Page 540 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 540
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
1.9. Tebligatla İlgili Sorumluluk ve Yaptırımlar
1616. Tebligatla ilgili hukuki düzenlemeler göz önüne alındığında, gerek tebligat
memurlarının tebliğin usulüne uygun olarak yapılmasından ve gerekse tebliğ işlemle-
rinin yürütülmesine muhatap olabilecek kişilerin belli başlı ödevleri yerine getirme-
sinden dolayı sorumlulukları ve bu sorumluluklarına aykırı davranmaları halinde karşı-
laşacakları yaptırımlar öngörüldüğü görülecektir.
1.9.1. Tebligat Memurlarının Sorumlulukları
1617. Tebligat, verginin kesinleşmesi ve tahsil edilebilmesi açısından çok önemli bir işlem
ve aşama olduğundan tebligatın usulüne uygun yapılmaması nedeniyle tebligat me-
murlarının sorumluluklarının değerlendirilmesi gereklidir. Tebliğ işleminin çabuk, doğ-
ru ve eksiksiz bir şekilde sonuçlandırılması tebligatlara ilişkin hükümleri uygulayacak
olan görevlilerin görevlerini savsaklamadan bilinçli bir şekilde yapmalarına bağlıdır.
Bu bakımdan idarelerin de tebliğle sorumlu memurlarının mevzuata ilişkin eksiklikle-
rini gidermesi ve bu konuda gerekli eğitimleri vermesi gerekmektedir.
1618. Vergi Usul Kanunu usulsüz tebliğde memurun sorumluluğuyla ilgili özel bir hükmü
haiz değildir. Bu hususla ilgili olarak, Tebligat Kanunu’nda düzenlenen hükümlerin,
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümlerinin, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu hükümlerinin ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerinin
göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
1619. Tebligat Kanunu’nun 52’nci maddesi uyarınca, Kanun’un tatbikinde vazifeli bulunan
memur ve hizmetlilerin işledikleri suçlar ile kendilerine karşı işlenen suçlardan dolayı,
Türk Ceza Kanunu’nun kamu görevlisine ilişkin hükümlerine göre cezalandırılacaklar-
dır ve bu disiplin hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmeyecektir.
1620. Görevli tebliğ memurları (tebligatla ilgili görevleri nedeniyle mahalle, köy muhtar ve
ihtiyar heyeti üyeleri) işledikleri suçlardan dolayı eylemlerinin nitelik ve derecesine
göre Türk Ceza Kanunu’nun uygulanmasında memur sayıldıklarından, bu anlamda
Tebligat Kanunu’ndan doğan görevlerini eksik ve geç yapmak ya da görevlerini bilerek
yasaya aykırı yapmak şeklindeki eylemleri, Türk Ceza Kanunu’nun görevi kötüye kul-
lanma suçunu düzenleyen 257’inci maddesine göre cezalandırılmaları mümkündür.
1620.1. Türk Ceza Kanunu’nun görevi kötüye kullanma başlıklı 257’inci maddesine göre;
kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan hâller dışında, görevinin gereklerine aykırı ha-
reket etmek suretiyle, kişilerin mağduriyetine veya kamunun zararına neden olan ya
da kişilere haksız bir menfaat sağlayan kamu görevlisi, bir yıldan üç yıla kadar hapis
cezası ile cezalandırılır. Kanunda ayrıca suç olarak tanımlanan hâller dışında, görevi-
nin gereklerini yapmakta ihmal veya gecikme göstererek, kişilerin mağduriyetine veya
kamunun zararına neden olan ya da kişilere haksız bir kazanç sağlayan kamu görev-
lisi, altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İrtikâp suçunu oluşturmadı-
ğı takdirde, görevinin gereklerine uygun davranması için veya bu nedenle kişilerden
512 | TBB