Page 520 - Belediyelerde Muhasebe Uygulamaları
P. 520

MUHASEBE HATALARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
            11.11.2. Bütçe Giderleri Hesabına Yapılan Kayıtlarda Yanlış Ekonomik
            Kodların Kullanılması ve Giderlerin Uygun Olmayan Bütçe Tertibinden
            Gerçekleştirilmesi
                   Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre bütçe; gider bütçesi,
            gelir bütçesi ve finansmanın ekonomik sınıflandırması olmak üzere 3 temel bölümden
            oluşmaktadır “Gider Bütçesi” kurumsal, fonksiyonel, finansman tipi ve ekonomik sı-
            nıflandırma olmak üzere dört ana başlıkta kodlanır. Nakden veya mahsuben yapılan
            her türlü bütçe gideri, ekonomik sınıflandırmaya uygun olarak kullanılması gereklidir.
            ilgili  giderler  Strateji  Başkanlığı  (öncesi  Hazine  ve  Maliye  Bakanlığı  Bütçe  ve  Mali
            Kontrol  Genel  Müdürlüğü)  tarafından  yayımlanan  Analitik  Bütçe  Sınıflandırmasına
            İlişkin Rehberde belirtilen sınıflandırmaya uygun bütçe tertibinden gerçekleştirilmeli
            ve hangi giderin hangi ekonomik kodda izleneceği ise Analitik Bütçe Rehberi esas alı-
            narak belirlenmelidir.
                   Örneğin Misafirlere  verilen  yemek  05.3.1.05  Memurların  Öğle  Yemeğine  Yar-
            dım tertibinden değil 03.6.1.01 - Temsil, Ağırlama, Tören, Fuar, Organizasyon Giderleri
            tertibinden ödenmelidir.


            11.11.3. Kamu İhale Kurumundan Uygun Görüş Alınmaksızın Doğrudan
            Temin ve Pazarlık Usulü ile Yapılan Alımlara İlişkin Yasal Limitlerin
            Aşılması
                   4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 62’nci maddesinin (ı) bendinde; “Bu Kanu-
            nun 21 ve 22 nci maddelerindeki parasal limitler dâhilinde yapılacak harcamaların yıl-
            lık  toplamı,  idarelerin  bütçelerine  bu  amaçla  konulacak  ödeneklerin  %10’unu  Kamu
            İhale Kurulunun uygun görüşü olmadıkça aşamaz” hükmü mevcuttur.
                   Belediyeler de bu oranlar aşılmış olmasına rağmen aşan kısım için Kamu İhale
            Kurumundan uygun görüş alınmamaktadır.

            11.11.4. Vergi Borcu Olmadığını Gösteren Belgenin Aranmaması
                   4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamına giren kurumların bu Kanun kapsa-
            mında hak sahiplerine 2.000 (5.000) 178  liranın üzerinde yapacakları ödemeler sırasında
            hak  sahiplerinden  Vergi  Borcu  Olmadığını  Gösteren  Belgelerin  talep  edilmesi  gere-
            kir. 179
                   Muhasebe  birimlerince  bu  belge  talep  edilmemekte  ve  harcama  evraklarının
            içerisinde bulundurulmamaktadır.










            178  2020 yılında 5.000 TL olarak uygulanmaktadır. 3 Mart 2020 tarih ve 31057 sayılı Resmi Gazete ’de yayınlanan Tahsilat Genel
            Tebliği Seri: A Sıra No: 1’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri: A Sıra No: 12) ile, yukarıda sayılan işlemlerde aranılan
            2.000 TL’lik üst sınır, 3 Mart 2020 tarihinden geçerli olmak üzere itibariyle 5.000 TL’ye çıkarılmıştır.
            179  30/6/2007 tarih ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No: 1’in Birinci Kısım
                                                                                     TBB | 493
   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525