Page 348 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 348
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
me bağlamaktadır. 632 Tespit edilen geri kalmış bölgelerde bulunmayan sınai tesis
inşaatlarının bu fıkrada yer alan muafiyetten yararlanmaları mümkün değildir. Nite-
kim, bu konuya ilişkin bir özelgede, 633 Bakanlar Kurulu Kararında kalkınmada önce-
likli yöreler sayıldığı, bunlar arasında olmayan il sınırları içerisinde yatırım teşvik bel-
gesi kapsamında inşa edilen tesis için Emlak Vergisi Kanunu’nda yer alan geçici mu-
afiyet hükmünden faydalanılmasının mümkün olmadığı görüşü yer almaktadır.
1075. Fıkra metninde muafiyet için herhangi bir kısıtlayıcı miktar öngörülmediğinden, söz
konusu muafiyet süresi olan 5 yıl boyunca binanın bütün emlak vergi değeri muafiyet
kapsamında olacak ve bu sürede hiç emlak vergisi alınmayacaktır.
1076. Geri kalmış bölge; iktisadi kalkınmasını tamamlayamamış, iktisadi açıdan güçsüz
bölge; bir ülkede, kaynakları, gelişme düzeyi ve gelişme hızı yönünden, ülkenin kent-
leşmiş ileri bölgeleriyle arasında belirli ayrımlar bulunan, genel toplumsal ve ekono-
mik düzeyi ülke ortalamasının altında kalmış bölge olarak tanımlanmaktadır.
1077. Fıkra metninde yer alan “geri kalmış bölge” tanımı ile ise, Devlet Planlama
Teşkilatınca belli başlı kıstaslarla belirlenen Bakanlar Kurulu tarafından il bazında
tespit edilerek Resmi Gazete’de ilan edilen “Kalkınmada Öncelikli Yöreler” ifade
edilmektedir. Kalkınmada öncelikli yöre, göreli olarak daha az gelişmişlik seviyesini
gösteren yörelerden oluşmaktadır. İlk kez 1968 yılı Kalkınma Programı Kararnamesi
ile Bakanlar Kurulu Kararınca Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde 22 il olarak
belirlenen Kalkınmada Öncelikli Yörelerin sayısı 2017 yılı itibariyle 49 il ve 2 ilçeden
oluşmaktadır. 634 Devlet Planlama Teşkilatınca sosyo-ekonomik kalkınmayı yansıtan 8
632 Danıştay 9. Dairesi’nin 15.12.2011 tarih ve E:2008/6642 K:2011/8653 sayılı kararı: 1319 sayılı Emlak Vergisi
Kanununun "Bina Vergisi" başlıklı "Birinci kısımda" yeralan 5/e maddesinde, Planlama teşkilatınca tespit ve tayin
edilen geri kalmış bölgelerde inşa edilen sınai tesislerin, inşalarının sona erdiği yılı takibeden bütçe yılından itibaren 5
yıl süreyle geçici muafiyetten faydalandırılacağının hükme bağlandığı, aynı Kanunun "Arazi Vergisi" başlıklı "İkinci
Kısımda" yer alan 14 ve 15. maddelerde arsa ve araziler için daimi ve geçici muaflığa ilişkin düzenlemelere yer veril-
diği, söz konusu yasal düzenlemelerin bir bütün olarak irdelenmesi neticesinde, Emlak Vergisi Kanunu'nun 5/e
maddesiyle, bina vergisinden 5 yıl süreyle geçici olarak muaf tutulan sınai tesis kavramından, söz konusu sınai tesis
ile üretimin sağlanması için gerekli olan tüm bina ve müştemilatının (fabrika ve imalathane, malzeme yükleme ve
boşaltma binaları, çalışan personelin kullanımına tahsisli yemekhane binası ve işçi yatakhanesine ait binalar, idari
binalar ve ofisler gibi) anlaşılması gerektiği, belirtilen binalar dışındaki binalar ( Lojman binaları, misafirhanelere
ilişkin binalar gibi) için bina vergisi muafiyetine yer verilmediği, ayrıca Emlak Vergisi Kanunu'nun 14 ve 15. maddele-
rindeki düzenlemeler kapsamında davacı şirkete ait arsa ve arazilere ilişkin olarak her hangi bir muafiyet hükmüne
yer verilmediğinin görüldüğü, Mahkemelerinin 12.03.2008 ve 09.05.2008 tarihli ara kararlarıyla davalı idareden,
dava konusu ödeme emri kapsamı toplam 220.467,41 YTL emlak vergisinin, ait oldukları her bir bina, arazi ve arsa
birimi için ayrı ayrı olacak şekilde dökümünün gönderilmesinin istenilmesi üzerine davalı idare tarafından ara kararı-
na cevaben liste dökümlerinin gönderildiği, bu listenin incelenmesi neticesinde; toplam 220.467,42 YTL emlak
vergisinin, 57.267,74 YTL'sinin; 1319 sayılı Kanunun 5/e maddesinde ifade edilen, sınai tesislere ilişkin binalar
kapsamında olduğundan muafiyet hükmünden yararlandırılması gerektiği, 57.267,74 YTL'nin düşülmesinden sonra
kalan fazlaya ilişkin kısmının ise; misafirhane, memur apartmanları, işçi apartmanlarına ait bina vergileri ile şirkete
ait arsa vergilerine ait olduğunun anlaşıldığı, bu binalar ile arsalar için emlak vergisinden muafiyeti öngören yasal bir
düzenlemeye 1319 sayılı Kanunun ilgili maddelerinde yer verilmediğinden ödeme emrinin bu kısmında hukuka
aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle kısmen kabul eden kısmen reddeden kararın onanmasına ilişkindir.
633 Gaziantep Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 24.08.2009 tarih ve 1387 sayılı özelgesi.
634 641 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 32’nci maddesine göre; Bakanlar Kurulu’nca 11.10.2017 tarihinde
2017/10924 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabulü kararlaştırılan Yüksek Planlama Kurulu’nun 6.10.2017 tarihli
ve 2017/36 sayılı Raporu ile Bakanlar Kurulu’na sunulan “2018 Yılı Programı” ile 2018 Yılı Programının Uygulanması,
Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar 28.10.2017 tarih ve 30224 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Buna
göre Birinci Derecede Kalkınma Öncelikli Yöreler şu illerden oluşmaktadır: 1) Adıyaman, 2) Ağrı, 3) Aksaray, 4) Amas-
ya, 5) Ardahan, 6) Artvin, 7) Bartın, 8) Batman, 9) Bayburt, 10) Bingöl, 11) Bitlis, 12) Çanakkale (Bozcaada ve Gökçe-
320 | TBB