Page 46 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 46

BELEDİYELERDE MUHASEBE UYGULAMALARI
                   02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri; Emeklilik sigortasına
            ilişkin; Sosyal Güvenlik  Kurumuna işveren  hissesi  olarak ödenecek  sosyal  güvenlik
            primleri  ile  kurum  tarafından  ödenen  fiili  hizmet  müddeti  zamlarına  ilişkin  işveren
            payları ve işveren tarafından ödenecek kısa vadeli sigorta kolları primlerini kapsar.
                   Personelden kesilen primler ise, 01-Personel Giderlerine dâhil edilecektir.
                   03-Mal ve Hizmet Alım Giderleri; Faturalı olarak veya ilgili mevzuatına uygun
            şekilde  belgelendirilerek  alınan  mal  ve  hizmet  bedellerini  kapsamaktır.  Karşılığında
            herhangi bir mal veya hizmet alınmadığı karşılıksız ödemeler ile sermaye giderleri bu
            kapsam dışındadır.
                   Bu  bölüm,  büro  malzemesi  alımları,  kira,  yakıt,  elektrik  ödemeleri  ile parasal
            limitlere bakılmaksızın rutin bakım-onarım ödemelerini, telefon vb. haberleşme gider-
            lerini, yolluk giderlerini, taşıma giderlerini, düşük değerli veya bir yıldan az kullanım
            ömrü olan ekipmanlar için yapılan ödemeler bu bölüme kaydedilir.
                   04-Faiz  Giderleri; Faiz,  ödünç  alınan  paranın  kullanımı  karşılığında  yapılan
            ödeme olarak tanımlanır. Bu itibarla, faiz ödemeleri finansman bölümünde sınıflandırı-
            lan borç alınan paranın anapara geri ödemesinden ve borçlanma için ödenen komisyon
            ve ihraç giderlerinden ayrılır.
                   05-Cari Transferler; Sermaye birikimi  hedeflemeyen  ve  cari  nitelikli  mal  ve
            hizmet  alımını  finanse  etmek  amacıyla  karşılıksız  olarak  yapılan  ödemelerdir.  Ayni
            işlemler analitik bütçe sınıflandırmasının kapsamı dışında olduğundan ayni nitelikteki
            transferler bu kapsamda yer almayacaktır. Transferler nihai olarak kimin yararlandığı-
            na göre değil kime ödendiğine göre sınıflandırılmalıdır.
                   06-Sermaye  Giderleri; Yukarda  da  belirtildiği  gibi  sermaye  harcamaları,  sabit
            sermaye edinimleri, gayrimenkuller ya da gayri maddi aktiflerin edinimi için yapılan
            ve Devlet mal varlığını artıran ödemelerdir.
                   07-Sermaye Transferleri; Bütçe dışına sermaye birikimi amaçlayan veya serma-
            ye  nitelikli  mal  ve  hizmetlerin  finansmanı  amacıyla  yapılan  karşılıksız  ödemelerdir.
            Transferin  cari  nitelikli  mi  yoksa  sermaye  nitelikli  mi  olduğunu  belirlemek  için  cari
            harcama - sermaye harcaması ayrımında kullanılan kriterler dikkate alınmalıdır.
                   08-Borç Verme; Bir mali hakka dayanan veya Devletin teşebbüs mülkiyetinde
            hisse (sermaye) katılımına neden olan ve likidite yönetimi veya kazanç sağlama amaç-
            ları dışında kamusal amaçlarla yapılan ödemeleri kapsar.
                   09-Yedek  Ödenekler; Bütçede  başlangıçta  öngörülemeyen  hizmetlerin  karşılığı
            olmak üzere veya yıl içi gelişmeler neticesinde yapılan tahminlerde sapmalar olması
            ihtimaline karşılık hizmetleri aksatmamak amacıyla ihtiyat olarak ayrılan ödeneklerdir.
                   Yukarda 9 düzeyde verilen harcamalar ve borç verme sınıflandırması temel ola-
            rak üç ana başlık altında incelenebilir.

            1.10.1.7. Cari Giderler
                   01-Personel Giderleri, 02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri,
            03- Mal Ve Hizmet Alım Giderleri içerisine bütçe kanunları ile belirlenmiş asgari değe-



            22 | TBB
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51