturan cetvellerde bütçe dışında bir hüküm ol-
maması gerekir.
k) Bütçeler kurumsal, işlevsel ve ekonomik sonuçların görülmesini sağla-
yacak şekilde Cumhurbaşkanlığı’nca uluslararası standartlara uygun olarak belirlenen
bir sınıflandırmaya tâbi tutularak hazırlanır ve uygulanır. 8
l) Bütçe gelir ve gider tahminleri ile uygulama sonuçlarının raporlanma-
sında açıklık, doğruluk ve malî saydamlık esas alınır.
m) Kamu idarelerinin tüm gelir ve giderleri bütçelerinde gösterilir.
Belediyenin tüm gelirlerinin bütçe dışı tutulmadan gösterilmesi gerekir.
n) Kamu hizmetleri, bütçelere konulacak ödeneklerle, mevzuatla belirlen-
miş yöntem, ilke ve amaçlara uygun olarak gerçekleştirilir.
o) Bütçelerde, ödenekler belirli amaçları gerçekleştirmek üzere tahsis edilir.
1.8. Analitik Bütçe Sınıflandırması
Bütçe sınıflandırması; ekonomik ve mali politikaların planlanması, uygulanma-
sı ve sonuçlarının analiz edilebilmesi için devlet faaliyetlerinin kurumsal, fonksiyonel
ve ekonomik kriterlere göre tasnif edilmesidir. 9
Kamu Mali Yönetim Projesi kapsamında yeni bütçe sınıflandırılması üzerine
Maliye Bakanlığınca 1995 yılında çalışmalar başlatılmış ve 1998 yılında IMF uzmanları
ile birlikte GFS (Government Finance Statistics) Devlet Mali İstatistikleri modeli esas
alınarak bir sınıflandırma yapılmıştır.
Yeni bütçe kod yapısı gözden geçirilerek GFS’ deki değişikliklere ve Avrupa
Birliğine üye ülkelerde uygulanan ESA’95 (European System of İntegrated Economic
8 Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu -Madde 13
9 http://www.bumko.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.aspx 2006–2008 Dönemi Bütçe Hazırlama Rehberi, sayfa:3
TBB | 11