Page 372 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 372

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           1151.  6552  sayılı  Kanun’un  145’inci  maddesinin  (g)  bendine  göre  söz  konusu  hüküm
                  Kanun’un yayımı tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Bu bakımdan 2015 yılından
                  geçerli  olmak  üzere  2863  sayılı  Kanun’a  dayalı  muafiyet hükümleri  bakımından üç
                  durum söz konusu olmaktadır. Bunlardan ilki 2015 öncesi bakımından bu kapsam-
                  daki  taşınmazların  tümü  için  olan  muafiyet  ile  aynı  olarak  devam  eden  durumdur.
                  İkinci durum ise büyükşehir belediyesi sınırları içerisinde yer alan ve ticari faaliyette
                  kullanılan taşınmazlardır. Üçüncü grup ise Kanun kapsamındaki taşınmazlardan Bo-
                  ğaziçi Bölgesinde yer alanlarıdır.
                  2.3.1.1.1.   2015  Yılı  Öncesine  İlişkin  Muafiyet  ile  2015  Yılı  Sonrası  Bakımından
                               Büyükşehir Belediyesi Dışında Bulunan Taşınmaz Kültür ve Tabiat Var-
                               lıklarının Muafiyeti

           1152.  Bu muafiyet 6552 sayılı Kanun öncesindeki muafiyetle aynıdır. Bu bakımdan konuya
                  ilişkin genel değerlendirmelerin bu başlık altında yapılmasında fayda vardır.
           1153.  Korunması gerekli taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının, korunması ve bu
                  konuda alınması gerekli ilke ve uygulama kararları ile ilgili örgütlenmeyi oluşturmak
                  amacıyla  yürürlüğe  konulan  2863  sayılı  Kültür ve  Tabiat  Varlıklarını Koruma  Kanu-
                  nu’nun 5’inci maddesinde;  gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki bu
                  gibi varlıkları, devlet malı niteliğinde kabul edilmiş, 9’uncu maddesinde, ilke kararla-
                  rına göre koruma kurulları kararlarına aykırı olarak taşınmaz kültür ve tabiat varlıkla-
                  rına her türlü inşai veya fiziki müdahalede bulunmak, bunları yeniden kullanıma aç-
                  mak veya kullanımlarını değiştirmek, yasaklanmış, onarım, inşaat, tesis, sondaj, kıs-
                  men veya tamamen yıkma, kazı veya benzeri işler, inşai veya fiziki müdahale sayıla-
                  rak, 11’inci maddesinde, maliklerin hak ve sorumlulukları düzenlenmiştir. Kanun’un
                  11’inci maddesinde maliklerin, bu kanun uyarınca bakım ve onarım görevlerini Kültür
                  ve  Turizm  Bakanlığı’nın  vereceği  emir  ve  talimata  uygun  olarak  yerine  getirdikleri
                  sürece, bu kanunun maliklerine tanıdığı hak ve muafiyetlerden yararlanacakları kura-
                  lına yer verilmiştir. Kanun’un 21 inci maddesinin üçüncü fıkrasında; "tapu kütüğüne
                  korunması gerekli taşınmaz kültür varlığıdır" kaydı konulmuş olan ve I inci ve II inci
                  grup olarak gruplandırılmış bulunan taşınmaz kültür varlıkları..." olan parsellerin, her
                  türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu belirtilmiştir. 679  Bu düzenlemeler karşısında

                  alındığında, kısıtlılık hükümlerinin uygulanması gerektiği sonucuna da varılabilecektir. Nitekim, Vergi Mahkemelerince
                  de 6552 sayılı Kanun değişikliği sonrası, muafiyet şartları ortadan kalkan Taşınmaz Kültür ve Tabiat varlıklığı niteli-
                  ğindeki taşınmazlar için de tasarruf kısıtı söz konusu ise kısıtlılık uygulanması gerektiği yönünde kararlar verilmekte-
                  dir.
                  679  İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 30.05.2011 tarih ve 200 sayılı özelgesinde şu açıklamaya yer verilmiştir: “İçinde
                  2 adet yığma bina ve iki katlı villa olan meyve ve sebze bahçesi niteliğindeki taşınmazın 3. derece doğal sit alanı
                  içerisinde  yer  aldığı,  tapu  kütüğünde  "korunması  gerekli  taşınmaz  kültür  varlığıdır"  kaydının  bulunmadığı  ve  imar
                  planlarında, resmi yapılara, tesislere ve okul, cami, yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal,
                  mezbaha  ve  benzeri  umumi  hizmetlere  de  ayrılmadığı  anlaşıldığından,  söz  konusu  taşınmazla  ilgili  olarak  emlak
                  vergisi  muafiyeti  veya  kısıtlılığının  uygulanması  mümkün  bulunmamaktadır.”  İstanbul  Vergi  Dairesi  Başkanlığı’nın
                  23.03.2011  tarih  ve1144  sayılı  özelgesinde  bina  için  muafiyetin  uygulanabilmesi  için  binanın  korunması  gerekli
                  taşınmaz kültür varlığı olarak tescil edilmiş ve I’nci II’nci grup olarak gruplandırılmış olması gerektiği, taşınmazın bina
                  vasfını yitirmiş olması nedeniyle bina olarak vergilendirilmesine ve muafiyetin uygulanmasına imkan olmadığı beliri-
                  tilmektedir.

                  344 | TBB
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377