Page 704 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 704

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           2115.3.  3) Hesap ve vergilendirme hataları ile bunun dışında her türlü maddi hata: Vergi Usul
                  Kanunu’nun, 116, 117 ve 118’inci maddelerinde yer alan vergi hataları veya bunların
                  dışındaki her türlü maddi hatanın bulunduğunun ileri sürülmesi gerekir.
           2115.4.  4) Görüş farklılığı: Yargı kararları ile idarenin, ihtilaf konusu olayda görüş farklılığının
                  bulunduğunun ileri sürülmesi gerekir.
           2116.  Uzlaşma istemine başvuran mükellefin istemini bu dört sebepten birine dayandırması
                  gerekmektedir  (Öncel  vd,2010:171).  Bu  sebeplerden  hiç  birinin  olması  halinde  uz-
                  laşma yoluna gidilemeyecek ve uzlaşma yapılamayacaktır. Vergi Usul Kanunu’nun ek
                  1’inci maddesinde yer alan bu sebeplerle aynı zamanda uzlaşma yapılacak durumlar
                  sayılmış bulunmaktadır.
           2117.  Ayrıca bu maddede, uzlaşma konularının sınırlarının belirlemesine yönelik olarak şu
                  hususlar da hüküm altına alınmış bulunmaktadır:

           2117.1.  Uzlaşma konusu verginin matrah farkları itibariyle bölünebildiği durumlarda uzlaşma
                  sadece toplam matrah farkının bu bölümüne isabet eden vergi kısmı için de yapılabi-
                  lir.

           2117.2.  Uzlaşma talebi vergi (veya ceza) ihbarnamesinin mükellefe tebliğ tarihinden itibaren
                  30  gün  içinde  yapılır. 1565   Uzlaşmadan  yararlanabilmek  için  bu süre dikkat edilmesi
                  gerekmektedir.
           2117.3.  Uzlaşmanın  gerçekleşmemesi  durumunda,  aynı  vergi  (veya  ceza)  için  yeniden
                  uzlaşma talebinde bulunulamaz.

           2117.4.  Uzlaşmanın  gerçekleşmediği  durumlarda,  uzlaşma  komisyonu  tarafından  bu  durum
                  belirtilmek  üzere  tutanak  tutulur  ve  uzlaşmanın  gerçekleşmediğine  dair  tutanağa
                  idarenin nihai teklifi yazılır.

           2117.5.  Mükellef,  uzlaşma  görüşmelerinde,  bağlı  olduğu  meslek  odasından  bir  temsilci  ve
                  3568 sayılı Kanun’a (Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
                  Kanunu) göre kurulan meslek odasından bir meslek mensubu bulundurabilir. 1566

                  2.2.5.    Emlak Vergisinde Uzlaşma Yetkisi ve Kapsamı

           2118.  Vergi  Usul  Kanunu’nun  ek  1’inci  maddesinin  2’nci  fıkrası  ile  belediyelere  ait  vergi,
                  resim ve harçlarla ilgili olarak, uzlaşma komisyonlarının teşkili, uzlaşmaya müracaat
                  etmeye yetkili olanların belirlenmesi, uzlaşmanın şekli, uzlaşmaya konu edilebilecek
                  vergi, resim ve harçların belirlenmesi, uzlaşma komisyonlarının yetkileri, uzlaşmanın




                  1565   Vergi  ve  ceza  ihbarnamelerine  karşı  dava  açılması  ve  cezalarda  indirim  uygulamaları  için  de  30  günlük  süre
                  belirlenmiş olduğu dikkate alındığında, Kanunda, uzlaşma için 30 günlük süre belirlenerek, uzlaşma, dava açılması ve
                  indirim ile ilgili başvuruların aynı süre içinde yapılmasının amaçlandığı anlaşılacaktır.
                  1566  İl Özel İdareleri ve Belediyeler Uzlaşma Tebliği’nde bu kişilerin uzlaşma komisyonu toplantısına, uzlaşma ile ilgili
                  tutanaklara imza koymaksızın, sadece görüşlerini açıklamak üzere katılabilecekleri belirtilmektedir.

                  676 | TBB
   699   700   701   702   703   704   705   706   707   708   709