Page 360 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 360

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  memesinin  bir  önemi  bulunmamaktadır.  Bu  itibarla,  organize  sanayi  bölgesi  tüzel
                  kişiliğinin; maliki bulunduğu ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca, organize sa-
                  nayi bölgeleri için iktisap olunduğu veya bu bölgelere tahsis edildiği kabul edilen arazi
                  için ilgili belediyeye bildirim vermesi ve bu arazilerin, kiraya verilse dahi sanayici lehi-
                  ne tapudaki tescilin yapılacağı tarihe kadar geçici olarak arazi vergisinden muaf tu-
                  tulması gerekmektedir 653 .


                  tir.  Maddenin  son  fıkrasında  da  geçici  muafiyetin  belirlenmesine  ilişkin  açıklamalar  yapılırken  (d)  fıkrasından  hiç
                  bahsedilmemiştir. Zira (a), (b) ve (c) fıkralarında belirtilen; ağaçlandırma  çalışması, tarıma elverişli hale getirme ve
                  bahçe meydana getirme şeklinde ifade edilen arazi ıslah çalışmaları vergi dairesine (belediye) bildirilmedikçe süreyle
                  sınırlandırılmış  muafiyetin  (geçici  muafiyet)  başlangıcı  tayin  edilemeyecektir.  Ancak  OSB  sınırları  içindeki  araziler
                  kuruluş kararnamelerinde yer alıp, Resmi Gazete ile ilan edilmekte olduğundan, OSB sınırları içinde yer alan, OSB
                  mülkiyetinde veya OSB’ne tahsis edilmiş olan araziler için bildirim şartı öngörülmemiştir (Basat,2012). Nitekim Kayse-
                  ri Vergi Dairesi Başkanlığı’nın yakın tarihli bir özelgesinde de, muafiyet için OSB’lerin bildirim şartı bulunmadığı belir-
                  tilmiştir. Kayseri Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 28.08.2009 tarih ve 1757 sayılı özelgesinde; anılan maddedeki tahsise
                  konu arazilerden (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilenlerin tahsis süresi belirlenmişken, (d) fıkrasında ise tahsis süresi-
                  nin belirlenmediği, dolayısıyla başlangıç ve bitiş süresi belli olmayan geçici muafiyet için bildirimde bulunulmasının
                  söz  konusu  olamayacağı,  bu  arazilerin  OSB’ler  tarafından  iktisap  edildiği  tarih  ile  sanayici  lehine  tapuda  tescilin
                  yapılacağı  tarihe  kadar,  her  hangi  bir  bildirime  gerek  olmaksızın  geçici  muafiyet  hükümlerinden  yararlandırılması
                  gerektiği, belirtilmiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 26.2.2003 tarih ve E: 2000/3591 K:2003/696 sayılı kararı: 1998 yılı emlak (arsa) vergisi
                  beyannamesinin ihtirazi kayıtla verilmesi üzerine tahakkuk ettirilen arsa vergisinin düzeltme-şikayet yolu ile kaldırıl-
                  ması  isteminin  reddine  ilişkin  işlemin  iptali  istemiyle  açılan  davayı;  1319  sayılı  Emlak  Vergisi  Kanunu'nun  geçici
                  muaflıkları düzenleyen 15. maddesinin(d) bendinde "Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca organize sanayi bölgeleri için
                  iktisap olunduğu veya bölgelere tahsis edildiği kabul edilen arazinin (sanayici lehine tapudaki tescilin yapıldığı tarihe
                  kadar) geçici olarak arazi vergisinden muaf olduğu, bu muafiyetten istifade için arazinin bu maddede yazılı cihetlere
                  tahsis  edildiğinin  ilgili  vergi  dairesine  bütçe  yılı  içerisinde  bildirilmesinin  şart  olduğu,  muafiyetlerin  arazinin  tayin
                  olunan  cihetlere  tahsis  edildiği  yılı  takibeden  bütçe  yılından  başlayacağı,  bütçe  yılı  içinde  bildirimin  yapılmaması
                  durumunda muafiyetin bildirimin yapıldığı bütçe yılının sonuna kadar geçen yıllara ait muafiyet hakkının düşeceğinin
                  hükme  bağlandığı,  dava  dosyasındaki  bilgi  ve  belgelere  göre,  arsanın,  Ankara  Büyükşehir  Belediye  Meclisinin
                  26.5.1988 tarih ve 146 sayılı onayı ve yine aynı Belediye Encümeninin 22.3.1994 tarih ve 1015/1768 sayılı onayları
                  ile davacı kooperatife tahsis edildiği, 24.3.1994 tarihinde de tahsis sözleşmesinin imzalandığı, yapı ruhsatlarının ise
                  5.3.1991  ve  28.4.1995  tarihlerinde  verildiği,  bu  nedenle  arsaların  yapı  kooperatifine  tahsis  edildiği  hususunun
                  belediye başkanlığının bilgisi dahilinde bulunduğu, kooperatifin ayrıca bir bildirimde bulunmasının gerekli olmadığı,
                  tahsisin 26.5.1988 tarihinde yapılmasına rağmen 1319 sayılı Yasanın geçici 15/d maddesi hükmü gereğince tahsi-
                  sin yapıldığı bütçe yılını takibeden yıl içerisinde bildirimde bulunulmadığından geçici muafiyet hakkının düşeceğinden
                  bahsedilerek tahakkuk ettirilen emlak(arsa) vergisinde hukuki ve yasal isabet görülmediği gerekçesiyle kabul ederek,
                  davacı kooperatifin düzeltme-şikayet başvurusunun reddine ilişkin işlemi iptal eden kararın onanmasına ilişkindir.
