Page 766 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 766
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
2319. Vergi uyuşmazlıklarına ilişkin mahkeme kararlarının idareye tebliğinden sonra bu
kararlara göre tespit edilecek vergi, resim, harçlar ve benzeri mali yükümler ile zam
ve cezaların miktarı ilgili idarece mükellefe bildirilir. Mükellefe 30 gün içerisinde bildi-
rim yapılmalıdır. Mükellefin yapacağı başvuru ile iade edilecek olan miktar nakden
ödenebileceği gibi diğer borçlarına mahsup da yapılabilir. Tazminat ve vergi davala-
rında kararın idareye tebliğinden itibaren infazın gecikmesi sebebiyle idarece kanuni
gecikme faizi ödenir. 1732
2320. Kararlar kararın hüküm fıkrası ile gerekçesinin birlikte değerlendirilmesi gerekir.
Örneğin bir mahkeme kararında, zamanaşımına uğrayan vergilerin iptali yönünde bir
hüküm fıkrasının yanında, gerekçede zamanaşımına uğrayan ve uğramayan vergilerin
bulunduğu yönünde bir değerlendirme varsa, davaya konu edilen tüm vergiler değil
gerekçede zamanaşımına uğradığı belirtilen vergiler terkin edilecektir. Bunun gibi
tebligatın usulsüzlüğü nedeniyle ödeme emrinin veya ihbarnamenin iptaline karar
verilmişse bu ödeme emri ve ihbarname usulüne uygun olarak yeniden tebliğ edilme-
lidir. Kısıtlı bir taşınmaz için tecil yapılmaksızın tüm vergiler ödeme emri ile istenilmiş
ve mahkemece ödeme emri iptal edilmişse, bu durumda yeniden düzenlenecek öde-
me emrinde tecile tabi olmayan 1/10 oranındaki vergi istenebilir. Örnekleri çoğalt-
mak mümkündür. Burada özellikle belirtilmesi gereken her kararın ayrıntılarıyla göz-
den geçirilerek, kararın gerekçesinin ne olduğunun anlaşılarak, kararın usule yönelik
mi esasa yönelik mi olduğunu tespit ederek işlemin uygulanması gerektiği ve bundan
sonraki işlemlerde de göz önünde bulundurulması gerektiğidir.
3.15. Kanun Yolları
2321. Kararın taraflara tebliğinden itibaren karar doğrultusunda işlem yapılması
gerekliliğinin yanında tarafların bu karara karşı kanun yollarına başvurmaları da
mümkündür. Böylece taraflar yanlış ve hatalı olduğunu iddia ettikleri mahkeme karar-
larına karşı bir üst derecedeki mahkemeye başvurarak kararın incelenmesini sağla-
ma hakkına sahip olmaktadır.
2322. Kanun yolları için olağan ve olağanüstü kanun yolları ayrımı yapılmaktadır. Buna göre
olağan kanun yolları mahkeme kararının kesinleşmesini engeller. Bunlar istinaf ve
kendilerine tebliğ edildiği tarih ile banka hesap numarasını idareye bildirdikleri tarih arasında geçen süreye faiz
işletilmemesi hüküm altına alınmaktadır. Öte yandan, tazminat ve vergi davalarında, verilen kararların tebliğinden
itibaren kararın gereğinin yerine getirilmesindeki gecikme sebebiyle ödenecek faiz oranı, kanuni gecikme faiz oranın-
dan (yaklaşık yıllık yüzde dokuz) 6183 sayılı Kanun’un 51 inci maddesine göre belirlenecek gecikme zammı oranına
(yıllık yüzde 16,8) yükseltilmektedir. Bununla bir yandan idarelerin kısa zamanda ödeme yapmasının sağlanması,
diğer yandan da vatandaşların gecikmeden dolayı uğradıkları kaybın telafi edilmesi amaçlanmaktadır.
1732 Başvuru neticesinde faiz ödenmez ise bu yeniden dava konusu edilebilir. Danıştay 4. Dairesi’nin 6.10.2011 tarih
ve E:2011/5499, K:2011/6892 sayılı kararında bu konuda yeni bir yaklaşım sergilenmiştir. Bu kararda, Anayasa
Mahkemesi’nin 14 Mayıs 2011 tarih ve 27934 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve yayım tarihinden itibaren 1 yıl
sonra yürürlüğe girecek olan 10.02.2011 tarih E:2008/58, K:2011/37 sayılı kararına ve Avrupa İnsan Haklarının ve
Temel Özgürlüklerinin Korunmasına İlişkin Sözleşme'ye ekli 1 No’lu Ek Protokol'ün 1’inci maddesine atıf yapılarak;
hukuka aykırı bulunarak tahakkukun iptal edilmesi durumunda, haksız tahakkuk ettirilen verginin davacıya faizi ile
birlikte iade edilmesi ve Mahkemece faiz yönünden yeniden verilecek kararda; 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt
Faizine İlişkin Kanun hükümleri dikkate alınarak karar verilmesi gerektiğine, karar verilmiştir. Bu konuda ayrıca Tahsi-
lat bölümünde yer alan Haksız Tahsil Edilen Vergilerin Red ve İadesinde Faiz Konusu başlığına bakılmalıdır.
738 | TBB