Page 707 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 707

Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü

                  Uzlaşma talebinin vergi veya ceza ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihini takip eden
                  günden itibaren 30 gün içinde yapılması gereken sürenin adli tatile denk gelmesi de,
                  uzlaşma süresinin işleyişini durdurmaz. 1575
           2128.  Tebliğe göre uzlaşma talebinin, mükellef veya ceza muhatabı tarafından bizzat veya
                  resmi vekâletnamesini haiz vekili; tüzel kişiler, küçükler, kısıtlılarla vakıflar veya ce-
                  maatler gibi tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde bunların kanuni temsilcileri tarafın-
                  dan yetkili uzlaşma komisyonuna yapılması gerekir.
           2129.  Yönetmeliğin  7’nci  maddesine  göre;  uzlaşma  komisyonları  bir  yargı  organı olmayıp,
                  kesilmiş olan cezada uyuşmak üzere yetkili kılınmış idareyi temsil eden kuruluşlardır.
                  Bu  nedenle,  uzlaşma  komisyonuna  başvurma  ve  görüşmelere  katılma  konusunda
                  mükellef veya ceza muhatabı adına hareket edecek kişinin avukat olması şart değil-
                  dir. Bu kişilerin Noterlik Kanunu’nun 60’ıncı maddesi uyarınca düzenlenen ve mükel-
                  lef  adına  kesilen  ceza  miktarında  uzlaşmaya  yetkili  oldukları  şerhini  taşıyan  resmi
                  vekâletnameye  sahip  olmaları  yeterlidir.  Mükellef,  uzlaşma  görüşmelerinde,  bağlı
                  olduğu meslek odasından bir temsilci ve 3568 sayılı Kanun’a (Serbest Muhasebeci
                  Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu) göre kurulan meslek odasından
                  bir  meslek  mensubu  bulundurabilecek  olduğundan  vekâletname  şartı  ile  talep  bu
                  kişiler tarafından da yapılabilir. 1576
           2129.1.  Buna göre uzlaşma talebinde bulunabilecekler şunlardır:

                  1)  Mükellef veya ceza muhatabı,
                  2)  Noterden alınmış vekâletnamesi olan vekil,

                  3)  Tüzel kişiler, küçükler, kısıtlılarla vakıflar veya cemaatler gibi tüzel kişiliği olma-
                  yan teşekküllerde bunların kanuni temsilcileri.


                  larına karşı açılan  davanın  vergi mahkemesinin görevine  girdiği  ve  uzlaşma komisyonuna  başvuru  süresi  olan  30
                  günün çalışmaya ara verme süresi (adli tatil) içinde bitmesi halinde uzlaşma komisyonları için çalışmaya ara verme
                  söz  konusu  olmadığından  sürenin  uzamayacağı,  yönündedir.  Danıştay  7.  Dairesi’nin  31.10.2000  tarih  ve
                  E:2000/905, K:2000/2999 sayılı kararında; uzlaşma başvurusunda bulunma süresinin son gününün çalışmaya ara
                  verme (adli tatil) zamanına rastlaması, bu sürenin tatil süresinin bitiminden itibaren 7 gün süreyle uzaması hakkın-
                  daki İdari Yargılama Usul Kanunu hükmüne tabi olmadığı, belirtilmektedir. Uzlaşma komisyonunun faaliyeti yargısal
                  bir  faaliyet  değildir.  Ancak  Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Genel  Kurulu’nun  05.02.1988  tarih  ve  E:1987/32,
                  K:1988/8 sayılı kararında; yürürlükten kaldırılan Vergi Usul Kanunu’nun ek 4. maddesinin uzlaşma talebinin Vergi
                  Mahkemesinde dava açma süresi içinde yapılacağı düzenlemesi göz önünde bulundurularak, uzlaşma başvurusunda
                  bulunma süresinin son gününün çalışmaya ara verme zamanına rastlaması halinde sürenin 7 gün uzayacağı, belir-
                  tilmiştir.
                  1574  Danıştay 7. Dairesi’nin 17.11.1993 tarih ve E:1992/34, K:1993/4809 sayılı kararı; uzlaşma ile ilgili sürelerde
                  mücbir  sebep  hallerinin  dikkate  alınamayacağı,  yönündedir.  Danıştay  4.  Dairesi’nin  20.11.1991  tarih  ve
                  E:1991/2637, K:1991/3646 sayılı kararı; uzlaşmaya başvurma süresinin işlememesine neden olacak haller, ancak
                  kişinin  iradesi  dışında  gelişen  tabii  afet,  savaş  hali  ve  benzeri  durumlarla  kişinin  bu  tür  haklarını  kullanmasını
                  imkânsız kılan çok ağır hastalık olabileceği, yönündedir.
                  1575  Danıştay 3. Daire, 22.10.1986 tarihli, E:1986/1190, K:1986/2058 sayılı kararı.
                  1576  İl Özel İdareleri ve belediyeler Uzlaşma Tebliği’nde bu kişilerin uzlaşma komisyonu toplantısına, uzlaşma ile ilgili
                  tutanaklara imza koymaksızın, sadece görüşlerini açıklamak üzere katılabilecekleri belirtilmektedir. Bu kişiler tarafın-
                  dan talep yapılabilecek ve uzlaşma toplantısına resmi vekâleti haiz herhangi bir nitelik aranmayan vekilin temsilen
                  katılabileceği  düşünüldüğünde,  bu  kişilerin  toplantıya  mükellef  olmaksızın,  temsilen  tek  başlarına  katılabilecekleri
                  söylenebilir.

                                                                                    TBB | 679
   702   703   704   705   706   707   708   709   710   711   712