Page 635 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 635

Tahsilât

                  kımından  hüküm  ifade  etmemektedir.  Konkordato  kararına  rağmen,  vergi  idaresi,
                  alacaklarını takip edebilmektedir.

                  4.   Vergi Tahsilâtında Diğer Hususlar ve Alacağın Ortadan Kalkması
           1899.  Bu bölümün önceki kısımlarında vergi alacağının ödenmesi ve cebren tahsiline ilişkin
                  konular  incelendi.  Bu  iki  durumundan  birinin  gerçekleşmesi  durumundan  idarenin
                  alacağı sona ermekle birlikte, alacağı sona erdiren başkaca durumlar da vardır. Ayrıca
                  verginin ödenmesi ve tahsili konusu ile ilgili olarak özellik taşıyan başkaca durumlar
                  da söz konusudur. Bu nedenle bu hususlarla ilgili olarak açıklamalarda bulunmakta
                  fayda vardır.

                  4.1.  Tecil
           1900.  6183 sayılı Kanun’un mükerrer 48’inci maddesine göre, amme borcunun vadesinde
                  ödenmesi veya haczin tatbiki veyahut haczolunmuş malların paraya çevrilmesi amme
                  borçlusunun çok zor duruma düşürecekse, borçlu tarafından yazı ile istenmiş ve te-
                  minat gösterilmiş olmak şartıyla, alacaklı amme idaresince veya yetkili kılacağı ma-
                  kamlarca; amme alacağı 36 ayı geçmemek üzere ve faiz alınarak tecil olunabilir. Bir
                  başka ifadeyle tecil işlemleri yapılabilmesi için; a) Yükümlünün çok zor duruma düş-
                  me ihtimalinin olması, b) Yazılı talepte bulunması, c) Teminat gösterilmesi, d) Hüsnü-
                  niyetli olunması ve d) Belirlenen süreyi geçmeyen bir sürede olması, gerekir. Ayrıca,
                  faiz alınmadan, borcun tecili mümkün olmadığı 1389  gibi, teminatın da asli ve fer’i ka-
                  mu alacağını karşılayacak miktarda olması gerekir.

           1901.  Tecil  yetkisi  belediye  başkanındadır.  Belediye  başkanı,  tecil  edilecek  amme
                  alacaklarını  tür  ve  tutar  olarak  belirlemeye,  amme  borçlusunun  faaliyetine  devam
                  edip etmediğini esas alarak tecil edilecek alacakları tespit etmeye, tecilde taksit za-
                  manlarını  ve  diğer  şartları  tayin  etmeye  yetkilidir.  Belediye  başkanı  bu  yetkiyi,  Mali
                  Hizmetler Müdürü’ne de devredebilir. 1390

           1902.  Amme borçlusunun alacaklı Belediye itibarıyla tecil edilen borçlarının toplamı 50.000
                  TL’yi (bu tutar dahil) aşmadığı takdirde teminat şartı aranmaz. Bu tutarın üzerindeki
                  amme alacaklarının tecilinde, gösterilmesi zorunlu teminat tutarı 50.000 TL’yi aşan
                  kısmın yarısıdır. Bakanlar Kurulu; bu tutarı on katına kadar artırmaya, yarısına kadar
                  indirmeye, yeniden kanuni tutarına getirmeye ve alacaklı amme idareleri itibarıyla bu
                  hadler arasında farklı tutar belirlemeye yetkilidir.

           1903.  Tecil  amme  alacağının  her  safhasında  uygulanabilir.  Yani  borcun  henüz  vadesi
                  bitmeden veya vadesi geçip icra takibi yapılmadan ya da haczedilmiş mallar satılma-


                  1389   6183  sayılı  Kanun’un  76’ıncı  maddesi  gereğince:  Ancak  aciz  halindeki  borçlu  hakkında  teminat  ve  faiz  şartı
                  aranmadan tecil işlemi yapılabilir.
                  1390   Danıştay  7.  Dairesi’nin  E:1975/3002,  K:1976/453  sayılı  kararında:  Tecilde  taksit  zamanları  ve  diğer  şartlar
                  tecile yetkili olan belediye başkanınca belirlenecektir. Belediye başkanı isterse tecil işlemini yapmayabilir. Çünkü tecil
                  mecburi değildir. Belediye başkanın takdirine bağlıdır, açıklaması yer almaktadır.

                                                                                    TBB | 607
   630   631   632   633   634   635   636   637   638   639   640