Page 353 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 353
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
1091. Orman’ın ne olduğu, 6831 sayılı Orman Kanunu’nun 642 1’inci maddesinde; “tabii
olarak yetişen ve emekle yetiştirilen ağaç ve ağaççık toplulukları yerleriyle birlikte
orman sayılır” ifadesiyle tanımlanmış, yine aynı maddede, orman sayılmayacak yerler
de belirtilmiştir. Orman olma niteliği bu kanun hükümlerine göre belirlenerek arazinin
geçici muafiyet kapsamında olup olmadığına karar verilecektir. 643
1092. Ağaçlandırmanın insan emeğiyle olması şartı gereğince, arazi üzerindeki ormanın
kendiliğinden oluşan ağaçlıklar nedeniyle oluşmamasını, doğrudan insan emeğiyle
yapılmış olmasını gerektirir.
1093. Ağaçlandırılan arazi ağaçlandırma işinin bitirildiği ve aranılan şartların yerine
getirildiği tarihten itibaren muafiyet için öngörülen tahsis şartı gerçekleşmiş sayılır.
1094. Ağaçlandırılmış ve vergi muafiyeti tesis edilmiş arazide, Orman Kanunu’nun ilgili
hükümlerinde belirtilen şartlara riayet olunmaması veya bu şartların kaybedilmesi
halinde, arazinin muafiyete tahsis olunma ciheti, şartların ihlal edildiği tarihten itiba-
ren kalkar.
1095. Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan arazide ağaçlandırma yapılmış olup
olmadığının tespiti işlemi Orman Kanunu hükümlerine göre yapılır. Özel şahıslara ait
arazide ağaçlandırma yapılmış olup olmadığı ise Tarım ve Orman Bakanlığı’nın yetkili
mahalli kuruluşunca verilecek bir belge ile belgelenecektir.
1096. Arazinin ağaçlandırmaya tahsis edilmiş olduğunun, geçici muafiyetten yararlanmak
için, mutlaka belediyeye süresinde bildirilmesi gerekir 644 . Bu bildirim tahsis işleminin
yapıldığı bütçe yılı içinde yapılmalıdır. Bildirim gerek dilekçe ile ve gerekse bildirim ile
yapılabilir. Bildirimde bulunulmaması halinde geçici muafiyetten yararlanılması müm-
kün olmayacaktır. Bildirimin daha sonraki yıllarda bulunulması halinde ise, arazinin
orman haline getirilmek üzere tahsis edildiği yıldan bildirimde bulunulan yıla kadar
geçen süre için muafiyet uygulanmayacak, emlak (arazi) vergisi mükellefiyeti geçerli
olacaktır. Bu durumda bildirim tarihinden itibaren muafiyet uygulanmaya başlanacak
fakat bildirimin bulunulduğu tarihi takip eden bütçe yılına kadar olan muafiyet hakkı
düşecek ve muafiyet süresi, 50 yıllık muafiyet süresinden kalan süre olarak uygula-
nacaktır. Ancak bir kez bildirimde bulunulması muafiyet için yeterli olup her yıl ayrıca
bildirimde bulunulması gerekmemektedir.
1097. Özel Kanunlarına göre, Devlet Ormanları dışında insan emeğiyle yeniden orman
haline getirilmek üzere ağaçlandırılan arazinin vergiden geçici olarak muaf tutulma
süresi 50 yıldır. Bu süre arazinin muafiyet konusuna tahsis edildiği yani ağaçlandırma
642 08.09.1956 tarih ve 9402 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
643 Danıştay 9. Dairesi’nin 22.02.1983 tarih ve E:1982/628 K.1983/1201 sayılı kararı; hususi orman niteliği gös-
termeyen ve 10 yıllık geçici muafiyet tanınan taşınmazın 50 yıllık geçici muafiyetten yararlandırılmasına imkan olma-
dığı yönündedir.
644 Danıştay 9. Dairesi’nin 22.02.1983 tarih ve E:1982/628, K:1983/1201 sayılı kararına göre: 1319 sayılı Ka-
nun’un 15.maddesinin 2.fıkrasında belirtilen arazinin bu maddede yazılı cihetlere tesis edilmiş olduğu ilgili Vergi
Dairesine bütçe yılı içinde bildirilmediği için bu arazi için tarhiyat yapılması yerindedir.
TBB | 325