Page 426 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 426
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
2.4. Muafiyetlerde Bildirim ve Hükümleri
1260. Emlak vergisinde uygulanacak muafiyetlere ilişkin bildirim hükümlerinin yer aldığı
maddelerde belediyeye bildirimde bulunulması yönünde hükümlere de yer verilmek-
tedir. Muafiyetten yararlanabilmek için bildirimde bulunma şartı öngörülen muafiyet
durumları için mutlaka bildirimde bulunulması gerekir. Bildirimde bulunulmaması
halinde muafiyetten yararlanamama veya muafiyet uygulanacak sürelerinden eksik
yararlanma söz konusu olacaktır. Bildirim şartının öngörüldüğü muafiyet halleri için
muafiyetten ancak bildirimde bulunulduğu tarih itibariyle yararlanmak mümkün olabi-
lecek, geçmişe dönük muafiyet uygulaması mümkün olmayacaktır. 836
1261. Emlak Vergisi Kanunu’nun muafiyete ilişkin hükümlerine bakıldığında, muafiyet
hallerinin tek tek sayılmış olması bakımından, re’sen uygulama gerektiğinin genel
kural olduğu, bildirim şartı aranan muafiyet hallerinin ise ayrıca belirtildiği görülmek-
tedir.
1262. Bu çerçevede, daimi muafiyet hallerine yer verilen 4’üncü ve 14’üncü maddelerde yer
alan şarta bağlı olsun ya da olmasın bütün muafiyet halleri için bildirim şartı aran-
mamaktadır. Dolayısıyla, mükellefin herhangi bir bildirimi olmasa da muafiyet uygu-
lamasının belediye tarafından resen yapılması gerekecektir. Belediyeler tarafından,
mükelleflerin muafiyet için bir başvuru, bildirim ya da talepte bulunması aranılmaksı-
zın muafiyet uygulanması gerekmektedir.
1263. Ancak, geçici muafiyet durumlarının sayıldığı 5’inci ve 15’inci maddelerde ise kanun
tarafından muafiyetlerden yararlanabilmek için bildirim şartı aranmaktadır.
1263.1. Emlak Vergisi Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan bazı geçici muafiyetlerden
yararlanmak için süresi içinde ilgili vergi dairesine bildirilmesi şartı yer almaktadır. Bu
itibarla maddede yer alan, “süresinde bildirimde bulunulmazsa muafiyet, bildirimin yapıldığı
yılı takip eden bütçe yılından muteber olur. Bu takdirde bildirimin yapıldığı bütçe yılının so-
nuna kadar geçen yıllara ait muafiyet hakkı düşer…” hükmünün sadece (a, (b), (c) ve (d)
fıkraları için uygulanması gerekmektedir. 837
1263.2. Yine Kanun’un 15’inci maddesindeki: “Geçici olarak muaflıktan istifade için arazinin bu
maddede yazılı cihetlere tahsis edilmiş olduğunun ilgili vergi dairesine bütçe yılı için-
de bildirilmesi şarttır. Muafiyetler, arazinin tayin olunan cihetlere tahsis edildiği yılı
takibeden bütçe yılından başlar. Bütçe yılı içinde bildirim yapılmazsa muafiyet, bildi-
rimin yapıldığı yılı takibeden bütçe yılından muteber olur. Bu takdirde bildirimin yapıl-
dığı bütçe yılının sonuna kadar geçen yıllara ait muafiyet hakkı düşer” hükmü yer al-
836 Danıştay 9. Dairesi’nin 07.05.1985 tarih ve E:1983/1599, K:1985/771 sayılı kararı; hukuki uyuşmazlık olması
nedeniyle emlak vergisinden muafiyet olup olmayacağı hususunun öncelikle vergi mahkemesinde incelenmesi gerek-
tiği, vergi hataları kapsamında değerlendirilemeyeceği, yönündedir. Bu hususla ilgili olarak Emlak Vergisi Uyuşmazlık-
larının Çözümü bölümüne bakılmalıdır.
837 Aynı maddede, “Yukarda (a), (b), (c) ve (d) fıkralarında yazılı muafiyetlerden istifade için, mezkûr fıkralarda yazılı
hallerin vukuunda, keyfiyetin bütçe yılı içinde ilgili vergi dairesine bildirilmesi şarttır. Ancak, bu olaylar bütçe yılının son
üç ayı içinde vukubulduğu takdirde bildirim, olayın vukubulduğu tarihten itibaren üç ay içinde yapılır” hükmü ile “Köy-
lerdeki inşaat için bildirimde bulunulmaz” hükmü de yer almaktadır.
398 | TBB