Page 367 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 367

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

                  na  hükümlerinin  mutlaka  Emlak  Vergisi  Kanunu  ile  düzenleneceği,  dolayısıyla  özel
                  kanunlarda emlak vergisine ilişkin muafiyet ve istisnaların bulunmayacağı belirtilmiş-
                  tir. 668  Emlak Vergisi Kanunu’nun mezkûr 22’nci maddesinde yer verdiği hüküm doğ-
                  rultusunda, 41’inci maddesinde 669  bir düzenleme yapılarak, “özel kanunların bina ve
                  arazi vergilerine ilişkin muaflık ve istisna hükümlerinin 01.03.1972 tarihinden itiba-
                  ren yürürlükten kaldırılmış” olduğuna da ayrıca yer verilmiştir.

           1141.  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  22’nci  ve  41’inci  maddelerinde  yer  alan  bu  hükümlerin
                  yanı sıra, Kanun’un yürürlüğe girdiği 01 Mart 1972 tarihinden sonra yürürlüğe girmiş
                  bulunan diğer bazı kanunlarda da vergi muafiyetine ilişkin düzenlemeler yapılmış ve
                  bu düzenlemeler ile de emlak vergisi muafiyetine ilişkin hükümler yer almıştır. 670

           1142.  Başka  bir  ifadeyle,  Emlak  Vergisi  Kanunu’nda  yer  alan  muafiyet,  istisna  ve
                  indirimlerin  ancak  bu  kanundaki  düzenlemeler  ile  gerçekleşebileceği  yönündeki
                  hükme  rağmen, daha  sonra  çıkarılan  diğer  pek  çok  kanunla  muaflık  ve  istisna  hü-
                  kümleri getirilmiştir. Bu kanunlar, sonraki tarihli ve özel düzenlemeler olmaları sebe-
                  biyle hukuken geçerli ve emlak vergisini ilgilendiren hükümleri bakımından, uygulan-
                  ması  gereken  kanunlardır.  Bu  şekilde  başka  kanunlarda  yapılan  vergi  muafiyet  ve
                  istisnasına ilişkin düzenlemeler önceki tarihli hüküm-sonraki tarihli hüküm, özel hü-
                  küm-genel hüküm karşılaştırması sonucu geçerlilik kazanmaktadırlar (Öztürk ve Yiğit,
                  Muafiyet, 2009:54).
           1143.  Nitekim  Danıştay’ın  konuya  ilişkin  yerleşik  kararları  da  bu  doğrultuda  olup  sonraki
                  kanunların hükümlerinin uygulanmasına yönelik kararlar verilmektedir. Danıştay İçti-
                  hadı  Birleştirme Genel Kurulu’nun  11.02.1998  tarih  ve  E:1987/3,  K:1988/1  sayılı
                  kararında “Emlak vergisi yasasında yer alan bina ve arazi vergileriyle ilgili muaflık ve
                  istisna hükümlerinden ayrı olarak SSK yasası ile getirilen muaflık hükmünün, özel ve
                  sonraki yasa hükmü olması nedeniyle, bu taşınmazların emlak vergisinden muaf ol-
                  duğuna” karar verilmiştir. 671


                  668  Vergi kanunları ile muafiyet, istisna ve indirimlere ilişkin düzenlemelerin ilgili kanununda yapılması şeklinde getiri-
                  len sınırlamanın amacı; belirli bir sistematik içerisinde bir bütün oluşturan kanunun işleyiş mekanizmasına bu sistem
                  dışında yapılacak bir değişiklikle müdahale edilmek suretiyle meydana gelebilecek aksaklıkların engellenmesidir. Bu
                  sınırlama  ile  vergilere  ilişkin  istisna,  muaflık  ve  indirimlerin  belirli  kanunlarda  düzenlenerek  kanunların  belirli  bir
                  sistem içinde bütünlüğünün korunmasını amaçlamaktadır. (Öztürk ve Yiğit, Muafiyet, 2009:55)
                  669  17.07.1972 tarih ve1610 sayılı Kanun’un 24’üncü maddesi ile eklenmiş, 25.08.1977 tarih ve 2104 sayılı Ka-
                  nun’un 1’inci maddesi ile değiştirilmiştir.
                  670  Emlak Vergisi Kanunu'nun 22’nci maddesi ile istisna ve muafiyet düzenlemesine ilişkin sınırlama getiren hükmü
                  geçersiz kılan kanun düzenlemeleri yani muafiyet ve istisnalara sınır getiren hükümlerin sonraki tarihli kanun düzen-
                  lemeleri karşısında anlamsız kalmasının ve ilgili vergi kanunlarının sistematiğinin bozulmasına, emlak vergisi gelirle-
                  rindeki kayıp ve kaçağı artırmakta, vergiyi tahsil eden idare ile muafiyet ve istisna tanınan kesimler arasındaki irtibatı
                  güçleştirmekte hatta kaldırmakta ve uygulamada tereddüt ve ihtilaflar yaşanmasına sebebiyet verebilmektedir (Öz-
                  türk ve Yiğit, Muafiyet, 2009:58).
                  671  Danıştay İçtihadı Birleştirme Genel Kurulu’nun 11.02.1998 tarih ve E:1987/3, K:1988/1 sayılı kararında; özetle;
                  “1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununda değişiklik yapan 1610 sayılı Kanunun gerekçesinde, "Emlak Vergisi Kanunun-
                  da yer alan muafiyet ve istisnalar yeter görülmüş ve bina ve arazi vergileriyle ilgili muaflık ve istisna hükümlerinin
                  Emlak Vergisi Kanununa eklenmek veya bu Kanun hükümlerinde değişiklik yapılmak suretiyle düzenlenmesi esası
                  getirilmiştir." denilmiştir. Getirilen bu hüküm kanun koyucuya hitap etmekte, Bina ve Arazi Vergileriyle ilgili muaflık ve
                  istisna hükümlerinin nasıl düzenleneceğini göstermektedir. Kanun koyucu bu hükmü, Anayasanın emredici bir hük-
                  müne  dayanarak  değil  serbest  iradesine  göre  koymuştur.  Kanun  koyucu,  takdir  hakkına  dayanarak  koyduğu  bir
                                                                                    TBB | 339
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372