Page 372 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 372
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
1151. 6552 sayılı Kanun’un 145’inci maddesinin (g) bendine göre söz konusu hüküm
Kanun’un yayımı tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Bu bakımdan 2015 yılından
geçerli olmak üzere 2863 sayılı Kanun’a dayalı muafiyet hükümleri bakımından üç
durum söz konusu olmaktadır. Bunlardan ilki 2015 öncesi bakımından bu kapsam-
daki taşınmazların tümü için olan muafiyet ile aynı olarak devam eden durumdur.
İkinci durum ise büyükşehir belediyesi sınırları içerisinde yer alan ve ticari faaliyette
kullanılan taşınmazlardır. Üçüncü grup ise Kanun kapsamındaki taşınmazlardan Bo-
ğaziçi Bölgesinde yer alanlarıdır.
2.3.1.1.1. 2015 Yılı Öncesine İlişkin Muafiyet ile 2015 Yılı Sonrası Bakımından
Büyükşehir Belediyesi Dışında Bulunan Taşınmaz Kültür ve Tabiat Var-
lıklarının Muafiyeti
1152. Bu muafiyet 6552 sayılı Kanun öncesindeki muafiyetle aynıdır. Bu bakımdan konuya
ilişkin genel değerlendirmelerin bu başlık altında yapılmasında fayda vardır.
1153. Korunması gerekli taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının, korunması ve bu
konuda alınması gerekli ilke ve uygulama kararları ile ilgili örgütlenmeyi oluşturmak
amacıyla yürürlüğe konulan 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanu-
nu’nun 5’inci maddesinde; gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki bu
gibi varlıkları, devlet malı niteliğinde kabul edilmiş, 9’uncu maddesinde, ilke kararla-
rına göre koruma kurulları kararlarına aykırı olarak taşınmaz kültür ve tabiat varlıkla-
rına her türlü inşai veya fiziki müdahalede bulunmak, bunları yeniden kullanıma aç-
mak veya kullanımlarını değiştirmek, yasaklanmış, onarım, inşaat, tesis, sondaj, kıs-
men veya tamamen yıkma, kazı veya benzeri işler, inşai veya fiziki müdahale sayıla-
rak, 11’inci maddesinde, maliklerin hak ve sorumlulukları düzenlenmiştir. Kanun’un
11’inci maddesinde maliklerin, bu kanun uyarınca bakım ve onarım görevlerini Kültür
ve Turizm Bakanlığı’nın vereceği emir ve talimata uygun olarak yerine getirdikleri
sürece, bu kanunun maliklerine tanıdığı hak ve muafiyetlerden yararlanacakları kura-
lına yer verilmiştir. Kanun’un 21 inci maddesinin üçüncü fıkrasında; "tapu kütüğüne
korunması gerekli taşınmaz kültür varlığıdır" kaydı konulmuş olan ve I inci ve II inci
grup olarak gruplandırılmış bulunan taşınmaz kültür varlıkları..." olan parsellerin, her
türlü vergi, resim ve harçtan muaf olduğu belirtilmiştir. 679 Bu düzenlemeler karşısında
alındığında, kısıtlılık hükümlerinin uygulanması gerektiği sonucuna da varılabilecektir. Nitekim, Vergi Mahkemelerince
de 6552 sayılı Kanun değişikliği sonrası, muafiyet şartları ortadan kalkan Taşınmaz Kültür ve Tabiat varlıklığı niteli-
ğindeki taşınmazlar için de tasarruf kısıtı söz konusu ise kısıtlılık uygulanması gerektiği yönünde kararlar verilmekte-
dir.
679 İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 30.05.2011 tarih ve 200 sayılı özelgesinde şu açıklamaya yer verilmiştir: “İçinde
2 adet yığma bina ve iki katlı villa olan meyve ve sebze bahçesi niteliğindeki taşınmazın 3. derece doğal sit alanı
içerisinde yer aldığı, tapu kütüğünde "korunması gerekli taşınmaz kültür varlığıdır" kaydının bulunmadığı ve imar
planlarında, resmi yapılara, tesislere ve okul, cami, yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal,
mezbaha ve benzeri umumi hizmetlere de ayrılmadığı anlaşıldığından, söz konusu taşınmazla ilgili olarak emlak
vergisi muafiyeti veya kısıtlılığının uygulanması mümkün bulunmamaktadır.” İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın
23.03.2011 tarih ve1144 sayılı özelgesinde bina için muafiyetin uygulanabilmesi için binanın korunması gerekli
taşınmaz kültür varlığı olarak tescil edilmiş ve I’nci II’nci grup olarak gruplandırılmış olması gerektiği, taşınmazın bina
vasfını yitirmiş olması nedeniyle bina olarak vergilendirilmesine ve muafiyetin uygulanmasına imkan olmadığı beliri-
tilmektedir.
344 | TBB