Page 703 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 703
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
belediyeler Uzlaşma Tebliği yayımlanmıştır. Uzlaşma kapsamına girecek vergiler ile
uzlaşma komisyonlarının yetkilerinin belirlendiği bu tebliğde, belediyelerin uzlaşma
kapsamına giren gelirler arasında, Emlak Vergisi Kanunu uyarınca tahsil edilen bina
ve arazi vergileri de sayılmıştır.
2113. Sözü edilen yönetmelik ve genel tebliğ uyarınca “uzlaşma”dan faydalanabilmek için,
mükellef adına, belediye tarafından vergi tarh edilmiş, ceza kesilmiş olması ve buna
ilişkin vergi ve ceza ihbarnamesinin düzenlenmiş ve kendisine tebliğ edilmiş olması
gerekmektedir.
2.2.4. Uzlaşma Konuları ve Nedenleri
2114. Mezkûr Ek 1’inci maddeye göre; tarhiyat sonrası uzlaşmanın kapsamına; vergi
daireleri tarafından mükellef adına ikmalen, re’sen veya idarece tarh edilen ve vergi
dairelerinin tarha yetkili olduğu bütün vergiler ile bunlara ilişkin olarak kesilecek vergi
ziyaı cezaları girmektedir. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları ile kaçakçılık suç ve
cezalarından dolayı vergi ziyaına sebebiyet verilmesi durumunda kesilecek ceza uz-
laşma kapsamı dışındadır. Ancak, 366’ıncı madde uyarınca usulsüzlük cezası ile vergi
ziyaının kıyaslanarak ağır olan cezanın kesildiği durumda, usulsüzlük cezası da uz-
laşmaya konu edilebilir. 1563
2115. Yine bu maddeye göre, mükellef tarafından, ikmalen, re'sen veya idarece tarh edilen
vergilerle bunlara ilişkin vergi ziyaı cezalarının tahakkuk edecek miktarları konusun-
da, vergi ziyaına sebebiyet verilmesinin dört sebepten birine dayandırılması gerek-
mektedir. 1564
2115.1. 1) Kanun hükümlerine yeterince nüfuz edememe: Vergi ziyaına sebebiyet
verilmesinin veya usulsüzlük fiilinin işlenmesinin, mükellef veya ceza muhatabı tara-
fından, kanun hükümlerine gereği kadar nüfuz edemediklerinden kaynaklandığının
iddia edilmesi gerekir.
2115.2. 2) Yetkili makamların görüş ve izahatı nedeniyle yanılma: Mükellef veya ceza
muhatabı tarafından, yapılan tarh işleminde Vergi Usul Kanunu’nun “Yanılma ve gö-
rüş değişikliği” başlıklı 369’uncu maddesinde belirtilen (mükellefe yazı ile yanlış iza-
hat verilmesi veya görüşünün değişmesinden kaynaklanan) yanılma halinin bulundu-
ğunun iddia edilmesi gerekir.
1563 Bu noktada, yasal süresi sonrasında kendiliğinden verilen beyanname (bildirim) kapsamında kesilecek cezaların
uzlaşma konusu olup olamayacağı konusunda yasal bir boşluk olmakla birlikte, vergi ziyaı cezaları için uzlaşma yolu-
nun kapalı tutulmasının hiçbir gerekçesinin bulunmadığını (Çolak,2000:164); ve bu konuda, 07 Aralık 1999 tarih ve
23899 sayılı Resmi Gazete yayımlanan 280 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nde, kendiliğinden verilen
beyannameler (bildirimler) için yüzde elli oranında kesilecek vergi ziyaı cezası da tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu
olabileceği ifadesinin yer aldığını belirtmek yerinde olacaktır.
1564 Bu hususlar dışında ikmalen veya resen tarhiyat yapılan vergi ve cezalar konusunda uzlaşma yapılamıyor olmakla
birlikte, uygulamada, mükellef veya ceza muhatabının kasıt unsuruyla hareket ettiği açıkça belirlenmediği durumlarda
uzlaşma talebi kabul edilmekte; vergi idareleri tarafından söz konusu bu sınırlama geniş yorumlanmaktadır.
TBB | 675