Page 49 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 49

BELEDİYELERDE MALİ SİSTEM
            1.10.4. Ret ve İadeler
                   İdarelerin bütçe  gelirlerinden fazla  veya  yersiz  tahsilat nedeniyle  ya  da yargı
            kararları ile iade edilmesi gereken tutarlar “ret ve iadeler” bölümüne yazılarak gelir-
            den düşülmek suretiyle Düzeltme ve İade Belgesi (Örnek-55) düzenlenerek ilgililerine
            ödenir.
                   Ret ve iadeler bütçede gider olarak gösterilmez, iadesi gereken tutarlar gelirler-
            den  düşme  şeklinde  gösterilir.  Gelir  bütçesi  toplamından  ret  ve  iadeler  tutarı  düşül-
            dükten sonra kalan tutar esas alınarak gider bütçesi hazırlanır. Bu nedenle ret ve iade-
            ler gelir bütçesini düzenleyici bir özellik taşımaktadır.
                   Örnek: Gelirleri toplamı 105,00 TL ise burada ret ve iadeler (5 TL) düşürülerek
            gider bütçesinin hazırlanmasına esas olacak tutar tespit edilmiş olur.
            Tablo 8: Birinci Düzey Gelir Kodları Örnek
                                         GELİRİN EKONOMİK KODLAMASI      Tutar
                             01   Vergi Gelirleri                             40,00
                             02   Sosyal Güvenlik Gelirleri                       -
                             03   Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri              10,00
                             04   Alınan Bağış ve Yardımlar ile Özel Gelirler  40,00
                             05   Diğer Gelirler                               5,00
                             06   Sermaye Gelirleri                            8,00
                             08   Alacaklardan Tahsilat                        2,00
                                  TOPLAM                                     105,00
                             09   Red ve İadeler (-)                           -5,00
                                  GELİR BÜTÇESİ TOPLAMI                      100,00

            1.10.5. Bağış ve Yardımlar
                   Herhangi bir gerçek veya tüzelkişi tarafından kamu hizmetinin karşılığı olarak
            veya kamu hizmetleri ile ilişkilendirilerek bağış ve yardım toplanamaz, benzeri adlar
            altında tahsilat yapılamaz. Belediye dışında bir teklifin gelmesi ve Belediye Kanunu-
            nun 18 ve 37. Maddeleri kapsamında Şartlı bağışlar Meclisçe, şartsız bağışlar Belediye
            Başkanı tarafından kabul edilmesi durumunda nakdi olanlar bütçeye gelir kaydedilir.
            Nakdi olmayan bağış ve yardımlar ilgili mevzuatına göre değerlendirmeye tabi tutulur
            ve kayıt altına alınır.
                   Yapılan şartlı bağış ve yardımlar, gelir bütçesinde (04-Alınan Bağış ve Yardım-
            lar ile Özel Gelirler) bölümüne gelir yazılır ve gider bütçesinde bu hizmetin ödeneği
            varsa  bu  ödeneğe  eklenir; yoksa bütçede  öngörülen  tertibe  ödenek  yazılarak  tahsis
            amacına harcanır. Bu ödenekten amaç dışında başka bir tertibe aktarma yapılamaz.
                   Bu  ödeneklerden  malî yılsonuna kadar  harcanmamış  olan  tutarlar,  bağış  ve
            yardımın amacı gerçekleşinceye kadar ertesi yıl bütçesine devir olunarak ödenek kay-
            dedilir. Ancak, bu ödeneklerden tahsis amacı gerçekleştirilmiş olanlardan kalan tutar-
            lara ilişkin ödenekleri iptal etmeye üst yönetici yetkilidir.




                                                                                      TBB | 25
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54