Page 636 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 636
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
dan önce tecil işlemi yapılabilir. Ancak idare tarafından, tecil talebine karşılık, ilgilisi-
ne kabul veya reddi yönünde mutlaka bilgi verilmesi zorunludur. Tecil işlemi karara
bağlanmadan cebren tahsil işlemleri yapılamaz. 1391
1904. Borcunun tecilini talep eden ancak, talepleri uygun görülmeyerek reddedilen borçlular
söz konusu borçlarını reddin tebliği tarihinden itibaren idarece 30 güne kadar verile-
bilecek ödeme süresi içinde ödedikleri takdirde bu amme alacağı ödendiği tarihe
kadar faiz alınmak suretiyle tecil olunur. 1392
1905. Haciz yapılmışsa mahcuz mal, değeri tutarınca teminat yerine geçer. Tecil edilen
amme alacakları ile ilgili olarak daha önce tatbik edilen ve borcun tamamını karşıla-
yacak değerde olan hacizler, yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna isabet
eden teminat iade edilir. Ancak, mahcuz malların değeri tecil edilen borç tutarından
az, zorunlu teminat tutarından fazla olması halinde, tatbik edilen hacizler, tecil şartla-
rına uygun olarak yapılan ödemeler neticesinde kalan tecilli borç tutarı mahcuz mal
değerinin altına inmediği müddetçe kaldırılmaz. Tecilli borca karşılık alınan teminat
ise, tecil şartlarına uygun olarak yapılan ödemeler neticesinde kalan tecilli borç tuta-
rının zorunlu teminat tutarının altına inmesi durumunda, yapılan ödemeler nispetinde
kaldırılır.
1906. Tecil şartlarına riayet edilmemesi, yani zamanında ödeme yapılmaması, değerini
kaybeden teminatın veya mahcuz malların tamamlanmaması veya yerlerine başkala-
rının gösterilmemesi hallerinde amme alacağı muaccel olacak, 1393 teminat derhal
6183 sayılı Kanun’un 56’ıncı maddesine göre paraya çevrilecektir. 1394
1907. 6183 sayılı Kanun’un bu düzenlemesinden ayrı olarak, çeşitli kanunlarla da tecil
uygulanabilmektedir. Buna 6111 sayılı Kanun ile yapılan düzenleme örnek olarak
verilebilir. 1395 Bu kanun ile vadesi 31.12.2010 tarihinden önce (bu tarih dahil) olan
amme alacaklarının, 02.06.2011 tarihine kadar yapılabilecek olan başvurular üzerine
taksitlendirilmesi olanaklı kılınmıştır. Kesinleşmiş vergi alacaklarının anapara tutarla-
rında herhangi bir indirim yapılmaksızın, TEFE/ÜFE oranında güncelleme yapılarak
vergiler yeniden hesaplanmıştır. Bu Kanun ile yapılandırılacak vergiler için tecil faizi
1391 Danıştay 4. Dairesinin 07.06.1989 tarih ve E:1988/3944, K:1989/2586 sayılı kararında; tecil talebinin sonucu
hakkında bir işlem tesis edilmeksizin kamu alacağının vadesinde ödenmediği gerekçesi ile ödeme emri düzenlenerek
tahsilata geçilmesinde isabet olmadığına, karar verilmiştir.
1392 Danıştay Vergi Daireleri Genel Kurulu’nun 19.04.1996 tarih ve E:1994/537, K:1996/163 sayılı kararı; tecil
isteminin reddi halinde borcun, idarece 30 güne kadar belirlenecek bir vadede ödeneceği ve söz konusu kamu ala-
cağı için artık özel kanununda belirlenen vadeden söz edilemeyeceği yönündedir.
1393 Danıştay 9. Dairesi’nin 16.07.2009 tarih ve E:2008/2926, K:2009/3161 sayılı kararı.
1394 Danıştay 3. Dairesi’nin 13.09.2011 tarih ve E:2009/3890, K:2011/4707 sayılı kararı; taksitlendirilen amme
alacağını vadesinde ödemeyen davacının mal bildiriminde bildirdiği aracına uygulanan hacizde hukuka aykırılık
bulunmadığı yönündedir. Danıştay 3 Dairesi’nin 17.11.1988 tarih ve E:1988/209, K:1988/2691 sayılı kararı; idare-
ce önerilen tecil şartlarına uyulmaması halinde teminat karşılığı temin edilen amme alacağının teminatın paraya
çevrilmesi yolunda cebren tahsilinde kanuna aykırılık bulunmadığı, yönündedir.
1395 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Sosyal Sigortalar Ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ve
Diğer Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, 25.02.2011 tarih ve
27846 sayılı Mükerrer Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
608 | TBB