Page 714 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 714

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  kararıyla kesinleşen durumlarda hata bulunması halinde, mahkemelerce bu hatalar
                  hakkında karar verilmemiş olması halinde söz konusu hatalar bile düzeltme hüküm-
                  leri çerçevesinde düzeltilebilmekte olduğundan uzlaşma konusu vergi ve cezalardaki
                  hataların da düzeltilebileceğinin kabulü gerekir. 1601  Bu çerçevede, mevcut hükümlere
                  göre hiç yapılmaması gerektiği halde yapılmış olup uzlaşma yolu ile kesinleşen tarhi-
                  yatların  düzeltilmesi  mümkündür.  Kısacası,  uzlaşma  tutanaklarında  vergilendirme
                  hataları yapılabileceği gibi bu hataların düzeltilmesi de mümkündür (Cenk,2001: 216-
                  218).
           2152.  Uzlaşma  talebi,  ihbarnamede  yazılı  verginin  tamamı  için  yapılır.  Tarhiyat  sonrası
                  uzlaşmada kısmi uzlaşma talebinde bulunulamaz 1602  ve kısmi uzlaşma yapılamaz. Bu
                  husus  Danıştay’ın  bir  içtihadı  birleştirme  kararında:  “Uzlaşma,  bir  bütün  olup  aynı
                  döneme  ilişkin  olarak  salınan  vergi  ve  kesilen  cezanın  tümünü  kapsaması  gerekir.
                  Salınan vergi ve kesilen cezanın bir bölümü hakkında uzlaşma ve diğer bölümü hak-
                  kında ise yargı yoluna gitme olanağı yoktur. Aksi görüşün, uzlaşmanın bütünlüğü ilke-
                  sine ters düşeceği kuşkusuzdur” 1603  şeklinde ifade edilmiştir.
           2153.  Uzlaşmanın  bu  sonuçlarıyla  birlikte,  dava  yoluna  gidilmesi  ve  ödemeye  ilişkin
                  sonuçları da bulunmaktadır.

                  2.2.9.    Dava Yoluna Gidilmesi

           2154.  Tarhiyat sonrasında, uzlaşmaya başvuru ile dava açma süresi aynı anda başlamakta-
                  dır. 1604  Ancak, mükellefin uzlaşma talep etmesi durumunda, uzlaşmanın talep edildiği
                  tarih  itibariyle  dava  açma  süresi  durur.  Talep  üzerine  başlayan  uzlaşma  sürecinin,


                  1601  Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 09.12.2001 tarih ve 66094 sayılı özelgesinde, bu konu ile ilgili şu açıklamalar yer
                  verilmiştir: Tarhiyat sonrası uzlaşma yoluyla kesinleşen herhangi bir vergilendirme olayında hata türlerinden herhangi
                  birinin yapıldığının tespit edilmesi halinde Vergi Usul Kanunu’nun düzeltme hükümlerine göre düzeltilmesi mümkün
                  bulunmaktadır.  Bu  nedenle,  vergilendirme  işleminde  uzlaşmaya  konu  edilmiş  ve  uzlaşmanın  sağlanması  sonucu
                  kesinleşmiş  bulunan  tarhiyatta  yapılmış  olan  mevzu  hatasının  uzlaşma  görüşmeleri  sırasında  dikkate  alınmamış
                  olması nedeniyle, hatalı olarak uzlaşma yoluyla da kesinleşen miktarların düzeltme zamanaşımı hükümleri dikkate
                  alınarak düzeltilmesi imkan dahilindedir.
                  1602  Uzlaşma Yönetmeliğinin 7’nci maddesi uyarınca. Ayrıca, Danıştay 4. Dairesi’nin 14.6.2000 tarih ve E:1999/5635,
                  K:2000/2810 sayılı kararında bu konuya ilişkin şu ifadeler yer almaktadır: Mükellefle vergi idaresi arasında uyuşmaz-
                  lıkların önce uzlaşma yoluyla giderilmesi amaçlanarak, vergi idaresi ile mükellef arasındaki sorunlardan, mükellefin
                  kastı olmadan meydana gelenlerin ya da mükellefin veya İdarenin açık hatalarından kaynaklananların yargı prosedü-
                  rüne  gidilmeden  her  iki  tarafın  rızasıyla  çözülebilmesi  için  uzlaşma  müessesesi  oluşturulmuştur.  Bunun  yanında,
                  birden fazla vergi ve cezaya muhatap olan mükellefin, bu nedenlerden birisine karşı çıkarken diğerlerini kabul etmesi
                  halinde, dönem matrahının bir bütün olarak uzlaşma konusu yapılması halinin uzlaşma müessesesinin işlevini gör-
                  mesine engel olduğu düşüncesiyle, mükellefe matrah farkının bir kısmı için uzlaşırken bir kısmına ilişkin olarak da
                  uzlaşmama imkânı, yani kısmi uzlaşma olanağı sağlanmıştır. Kanun'da böyle açık bir düzenleme mevcut iken, "Uz-
                  laşma  Yönetmeliği"nin  7  nci  maddesinde,  tarhiyat  sonrası  uzlaşmada  kısmi  uzlaşma  talebinde  bulunulamayacağı
                  belirtilmiş, "Uzlaşma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin" 4 üncü maddesiyle de, yine tarhiyat
                  sonrası uzlaşmalarda kısmi uzlaşma talebinde bulunulamayacağı şeklindeki düzenleme geçerliliğini korumuştur. Bu
                  düzenleme ile, yasayla getirilen kısmi uzlaşma olanağı, tarhiyat sonrası uzlaşmada, yukarıda sözü edilen yönetmelik
                  ile ortadan kaldırılmış olup, İdarenin uygulamaya ilişkin genel ve objektif kuralları kanuna aykırı olmamak şartıyla
                  kendisine tanınan sınırlar içinde kullanması gerektiği biçiminde açıklanan ilkenin ihlali sonucunu doğurmaktadır.
                  1603  Danıştay İçtihadı Birleştirme Genel Kurulu’nun 02.07.1985 tarih ve E:1985/5, K:985/4 sayılı kararı.
                  1604   Yani,  ihbarnameleri  tebliğ  alan  mükellefler  veya  adlarına  ceza  kesilenler,  30  günlük  süre  içinde  ilgili  uzlaşma
                  komisyonuna başvurarak uzlaşma talep edebilecekleri gibi, dava açma süresi de 30 gün olduğu için, aynı sürede vergi
                  mahkemesine de başvurabilirler.

                  686 | TBB
   709   710   711   712   713   714   715   716   717   718   719