Page 540 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 540

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  1.9.  Tebligatla İlgili Sorumluluk ve Yaptırımlar

           1616.  Tebligatla  ilgili  hukuki  düzenlemeler  göz  önüne  alındığında,  gerek  tebligat
                  memurlarının tebliğin usulüne uygun olarak yapılmasından ve gerekse tebliğ işlemle-
                  rinin  yürütülmesine  muhatap  olabilecek  kişilerin  belli  başlı  ödevleri  yerine  getirme-
                  sinden dolayı sorumlulukları ve bu sorumluluklarına aykırı davranmaları halinde karşı-
                  laşacakları yaptırımlar öngörüldüğü görülecektir.

                  1.9.1.    Tebligat Memurlarının Sorumlulukları
           1617.  Tebligat, verginin kesinleşmesi ve tahsil edilebilmesi açısından çok önemli bir işlem
                  ve aşama olduğundan tebligatın usulüne uygun yapılmaması nedeniyle tebligat me-
                  murlarının sorumluluklarının değerlendirilmesi gereklidir. Tebliğ işleminin çabuk, doğ-
                  ru ve eksiksiz bir şekilde sonuçlandırılması tebligatlara ilişkin hükümleri uygulayacak
                  olan  görevlilerin  görevlerini  savsaklamadan  bilinçli  bir  şekilde  yapmalarına bağlıdır.
                  Bu bakımdan idarelerin de tebliğle sorumlu memurlarının mevzuata ilişkin eksiklikle-
                  rini gidermesi ve bu konuda gerekli eğitimleri vermesi gerekmektedir.

           1618.  Vergi  Usul  Kanunu  usulsüz  tebliğde  memurun  sorumluluğuyla  ilgili  özel  bir  hükmü
                  haiz değildir. Bu hususla ilgili olarak, Tebligat Kanunu’nda düzenlenen hükümlerin,
                  5237  sayılı  Türk  Ceza  Kanunu  hükümlerinin,  5018  sayılı  Kamu  Malî  Yönetimi  ve
                  Kontrol Kanunu hükümlerinin ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerinin
                  göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
           1619.  Tebligat Kanunu’nun 52’nci maddesi uyarınca, Kanun’un tatbikinde vazifeli bulunan
                  memur ve hizmetlilerin işledikleri suçlar ile kendilerine karşı işlenen suçlardan dolayı,
                  Türk Ceza Kanunu’nun kamu görevlisine ilişkin hükümlerine göre cezalandırılacaklar-
                  dır ve bu disiplin hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmeyecektir.
           1620.  Görevli tebliğ memurları (tebligatla ilgili görevleri nedeniyle mahalle, köy muhtar ve
                  ihtiyar  heyeti  üyeleri)  işledikleri  suçlardan  dolayı  eylemlerinin  nitelik  ve  derecesine
                  göre  Türk  Ceza  Kanunu’nun  uygulanmasında  memur  sayıldıklarından,  bu  anlamda
                  Tebligat Kanunu’ndan doğan görevlerini eksik ve geç yapmak ya da görevlerini bilerek
                  yasaya aykırı yapmak şeklindeki eylemleri, Türk Ceza Kanunu’nun görevi kötüye kul-
                  lanma suçunu düzenleyen 257’inci maddesine göre cezalandırılmaları mümkündür.
           1620.1.  Türk  Ceza  Kanunu’nun  görevi  kötüye  kullanma  başlıklı  257’inci  maddesine  göre;
                  kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan hâller dışında, görevinin gereklerine aykırı ha-
                  reket etmek suretiyle, kişilerin mağduriyetine veya kamunun zararına neden olan ya
                  da kişilere haksız bir menfaat sağlayan kamu görevlisi, bir yıldan üç yıla kadar hapis
                  cezası ile cezalandırılır. Kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan hâller dışında, görevi-
                  nin gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstererek, kişilerin mağduriyetine veya
                  kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir kazanç sağlayan kamu görev-
                  lisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İrtikâp suçunu oluşturmadı-
                  ğı takdirde, görevinin gereklerine uygun davranması için veya bu nedenle kişilerden


                  512 | TBB
   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545