Page 452 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 452

MUHASEBE HATALARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
            11.1. Genel Açıklamalar
                   Kamu  kurum  ve  kuruluşlarına  ait  muhasebe  kayıt  sistemi,  5018  Sayılı  Kamu
            Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile yeniden düzenlenmiş ve tahakkuk esaslı devlet
            muhasebesine  geçilmiştir.  Bu  amaçla  öncelikle  genel  çerçeveyi  çizen  Genel  Yönetim
            Muhasebe Yönetmeliği yayınlanmış, sonrasın da belediyelerin de kapsamında bulun-
            duğu Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği 2006 yılında akabinde de tekrar
            düzenlenen hali ile 27.05.2016 tarih 29724 (M) sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yü-
            rürlüğe girmiştir. Belediyelerimiz muhasebe sistemi bu mevzuat hükümleri doğrultu-
            sunda  oluşturulmuştur.  5018  sayılı  Kanunun  49’uncu  maddesinin  ilk  iki  fıkrasında;
            “Muhasebe sistemi; karar, kontrol ve hesap verme süreçlerinin etkili çalışmasını sağla-
            yacak  ve  malî  raporların  düzenlenmesi  ile  kesin  hesabın  çıkarılmasına  temel  olacak
            şekilde kurulur ve yürütülür” hükmü ile muhasebe sisteminin kapsamını ortaya koy-
            muştur.
                   Anılan Kanun’da “kamu hesapları, kamu idarelerinin gelir, gider ve varlıkları
            ile malî sonuç doğuran ve öz kaynağın artmasına veya azalmasına neden olan her tür-
            lü  işlemlerle  garantilerin  ve  yükümlülüklerin  belirlenmiş  bir  düzen  içinde  hesaplara
            kaydedilerek, yönetim ve denetim yetkilileriyle kamuoyuna gerekli bilgilerin sağlan-
            ması amacıyla tutulur.” ifadesi ile da amaç tanımlanmıştır.
                   Mali rapor ve tablo kavramı, belirli bir dönemde bir kurumun mali yapısı ve
            yükümlülüklerine  ilişkin  muhasebe  kayıtlarında  yer  alan  mali  bilgiler  çerçevesinde
            sunumunu  ifade  etmektedir.  Mali  rapor  ve  tabloların  hazırlanmasından  ve  gerçeğe
            uygun ve doğru olarak sunulmasından kamu idarelerinin üst yönetimleri sorumludur.
            Mali raporlamanın temel amacı; yöneticilere, kamuoyuna ve denetim yetkililerine bilgi
            sunmaktır.
                   Mali raporlama kamu idarelerinin;
                   a) Varlıklarının durumunu ve bu varlıkların hangi kaynaklardan sağlandığını,
                   b) Faaliyetlerini finanse edebilme ve sorumlulukları ile taahhütlerini yerine ge-
            tirebilme yeteneğini,
                   ç) Mali durumunu ve mali durumundaki değişiklikleri,
                   d) Kendilerine sağlanan kaynakları bütçelerine uygun ve yasal şekilde kullanıp
            kullanmadıklarını,
                   e) Mali işlemlerinde saydam olup olmadıklarını ve hesap verilebilirliğini, göste-
            rir.
                   Mali raporlama, bu amaçların gerçekleştirilebilmesi için; kamu idarelerinin var-
            lıkları, yabancı kaynakları, öz kaynakları, gelirleri, giderleri ve nakit akışları hakkında
            bilgi verir. Kamu idarelerinin dönem içindeki faaliyetlerine ilişkin ayrıntılı bilgi sun-
            mak amacıyla malî tablolarla birlikte açıklayıcı bilgiler de raporlanabilir.
                   Mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde hazırlanabil-
            mesi için; işlemlerin kayıt dışında kalmasının önlenmesi ile birlikte muhasebenin temel
            kavramları ve genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri çerçevesinde, kayıt altına alınma-
            sı  gerekmektedir.  Bu  şekilde  tabloların  yanıltıcı  olması  engellenebilir.  Bu  çalışmada


                                                                                     TBB | 425
   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457