Page 364 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 364
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
2.2. Emlak Vergisi Kanunu İle Atıfta Bulunulan Özel Kanun Hükümleri Gereğince
Uygulanacak Olan Muafiyetler
1131. Emlak Vergisi Kanunu’nun 41’inci maddesinin 4’üncü fıkrası ile özel kanunların bina
ve arazi vergilerine ilişkin muaflık ve istisna hükümlerinin yürürlükten kaldırıldığı be-
lirtildikten sonra 660 ; 31.05.1963 tarihli ve 244 sayılı Kanun gereğince yapılan millet-
lerarası antlaşmalarla tanınan muaflık ve istisna hükümleri ile, 11.07.1972 tarihli ve
1606 sayılı Kanun’la tanınan muaflık hükümlerinin saklı olduğu hüküm altına alın-
mıştır.
1132. Bu maddedeki düzenleme çerçevesinde Emlak Vergisi Kanunu dışında, iki kanun ile
de emlak vergisinden muafiyet uygulaması yapılabilmektedir: Sözü edilen hüküm
uyarınca, bu kanunlarda yer alan muafiyet ve istisna hükümleri emlak vergisi bakı-
mından dikkate alınmakta ve uygulama bu doğrultuda yürütülmektedir. Diğer Bazı
Özel Kanunlarda Yer Alan Muafiyet Hükümleri kısmında emlak vergisinden muafiyete
ilişkin diğer kanunların öngördüğü düzenlemeler incelenirken bu hususla ilgili ayrıntılı
açıklamalar yapılacaktır.
2.2.1. 1606 Sayılı Kanunla Tanınan Muaflıklar
1133. Emlak Vergisi Kanunu’nun 41’inci maddesinin 4’üncü fıkrasına göre; 1606 sayılı Bazı
Dernek ve Kuruluşların Vergiden Muaf Tutulmasına İlişkin Kanun 661 hükümleri gere-
ğince hüküm altına alının emlak vergisi muafiyet hükümlerinin uygulanması gerek-
mektedir. Bu kanunda yer alan, Türkiye Kızılay Derneği, Türk Hava Kurumu, Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Yardım Sevenler
Derneği ve resmi darülaceze kurumları ile Darüşşafaka Cemiyeti ve Yeşilay Derneği,
kendilerine terettüp eden vergi mükellefiyeti bu kurumlara ait olduğu hallerde emlak
vergisinden muaftırlar. Danıştay kararları da bu yöndedir:
1133.1. Nitekim Türkiye Kızılay Derneği adına tarh edilen 1980, 1981 ve 1982 yılları için
cezalı bina (emlak) vergisinin iptali istemiyle açılan davayı reddederek tarhiyatı aynen
onayan Vergi Mahkemesi kararının bozulması istemi üzerine, Danıştay 9. Dairesi,
05.11.1984 tarih ve E. 1984/3091 K. 1983/3941 sayılı kararı ile: “1319 sayılı Em-
MADDE 5 – (1) Yatırım Teşvik Belgesinin iptali durumunda, bu belge kapsamında inşa edilen binalar ile yapılan yatı-
rımlar için iktisap olunan veya tahsis edilen arazilere ilişkin olarak muafiyetten faydalanıldığı için tahsil edilmeyen
emlak vergileri, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacak-
larının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde ilgili belediyelerce tahsil edilecektir.
660 Danıştay 9. Dairesi’nin 19.01.1977 tarih ve E.1975/1030 K.1977/251 sayılı kararına göre: 4’üncü fıkrada, "özel
kanunların bina ve arazi vergilerine ilişkin muaflık ve istisna tanıyan hükümlerinin kaldırıldığı" hükme bağlanmış
olduğundan, olayda, yükümlüye sahibi bulunduğu bina için 2510 sayılı iskân Kanunu’nun değişik 37. maddesi gere-
ğince tanınan 5 yıllık göçmen muaflığı, yukarıda açıklanan kanun hükmü ile kaldırılmış olup, Kanun’un bu açık hükmü
karşısında kazanılmış hakkın mevcudiyetinden söz edilemeyecektir.
661 1606 sayılı Bazı Dernek ve Kurumların Bazı Vergilerden, Bütün Harç Ve Resimlerden Muaf Tutulmasına İlişkin
Kanun 20.07.1972 tarih ve 14251 sayılı Resmi Gazete:’de yayımlanmıştır. Kanun’un, 28.11.1990 tarih ve 3685
sayılı Kanun’un 2’nci maddesi ile değişik 1’inci maddesi şu şekildedir: “Türkiye Kızılay Derneği, Türk Hava Kurumu,
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Yardım Sevenler Derneği ve resmi darülaceze
kurumları ile Darüşşafaka Cemiyeti ve Yeşilay Derneği kendilerine terettüp eden vergi, harç ve resim mükellefiyetinin
kurumlara ait olduğu hallerde bütün vergilerden, harçlardan, resimlerden, hisse ve fonlardan muaftır.”
336 | TBB