Page 668 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 668

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  ye atıfta bulunarak, burada belirtilen “matrah takdiri için takdir komisyonuna başvu-
                  rulması zamanaşımını durdurur” hükmünün ceza kesmede zamanaşımı için de geçer-
                  li olduğu öngörülmüştür. Böylece, vergi ile ceza tarh zamanaşımları arasında bir para-
                  lellik kurularak vergi dairesince matrah takdiri için takdir komisyonuna başvurulması
                  ceza  zamanaşımını  da  durduran  bir  sebep  olmaktadır.  Buna  göre,  vergi  dairesince
                  matrah  takdiri  için  takdir  komisyonuna  başvurulması  ceza  zamanaşımını  durdurur.
                  Duran zamanaşımı komisyon kararının vergi dairesine tevdiini izleyen günden itibaren
                  tekrar işlemeye başlar (Arslan,2007:186).
           2008.  Emlak  vergisi  bakımından  matrah  takdiri  nedeniyle  zamanaşımının  durması,  vergi
                  ziyaı olması durumunda söz konusu olabilir. Ceza matrahının takdiri söz konusu oldu-
                  ğunda  zamanaşımı  durur.  Emlak  vergisinde  matrahın  takdiri  asgari  birim  değerine
                  göre, takdir komisyonu oluşturulmadan tespit edildiğinden, belediyece ceza kesilmesi
                  işlemlerine  başlanılması  durumunda  ceza  zamanaşımı  durur.  Belediye  tarafından
                  ihbarnamenin düzenlenmesi ile duran süre kaldığı yerden işlemeye devam eder. Uy-
                  gulamada tespit ve ihbarname düzenleme arasında geçen sürenin çok kısa olması ve
                  bazen hiç olmaması nedeniyle ceza zamanaşımının durması emlak vergisi bakımın-
                  dan çok da mümkün değildir.

           2009.  Tarh  zamanaşımını  durduran  nedenler  arasında  bulunan  mücbir  sebeplerle  ilgili
                  düzenleme olan Vergi Usul Kanunu’nun 15’inci maddesinde, sadece mücbir sebep
                  halinde tarh zamanaşımının işlemeyeceğini belirtmekte olduğundan, mücbir sebepler
                  ceza kesme zamanaşımını durdurmaz.  1459


                  3.5.2.    Ceza Kesmede Zamanaşımı Süresinin Kesilmesi
           2010.  Vergi Usul Kanunu’nun 374’üncü maddesinin son bendi hükmüne göre, cezanın bağlı
                  olduğu vergi alacağının doğduğu takvim yılını takip eden yılın birinci gününden başla-
                  yarak vergi ziyaı cezası ve özel usulsüzlükte beş yıl içinde, genel usulsüzlükte, usul-
                  süzlüğün yapıldığı yılı takip eden yılın birinci gününden başlayarak iki yıl içinde, ceza
                  ihbarnamesi tebliğ edilmekle ceza zamanaşımı kesilmiş olur (Öner,1983:197).

                  4.   Zamanaşımının Sonuçları

           2011.  Zamanaşımının  dolması  ile  vergi  idaresinin  vergiyi  tarh,  tahakkuk  ve  tahsil  yetkisi
                  sona  erer.  Bilindiği  üzere  zamanaşımı,  vergi  alacağını  ortadan  kaldıran  en  önemli
                  sebeplerden  biridir.  Zamanaşımı  sürelerinin  hak  düşümü  sürelerine  benzemesi  ne-
                  deniyle, yargı organlarınca re’sen dikkate alınmaları gerekir (Arslan,2007:144). Nite-

                  kim bu konu Danıştay kararlarıyla da açıkça ifade edilmektedir. Danıştay’ın bir kara-
                  rında:  “Vergi  Usul  Kanunu’nun  113’üncü  maddesinde  zamanaşımı,  süre  geçmesi
                  nedeniyle vergi alacağının kalkması şeklinde tanımlanmış olup, zamanaşımının mü-
                  kellefin  bu  hususta  müracaatı  olup  olmadığına  bakılmaksızın  hüküm  ifade  edeceği


                  1459  Danıştay 3. Dairesi’nin, 16.09.1987 tarih ve E:1987/670, K:987/1843 sayılı kararı.

                  640 | TBB
   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672   673