Page 352 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 352
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
ri kapsamaktadır. Bu husus 8 Seri No.lu Genel Tebliğde de “(arsa hariç)” ifadesiyle
açıklığa kavuşturulmuştur.
2.1.2.2.1. Yeniden Orman Haline Getirilmek İçin Ağaçlandırılan Araziler (15/a)
1088. Emlak Vergisi Kanunu’nun 15’inci maddesinin (a) fıkrasına göre, Özel kanunlarına
göre Devlet ormanları dışında insan emeğiyle yeniden orman haline getirilmek üzere
ağaçlandırılan arazi 50 yıl boyunca arazi vergisinden geçici olarak muaftır. 641 Bu ge-
çici muafiyet için bir takım şartlar öngörülmüştür. Bu şartların hepsinin bir arada gö-
zetilmesi gerekmekte olup şartlardan birinin bile bulunmaması halinde, arazi geçici
muafiyetten yararlanamayacaktır. Bu nedenle bu geçici muafiyetin söz konusu ola-
bilmesi için;
- Bir arazinin yeniden orman haline getirilmek üzere ağaçlandırılması,
- Ağaçlandırmanın insan emeğiyle yapılması,
- Arazinin maddede yazılı konuya tahsis edilmiş olduğunun ilgili vergi dairesine
süresi içinde bildirilmesi,
- Arazinin 12.05.1974 tarih ve 7/8147 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı’ndaki şartlara
uygun olması
gerekmektedir.
1089. Mezkûr Bakanlar Kurulu Kararı’nın, 1’inci maddesine göre, özel kanunlarına göre,
Devlet Ormanları dışında insan emeğiyle yeniden orman haline getirilmek üzere ağaç-
landırılan arazinin vergiden geçici olarak muaf tutulabilmesi için yürürlükte olan Or-
man Kanunu’nun "Ağaçlandırma ve İmar İşleri" ile "Hususi Ormanlar"a ilişkin hüküm-
lerinde belirtilen usul, esas, ölçü ve şartlara riayet edilmesi lazımdır.
1090. Geçici muafiyet hükümlerinden yararlanılabilmesi için arazi üzerindeki ağaçlandırma-
nın yeni bir orman meydana getirilmek üzere yapılması gerekmektedir. Başka bir
amaçla yapılan ağaçlandırma bu kapsama girmeyecektir.
641 Danıştay 9. Dairesi’nin 20.12.2011 tarih ve E:2008/318 K: 2011/8734 sayılı kararı: …ihtilaf konusu ödeme emri
içeriği emlak vergisi borcuna esas taşınmazların niteliği konusunda Mahkemelerinin E:2006/668 sayılı dosyasında
yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen raporda dava konusu 671 adet parselden oluşan taşınmaz-
ların, işlem görmemiş parseller, kömür ve dekapaj alanı içinde kalan parseller, toprak harmanı haline gelen arazi
olma vasfını dahi kaybetmiş parseller ve toprak harmanı iken ağaçlandırılarak orman haline getirilen parseller olmak
üzere dört ana grupta değerlendirme konusu yapıldığı, taşınmazların belediye ve mücavir alan dışında bulunduğu,
taşınmazların bulunduğu alanda herhangi bir imar planı çalışmasının yapılmadığı, belediye hizmetlerinden faydala-
nılmadığı, davacı tarafından taşınmazların sehven arsa olarak beyan edildiği, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun
12'inci maddesi ve 83/6122 sayılı Arsa Sayılacak Parsellenmiş Arazi Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı'nın 1-c mad-
desi kapsamında, ihtilaf konusu taşınmazların arsa niteliği taşımadığı, buna göre ihtilaf konusu 488 adet parselin
yüzölçümleri toplamının 2.269.593,60 m² olduğu, bu miktarın ağaçlandırılarak orman haline getirilen kısmının
1.813.707,60 m² olduğu, orman haline getirilen arazilerin 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 15/a maddesi
uyarınca emlak vergisinden muaf olduğu, orman dışında kalan taşınmazın arazi niteliğinde olduğu ve araziler için
tespit edilen m² birim fiyatları üzerinden vergilendirilmesi gerektiği, bu durumda tüm parsellerin arsa olarak nitelendi-
rilerek hesaplanan emlak vergisinin tahsili amacıyla düzenlenen ödeme emrinde isabet görülmediği gerekçesiyle
kabul eden kararın onanmasına ilişkindir.
324 | TBB