Page 701 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 701

Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü

                  2.2.  Uzlaşma


                  2.2.1.    Genel Olarak Uzlaşma
           2104.  Verginin  kanuniliği  ilkesi  gereğince;  vergi,  muafiyet  ve  istisnaların  konulması,
                  değiştirilmesi  ve  kaldırılması  yasama  organının  yetkisinde  olup  bu  yetki  kanunlarla
                  kullanılmaktadır. Verginin tarh, tahakkuk ve tahsil işlemleri ise kanunlar çerçevesinde
                  yürütme organınca yapılmaktadır. Yürütme organı, bu konularda yalnızca kanun tara-
                  fından verilen yetkileri kullanabilir. Uzlaşma da, kanun ile yürütme organı olan vergi
                  idaresine  tanınmış  bir  yetkidir  (Çağan,1982:133).  Başka  bir  ifadeyle,  mükellef  ile
                  vergi idaresi arasındaki vergi uyuşmazlığını hukuken ortadan kaldıran yasal bir kurum
                  olan  uzlaşmanın  kapsamı,  genel  esasları,  yapılışı  ve  hukuksal  sonuçları  kanun  ile
                  belirlenir (Kızılot ve Kızılot, 2008:73).

           2105.  Uzlaşma, belli bir miktardaki vergi tarhiyatı ile kesilen ceza üzerinde mükellef ile vergi
                  dairesinin pazarlık sonucu anlaşmalarıdır (Öncel vd,2010:170). Uzlaşma, mükellefle-
                  rin  adlarına  yapılan  tarhiyata  karşı  dava  açmadan  önce,  vergi  idaresi  ile  tahakkuk
                  edecek vergi ve ceza hususunda anlaşmak için başvurabilecekleri idari bir yoldur.

           2106.  Danıştay  İçtihadı  Birleştirme  Genel  Kurulu’nun  23.10.1986  tarih  ve  E:1986/2,
                  K:1986/2 sayılı kararında, uzlaşmanın vergi idaresi ile yükümlüyü uyuşmazlık çıkar-
                  madan  önce  bir  kez  düşündürmek  ve  mümkün  olursa  anlaşabilmelerini  sağlamak
                  amacıyla  kanuna  konulduğu  belirtilmektedir.  Uzlaşma  ile  mükellef,  vergi  dairesi  ve
                  yargı organları uzun ve zaman alıcı işlemlerden kurtulmakta ve verginin tahsili sağla-
                  narak  mükellef  ile  idare  arasındaki  ilişkilerin  düzeltilmesi  amaçlanmaktadır  (Ak-
                  soy,1996:115). Uzlaşma ile, vergi dairesi ile mükellef ya da ceza muhatabı, araların-
                  da ortaya çıkan uyuşmazlıkları, yargı yoluna başvurmadan kendi aralarında görüşe-
                  rek, çözme imkânına sahip olmaktadır (Yılmaz,2009:322).
           2107.  Kısaca  uzlaşma,  alacaklı  vergi  dairesi  ile  mükellef  veya  ceza  muhatabı  arasında
                  doğmuş veya doğacak vergi ve cezalara ilişkin olarak, karşılıklı ödünlerle uyuşmazlık-
                  ların giderilmesidir (Bayraklı, 1998:20).


                  2.2.2.    Uzlaşma Şekilleri
           2108.  Vergi  Usul  Kanunu  uyarınca  uzlaşma  tarhiyat  öncesi  ve  sonrası  olmak  üzere  iki
                  şekilde sağlanabilmektedir.
           2108.1.  Vergi tarh edilmeden ve ceza kesilmeden önce mükelleflerin başvurabileceği uzlaşma
                  yöntemi, tarhiyat öncesi uzlaşma olarak adlandırılmaktadır. Tarhiyat öncesi uzlaşma-
                  ya vergi incelemesine dayanılarak tarh edilecek vergi ve kesilecek cezalar konusunda
                  henüz vergi tarh edilmeden ve ceza kesilmeden gidilmektedir.

           2108.2.  Adına  vergi  tarh  edilen  ve  ceza  kesilen  mükelleflerin  başvurabileceği  uzlaşma
                  yöntemi ise, tarhiyat sonrası uzlaşma olarak adlandırılmaktadır. Tarhiyat sonrası uz-




                                                                                    TBB | 673
   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705   706