Page 46 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 46
BELEDİYELERDE MUHASEBE UYGULAMALARI
02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri; Emeklilik sigortasına
ilişkin; Sosyal Güvenlik Kurumuna işveren hissesi olarak ödenecek sosyal güvenlik
primleri ile kurum tarafından ödenen fiili hizmet müddeti zamlarına ilişkin işveren
payları ve işveren tarafından ödenecek kısa vadeli sigorta kolları primlerini kapsar.
Personelden kesilen primler ise, 01-Personel Giderlerine dâhil edilecektir.
03-Mal ve Hizmet Alım Giderleri; Faturalı olarak veya ilgili mevzuatına uygun
şekilde belgelendirilerek alınan mal ve hizmet bedellerini kapsamaktır. Karşılığında
herhangi bir mal veya hizmet alınmadığı karşılıksız ödemeler ile sermaye giderleri bu
kapsam dışındadır.
Bu bölüm, büro malzemesi alımları, kira, yakıt, elektrik ödemeleri ile parasal
limitlere bakılmaksızın rutin bakım-onarım ödemelerini, telefon vb. haberleşme gider-
lerini, yolluk giderlerini, taşıma giderlerini, düşük değerli veya bir yıldan az kullanım
ömrü olan ekipmanlar için yapılan ödemeler bu bölüme kaydedilir.
04-Faiz Giderleri; Faiz, ödünç alınan paranın kullanımı karşılığında yapılan
ödeme olarak tanımlanır. Bu itibarla, faiz ödemeleri finansman bölümünde sınıflandırı-
lan borç alınan paranın anapara geri ödemesinden ve borçlanma için ödenen komisyon
ve ihraç giderlerinden ayrılır.
05-Cari Transferler; Sermaye birikimi hedeflemeyen ve cari nitelikli mal ve
hizmet alımını finanse etmek amacıyla karşılıksız olarak yapılan ödemelerdir. Ayni
işlemler analitik bütçe sınıflandırmasının kapsamı dışında olduğundan ayni nitelikteki
transferler bu kapsamda yer almayacaktır. Transferler nihai olarak kimin yararlandığı-
na göre değil kime ödendiğine göre sınıflandırılmalıdır.
06-Sermaye Giderleri; Yukarda da belirtildiği gibi sermaye harcamaları, sabit
sermaye edinimleri, gayrimenkuller ya da gayri maddi aktiflerin edinimi için yapılan
ve Devlet mal varlığını artıran ödemelerdir.
07-Sermaye Transferleri; Bütçe dışına sermaye birikimi amaçlayan veya serma-
ye nitelikli mal ve hizmetlerin finansmanı amacıyla yapılan karşılıksız ödemelerdir.
Transferin cari nitelikli mi yoksa sermaye nitelikli mi olduğunu belirlemek için cari
harcama - sermaye harcaması ayrımında kullanılan kriterler dikkate alınmalıdır.
08-Borç Verme; Bir mali hakka dayanan veya Devletin teşebbüs mülkiyetinde
hisse (sermaye) katılımına neden olan ve likidite yönetimi veya kazanç sağlama amaç-
ları dışında kamusal amaçlarla yapılan ödemeleri kapsar.
09-Yedek Ödenekler; Bütçede başlangıçta öngörülemeyen hizmetlerin karşılığı
olmak üzere veya yıl içi gelişmeler neticesinde yapılan tahminlerde sapmalar olması
ihtimaline karşılık hizmetleri aksatmamak amacıyla ihtiyat olarak ayrılan ödeneklerdir.
Yukarda 9 düzeyde verilen harcamalar ve borç verme sınıflandırması temel ola-
rak üç ana başlık altında incelenebilir.
1.10.1.7. Cari Giderler
01-Personel Giderleri, 02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri,
03- Mal Ve Hizmet Alım Giderleri içerisine bütçe kanunları ile belirlenmiş asgari değe-
22 | TBB