Page 707 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 707
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
Uzlaşma talebinin vergi veya ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden
günden itibaren 30 gün içinde yapılması gereken sürenin adli tatile denk gelmesi de,
uzlaşma süresinin işleyişini durdurmaz. 1575
2128. Tebliğe göre uzlaşma talebinin, mükellef veya ceza muhatabı tarafından bizzat veya
resmi vekâletnamesini haiz vekili; tüzel kişiler, küçükler, kısıtlılarla vakıflar veya ce-
maatler gibi tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde bunların kanuni temsilcileri tarafın-
dan yetkili uzlaşma komisyonuna yapılması gerekir.
2129. Yönetmeliğin 7’nci maddesine göre; uzlaşma komisyonları bir yargı organı olmayıp,
kesilmiş olan cezada uyuşmak üzere yetkili kılınmış idareyi temsil eden kuruluşlardır.
Bu nedenle, uzlaşma komisyonuna başvurma ve görüşmelere katılma konusunda
mükellef veya ceza muhatabı adına hareket edecek kişinin avukat olması şart değil-
dir. Bu kişilerin Noterlik Kanunu’nun 60’ıncı maddesi uyarınca düzenlenen ve mükel-
lef adına kesilen ceza miktarında uzlaşmaya yetkili oldukları şerhini taşıyan resmi
vekâletnameye sahip olmaları yeterlidir. Mükellef, uzlaşma görüşmelerinde, bağlı
olduğu meslek odasından bir temsilci ve 3568 sayılı Kanun’a (Serbest Muhasebeci
Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu) göre kurulan meslek odasından
bir meslek mensubu bulundurabilecek olduğundan vekâletname şartı ile talep bu
kişiler tarafından da yapılabilir. 1576
2129.1. Buna göre uzlaşma talebinde bulunabilecekler şunlardır:
1) Mükellef veya ceza muhatabı,
2) Noterden alınmış vekâletnamesi olan vekil,
3) Tüzel kişiler, küçükler, kısıtlılarla vakıflar veya cemaatler gibi tüzel kişiliği olma-
yan teşekküllerde bunların kanuni temsilcileri.
larına karşı açılan davanın vergi mahkemesinin görevine girdiği ve uzlaşma komisyonuna başvuru süresi olan 30
günün çalışmaya ara verme süresi (adli tatil) içinde bitmesi halinde uzlaşma komisyonları için çalışmaya ara verme
söz konusu olmadığından sürenin uzamayacağı, yönündedir. Danıştay 7. Dairesi’nin 31.10.2000 tarih ve
E:2000/905, K:2000/2999 sayılı kararında; uzlaşma başvurusunda bulunma süresinin son gününün çalışmaya ara
verme (adli tatil) zamanına rastlaması, bu sürenin tatil süresinin bitiminden itibaren 7 gün süreyle uzaması hakkın-
daki İdari Yargılama Usul Kanunu hükmüne tabi olmadığı, belirtilmektedir. Uzlaşma komisyonunun faaliyeti yargısal
bir faaliyet değildir. Ancak Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 05.02.1988 tarih ve E:1987/32,
K:1988/8 sayılı kararında; yürürlükten kaldırılan Vergi Usul Kanunu’nun ek 4. maddesinin uzlaşma talebinin Vergi
Mahkemesinde dava açma süresi içinde yapılacağı düzenlemesi göz önünde bulundurularak, uzlaşma başvurusunda
bulunma süresinin son gününün çalışmaya ara verme zamanına rastlaması halinde sürenin 7 gün uzayacağı, belir-
tilmiştir.
1574 Danıştay 7. Dairesi’nin 17.11.1993 tarih ve E:1992/34, K:1993/4809 sayılı kararı; uzlaşma ile ilgili sürelerde
mücbir sebep hallerinin dikkate alınamayacağı, yönündedir. Danıştay 4. Dairesi’nin 20.11.1991 tarih ve
E:1991/2637, K:1991/3646 sayılı kararı; uzlaşmaya başvurma süresinin işlememesine neden olacak haller, ancak
kişinin iradesi dışında gelişen tabii afet, savaş hali ve benzeri durumlarla kişinin bu tür haklarını kullanmasını
imkânsız kılan çok ağır hastalık olabileceği, yönündedir.
1575 Danıştay 3. Daire, 22.10.1986 tarihli, E:1986/1190, K:1986/2058 sayılı kararı.
1576 İl Özel İdareleri ve belediyeler Uzlaşma Tebliği’nde bu kişilerin uzlaşma komisyonu toplantısına, uzlaşma ile ilgili
tutanaklara imza koymaksızın, sadece görüşlerini açıklamak üzere katılabilecekleri belirtilmektedir. Bu kişiler tarafın-
dan talep yapılabilecek ve uzlaşma toplantısına resmi vekâleti haiz herhangi bir nitelik aranmayan vekilin temsilen
katılabileceği düşünüldüğünde, bu kişilerin toplantıya mükellef olmaksızın, temsilen tek başlarına katılabilecekleri
söylenebilir.
TBB | 679