Page 48 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 48
BELEDİYELERDE MUHASEBE UYGULAMALARI
1.10.2. Gelir Bütçesi
Gelir bütçesini iki aşamalı olarak değerlendirmek gerekir. Birinci aşama karşı-
lıklı veya karşılıksız olarak ve herhangi bir mali hakka dayanmaksızın yapılan ve geri
ödenemez nitelikte olan tahsilatlar olan geliriler, diğer aşaması ise bu gelirlerden ret ve
iadeler.
1.10.3. Gelir
Gelirler de harcamalarda olduğu gibi cari ve sermaye olarak ikiye ayrılırlar. Ca-
ri gelirler vergi gelirleri ile vergi dışı gelirleri kapsar. Vergi dışı gelirlere karşılıklı tah-
silâtlar (mülkiyet gelirleri, harçlar ve ücretler, arızi satışlar) ile cezalar gibi karşılıksız
tahsilatlar dâhil edilmelidir. Sermaye gelirleri ise, sermaye aktifleri satışları ile idare dış
kaynaklardan yapılan sermaye transferlerini kapsar.
Bir mali yıl içinde tahakkuk eden gelirler ve tahsilat o yıl bütçesinin gelirlerini
oluşturur. Ancak tahakkuk ettiği halde yılı içinde tahsil olunmayan miktarlar tahsil
edildiği yıl bütçesine gelir yazılır. Muhasebe açısından bu tanıma nakit esası denir.
2010 YILI:
Dönem Tahakkuk eden tutar 1.000.000
Dönem Tahakkuklarından Tahsil Edilen Tutar 800.000
Önceki Yıl Tahakkuklarından Tahsilat 100.000
Dönem Bütçe Geliri: 900.000
Gelirler, düzeltici işlemler dışında brüt olarak gösterilmelidir.
Dört düzeyden oluşur. Birinci düzey iki haneli, ikinci ve üçüncü düzey tek ha-
neli, dördüncü düzey iki haneli rakamla kodlanır.
Tablo 7: Analitik Bütçe Sınıflandırması I. Düzey Gelir Kodları
Açıklama
01 Vergi Gelirleri
02 Sosyal Güvenlik Gelirleri
03 Teşebbüs ve Mülkiyet Gelirleri
04 Alınan Bağış ve Yardımlar ile Özel Gelirler
05 Diğer Gelirler
06 Sermaye Gelirleri
08 Alacaklardan Tahsilat
09 Ret ve İadeler (-)
Gelir bütçesi hazırlanırken ilgi yıl ve izleyen iki yılın gelir tahmininde, kesin
sonucu alınmış son üç yılın gelir artış oranları esas alınır. Ayrıca kanunlarla vergi re-
sim ve harç oranlarında değişiklik yapılması, yapılan yatırımların faaliyete başlaması,
herhangi bir nedenle gelirlerde artış öngörülmesi gibi hususlar ile merkezi idarenin
ekonomik verileri ve ileriye yönelik öngörüleri gelir tahminlerinde dikkate alınır.
24 | TBB