                  653   Kocaeli  Vergi  Dairesi  Başkanlığı’nın  12.04.2011  tarih  ve  32  sayılı  özelgesinde  şu  açıklamalara  yer  verilmiştir:
                  Emlak Vergisi Kanunu’nun 5 inci maddesinin (f) fıkrasındaki muafiyet hükmünün organize sanayi bölgesi tüzel kişili-
                  ğinin sahip olduğu bina, arsa ve arazi nedeniyle ödemesi gereken emlak vergisi bakımından uygulanmasına imkan
                  bulunmamaktadır. … Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca, organize sanayi bölgeleri için iktisap olunduğu veya bu bölge-
                  lere tahsis edildiği kabul edilen arazilerin sanayici lehine tapudaki tescilin yapılacağı tarihe kadar … arazilerin emlak
                  vergisinden geçici olarak muaf tutulması gerekmektedir.
                  Danıştay 9.  Dairesi’nin  14.5.2012  tarih ve  E:2010/1900  K:  2012/2609  sayılı  kararı:…  1319  sayılı  Emlak  Vergisi
                  Kanunu'nun geçici muaflıkları düzenleyen 15. maddesinin (d) bendinde "Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca organize
                  sanayi bölgeleri için iktisap olunduğu veya bölgelere tahsis edildiği kabul edilen arazinin (sanayici lehine tapudaki
                  tescilin yapıldığı tarihe kadar) geçici olarak arazi vergisinden muaf olduğunun hükme bağlandığı, dava dosyasındaki
                  bilgi  ve  belgelere  göre,  arsanın  Ostim  Organize  Sanayi  Bölgesi  sınırları  içerisinde  olduğunun  anlaşıldığı  ve  Emlak
                  Vergisi Kanununun 15/1-d maddesi uyarınca geçici muafiyetten yararlandırılması gerektiği, bu nedenle, dava konusu
                  arsa  vergisinde  yasal  isabet  görülmediği  gerekçeli  kabul  kararının  onanmasına  ilişkindir.  E:2010/2529
                  K:2012/2611, E:2010/2565 K:2012/2610, E:2010/2566 K:2012/2608, E:2010/3537 K:2012/2607 sayılı karar-
                  lar da aynı yöndedir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 11.10.2005 tarih ve E: 2003/1909 K:2005/2715 sayılı kararı: Davacıya ait taşınmazın sana-
                  yi bölgesi sınırları içerisinde kaldığı ileri sürülerek 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 15/d maddesinde belirtilen
                  geçici muafiyetten  yararlandırılma talebiyle  yapılan  başvurunun  reddine  ilişkin  18.7.2002  tarih  ve  2002/66  sayılı
                  davalı idare işleminin iptali istemiyle açılan davayı, 1319 sayılı Kanunun geçici muaflıklar başlıklı 15/d maddesinde;
                  Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca organize sanayi bölgeleri için iktisap olunduğu veya bu bölgelere tahsis edildiği kabul
                  edilen arazinin (sanayici lehine tapudaki tescilin yapılacağı tarihe kadar) geçici olarak arazi vergisinden muaf tutula-
                  cağının  hüküm  altına  alındığı,  bu  maddenin  değerlendirilmesinden,  arazi  vasıflı  bir  taşınmazın  geçici  muafiyetten
                  yararlandırılabilmesi için; ilgili arazinin organize sanayi bölgesi sınırları içerisinde kalması gerekmekte olup, ayrıca
                  332 | TBB
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365