Page 587 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 587
Tahsilât
sinin, 13 Aralık 2002 Cuma günü çalışma saati sonuna kadar uzatılması 1257 bu öde-
me süresine örnek olarak olarak verilebilir.
2.2.3.6. Uzlaşma Halinde Ödeme Süresi
1753. Uzlaşma konusu vergi ve cezaların ödeme süresi, uzlaşmanın gerçekleşip
gerçekleşmemesine ve gerçekleşmeyen uzlaşma bakımından dava açılıp açılmama-
sına göre değişmektedir. Bu konu, Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü bölü-
münde, Uzlaşma Konusu Yapılan Vergi ve Cezaların Ödeme Süresi başlığında incele-
necektir.
2.2.3.7. Pişmanlık Halinde Ödeme Süresi
1754. Vergi Usul Kanunu’nun 371’inci maddesinde yer alan, “bu madde hükümleri, emlak
vergisi ile ilgili olarak uygulanmaz” hükmü doğrultusunda pişmanlık haline ilişkin
ödeme sürelerinin emlak vergisi bakımından uygulanması mümkün değildir.
2.2.3.8. Taksit Süresinden Önce veya Sonra Ödeme
1755. Mükellefler istedikleri takdirde, tahakkuk eden emlak vergilerini taksit süresinden
önce de ödeyebilirler. Örneğin, mükellefler yıllık olarak emlak vergilerinin tamamını
tahakkuk tarihinden itibaren, genel takdir yılında tahakkukun yapıldığı Ocak veya
Şubat aylarının sonundan itibaren veya diğer yıllarda her bütçe yılının başından itiba-
ren, ödeyebilirler 1258 . Emlak vergilerinin yıllık vergiler olduğu dikkate alındığında, bir
önceki yıl itibariyle gelecek yılın vergisinin ödenmesi, verginin oluşup oluşmayacağı,
ödenecek vergi miktarının ne kadar olacağı gibi hususların belli olmaması nedeniyle
mümkün olmayacaktır.
1756. Taksit süresi geçirildikten sonra da her vergi ödenebilir. Ancak bu durumda
ödenmeyen emlak vergilerine 6183 sayılı Kanun’un 51’inci maddesi gereğince ge-
cikme zammı uygulanacağı açıktır 1259 . Bununla birlikte, zamanında ödenmeyen emlak
vergilerinin belediyeler tarafından mükellefe ödettirilmesi yani tahsil işlemlerinin yürü-
1257 Maliye Bakanlığı tarafından, İçişleri Bakanlığı’na yazılan, 27.11.2002 tarih ve 51844 sayılı yazı.
1258 Bu durumda 6183 sayılı Kanun’un ek 1’inci maddesi uyarınca indirim yapılır. Ancak bu indirimin yapılabilmesi için
Maliye Bakanlığına verilen yetkinin kullanılması gerekmektedir. Bu yetki dönem dönem çıkarılan yapılandırma kanun-
ları çerçevesinde kullanılmaktadır. Bu konuya örnek olarak, 6111 sayılı Kanun uyarınca yapılan taksitlendirmeler
uyarınca taksit süresinden önce verginin ödenmesi durumunda katsayı oranında yapılan değişiklik yolu ile indirim
yapılması verilebilir. Bu nedenle 2010 ve önceki yıllara ilişkin olup da taksitlendirilen vergilerin taksidinden önce
ödenmesi durumunda indirim söz konusu olabilmiştir. Bu nedenle yukarıda verilen örnek uyarınca yapılan erken
ödemede indirim yapılması söz konusu değildir. Nitekim, konuyla ilgili olarak Tahsilat Genel Tebliği’nde madde hük-
münde yer alan indirim oranı 97/9942 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla 01.10.1997 tarihinden geçerli olmak üzere %
0 (sıfır) olarak belirlendiğinden, maddenin uygulama alanının bulunmadığı ifade edilmiştir.
1259 Belediye Tahsilat Yönetmeliği’nin 4’üncü maddesinin C fıkrasında, borçlarını taksit müddetleri içinde ödemeyen
mükellefler hakkında Amme alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun’un 51 inci maddesi gereğince gecikme
zammı tesbit ve tahsil etmek ve mezkur kanuna göre icrai takibatı icabettiren mükellefler hakkında da tahsilat servi-
sine veya muhasebeye bilgi verme tahsildarın vazifesi olarak sayılmıştır. Yönetmeliğin 2’nci maddesinin B fıkrasında
ise, taksit müddetleri zarfında borçlarını ödemeyen mükellefler hakkında icrai takibat yaptırmak, tahsilât şefi veya
memurunun vazifeleri arsında sayılmıştır.
TBB | 559