Page 709 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 709
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
görüşme sonucunda uzlaşma sağlandığı takdirde, uzlaşma komisyonu durumu üç
nüsha olarak düzenlenen tutanakla tespit eder. Bu tutanağın üç nüshası da komisyon
başkan ve üyeleri ile mükellef veya vekili tarafından imzalanır. 1579
2137. Bu tutanağın bir nüshası mükellef veya vekiline derhal verilir. Bir nüshası gerekli
işlem yapılmak üzere mali hizmetler birimine aynı gün intikal ettirilir. Bir nüshası da
uzlaşma komisyonunda oluşan dosyalarda saklanır. Tutanağın alt kısmında bir yere
"Bu tutanağın bir nüshasını uzlaşma komisyonunda .... tarihinde aldım" ibaresi ve
mükellef veya vekilinin adı ve soyadı yazıldıktan sonra imzası karşılığında tebliğ edile-
rek tebliğ işlemi gerçekleştirilir.
2138. Mükellef veya vekilinin uzlaşma komisyonunun davetine icabet etmemesi, komisyona
geldiği halde uzlaşma tutanağını imzalamaması veya ihtirazi kayıtla 1580 imzalamak
istemesi halinde uzlaşma sağlanamamış sayılır. 1581
2139. Uzlaşma sağlanamadığı takdirde komisyonca bu husus belirtilmek üzere üç nüsha
tutanak düzenlenir. Tutanağın bir nüshası mükellefe verilir. Mükellefin uzlaşma dave-
tine icabet etmemesi veya tutanağı almaktan imtina etmesi halinde, tutanağın iki
örneği birimine gönderilir. 1582
2140. Uzlaşmanın sağlanamaması halinde, yeniden uzlaşma talebinde bulunulamaz.
2141. Uzlaşmanın vaki olmaması halinde (komisyon teklifinin mükellefçe kabul edilmediği
durumda) komisyon nihai teklifini tutanağa geçirir. Mükellef dava açma süresinin son
günü akşamına kadar komisyonun nihai teklifini kabul ettiğini bir dilekçe ile mali hiz-
metler birimine bildirdiği takdirde, bu tarih itibariyle uzlaşma vaki olmuş sayılır ve
buna göre işlem tesis edilir.
1579 Danıştay 3. Dairesi’nin 28.01.1992 tarih ve E:1990/1800, K:1992/259 sayılı kararı; başvuruyu yapanın uzlaşma
isteminde bulunma yetkisi olup olmadığı araştırılmadan uzlaşma sağlanması durumunda geçersiz komisyon karar
tarihi dava açma süresi hesabında dikkate alınmayacağı, yönündedir.
1580 Uzlaşmada, çeşitli nedenlerle, uzlaşma tutanağına açıklama düşülmesi mümkündür. Yönetmelikteki, uzlaşmayla
ilgili görüşme yapılmasına ilişkin düzenlemeler de bu duruma işaret etmektedir. Uzlaşma görüşmelerinde, mükellefin
açıklamalarının, tutanağa uzlaşma komisyonunca kaydedilmesi gerekmektedir. Komisyon tarafından kaydedilmeyip
mükellef tarafından düşülen açıklamalar, ihtirazi kayıt olarak kabul edilecektir. İhtirazi kayıt ise, uzlaşmanın sağlana-
mamış sayılma sebeplerinden biridir. Diğer bir ifadeyle ihtirazi kayıt halinde uzlaşma sağlanamamış sayılacaktır.
Dolayısıyla ihtirazi kayıt düşülerek uzlaşma yapılması mümkün değildir. Nitekim Danıştay İçtihatları Birleştirme Genel
Kurulu da, Dokuzuncu Dairesi kararları ile Üçüncü, Dördüncü, Yedinci ve Vergi Dava Daireleri Genel Kurul Kararları
arasında ortaya çıkan aykırılığın giderilmesi amacıyla vermiş olduğu, 23.10.1986 tarih ve E:1986/2, K:1986/2 sayılı
kararında; mükelleflerin uzlaşma tutanaklarına ihtirazi kayıt düşemeyeceklerine hükmetmiştir. Aynı kararda: İhtiraz;
sakınma, çekinme, ihtirazi kayıt ise; belli hakları kullanmak hususunda serbesti saklamak isteyen tarafın bu konudaki
beyanı” olarak tanımlanmış ve bu tanımdan hareketle ihtirazi kayıt, “bir konu üzerinde uzlaşmaya varılıp varılmadığı
hakkında kesin bir durumu anlatmadığından Yasa Koyucu için gayeye uygun bir sonuç olarak görülmemiştir, sonucu-
na varılmıştır.
1581 Mahalli İdareler Uzlaşma Yönetmeliği’nin 10’uncu maddesi uyarınca.
1582 Danıştay 9. Dairesi’nin 04.11.1982 tarih ve E:1981/3990, K:1982/4610 sayılı kararında; uzlaşma tutanağının
yükümlüye tebliğ edilmemiş olmasının kesinleşen amme alacağının 6183 sayılı Kanun hükmüne göre takibini engel-
lemeyeceği, belirtilmektedir. Bu husus tarhiyat sonrası uzlaşma için geçerlidir. Emlak vergisinde de tarhiyat sonrası
uzlaşma söz konusu olduğundan bu husus göz önünde bulundurulmalıdır. İhbarnameye karşı dava açma süresi
geçirilmiş veya dava süresinin son gününe kadar mükellefçe nihai kabul yönünde dilekçe verilmemişse artık vergi
kesinleşmiştir ve 6183 sayılı Kanun’a göre takibe geçilmesi mümkündür.
TBB | 681