Page 713 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 713
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
2147. Uzlaşılaşma sonrasında, uzlaşılan vergilerin matrahlarını artıran nedenleri tespiti
halinde tekrar tarhiyat yapılamaz.
2147.1. Uzlaşma sağlanan vergi ile ilgili olarak idarece aynı maddi hukuki olay nedeni ile
mükerrer vergilendirme yapılamaz. Ancak farklı maddi hukuki olaylar nedeniyle yeni
vergilendirme ve cezalar söz konusu olabilir. 1598
2147.2. İkmalen veya idarece emlak vergisi tarh edilen mükelleflerin uzlaşma yapmaları
sonrasında, herhangi bir sebeple matrahın artırılmasını gerektiren yeni bir durumun
tespit edilmesi halinde, uzlaşılan vergilerin ait olduğu dönem için aynı nedenlerle
tekrar tarhiyat yapılması mümkün değildir. 1599
2148. Uzlaşmanın gerçekleşmemesi halinde, mükellefe (veya ceza muhatabına), uzlaşma
gününden itibaren dava açma süresinin son gününe kadar, yeniden düşünme ve ka-
rar vermesi için süre verilir. Uzlaşmanın vaki olmadığına dair tutanağa idarenin nihai
teklifi yazılır. Mükellef dava açma süresinin sonuna kadar teklif edilen vergi ve cezayı
kabul ettiğini yazılı olarak bildirirse bu takdirde uzlaşma sağlanmış sayılır. 1600
2149. Uzlaşmanın olumlu ya da olumsuz olarak sonuçlanması sonrasında, yeniden uzlaşma
talebinde bulunulamaz. Bu durum Vergi Usul Kanunu’nun ek 1’inci maddesinde, “Uz-
laşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde yeniden uzlaşma talebinde
bulunulamaz” ifadesi ile açıkça belirtilmektedir.
2150. Uzlaşmanın zamanaşımının durmasına etkisi olmaz. Emlak vergisinde tarhiyat sonrası
uzlaşma mümkün olması ve tarhiyat sonrası uzlaşmada da, uzlaşmaya konu vergi ve
cezaları, uzlaşmadan önce tarh ve tebliğ edilmiş olduğundan zamanaşımı söz konusu
olmayacaktır.
2151. Uzlaşma konusu, vergi ve cezalardaki hatalar düzeltilebilir. Uzlaşma tutanaklarının
kesin olması ve bunlara karşı dava açılamaması esas olmakla birlikte, Vergi Usul Ka-
nunu’nun 117’nci maddesi uyarınca vergi hataları, “kararlar”daki matrah ve vergi
hatalarını da kapsamaktadır. Bu nedenle, uzlaşma komisyonu kararlarındaki vergi
hataları da, düzeltme kapsamında değerlendirilebilmektedir. Ayrıca, yargı organları
1598 Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 28.09.2007 tarih ve E:2007/57, K:2007/275 sayılı kararı.
Ayrıca, Danıştay 7. Hukuk Dairesi’nin 19.10.2000 tarih ve E:1998/3378, K:2000/2883 sayılı kararında; idarenin
uzlaşılan miktarları sonradan artıramayacağı, aynı konuda sonradan ikinci bir tarhiyat yapılamayacağı ve ceza kesi-
lemeyeceği gibi, yükümlüler tarafından da idari davaya konu edilmesinin mümkün olmadığı, ancak uzlaşmanın kesin-
liğinin, uzlaşmaya bağlanan konular açısından geçerli olduğu, uzlaşma anında var olmayan, dolayısıyla da uzlaşmaya
konu edilmemiş ve taraflarca üzerinde uzlaşılmamış ve uzlaşma tutanağında yer almamış konular bakımından uz-
laşmanın kesinliğinden söz etmenin mümkün olmadığı, uzlaşma anına kadar kesilmiş bir cezanın bulunmaması ve
uzlaşma tutanağında yer almaması sebebiyle, vergiler üzerinde uzlaşma sağlanmasından sonra ceza kesilmesi
yoluna gidilmesinde kanuna aykırılıktan söz edilemeyeceği, belirtilmektedir.
1599 Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun, 13.06.2003 tarih ve E:2002/592, K:2003/333 sayılı kararında; aynı
döneme ilişkin olarak, ancak uzlaşmaya varılan verginin dayandığı hukuki nedenlerden başka bir nedenin ortaya
çıkması halinde, idarenin yeni bir tarhiyat yapabileceği; Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun 28.09.2007 tarih ve
E:2007/57, K:2007/275 sayılı kararında; üzerinde uzlaşılan vergi ve cezaların ait olduğu döneme ilişkin olarak,
başka bir maddi olay ve hukuki sebebe dayalı olarak, yeniden vergi incelemesi ve tarhiyat yapılabileceği, belirtilmek-
tedir.
1600 Vergi Usul Kanunu’nun ek 1’inci maddesi uyarınca.
TBB | 685