Page 547 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 547

Yoklama

                  D)  Yoklama tutanakları, en az iki suret olarak düzenlenmelidir:
           1638.  Bu  husus  Vergi  Usul  Kanunu'nun  131’inci  maddesinin  2’nci  fıkrasında;  "bu  fişler
                  yoklama yerinde iki nüsha tanzim olunarak tarihlenir" hükmüyle yer almaktadır. Yok-
                  lama tutanaklarının en az iki nüsha düzenlenmesinin nedeni, birinin mükellefe veya
                  ilgilisine, diğerinin ise belediyeye verilmesidir.
           1638.1.  Yoklama  tutanağının  birinci  nüshası,  mükellef  veya  yetkili  kimseye  bırakılır.  Bunlar
                  bulunmazsa bilinen adresine 7 gün içinde posta ile gönderilir. 1170  Yoklama tutanağı-
                  nın ikinci nüshası belediyeye tevdi olunur.

                  E)  Yoklama tutanaklarında muhatabı ve vergi konusu taşınmazı tanıtan bilgilere yer
                  verilmelidir:

           1639.  Bu bilgiler tam, doğru ve anlaşılır olmalıdır. Yapılan yoklamaların muhatabı, mükellef
                  veya vergi sorumlusu olduğundan, yoklama tutanakları ilgilisi hakkında sonuç doğu-
                  racağından muhatabın kim olduğunun açıkça belirli olması gerekir. Aksi halde, mükel-
                  lef veya vergi sorumlusunu açıkça ortaya koymayan tutanaklar hüküm ifade etmeye-
                  cek yani geçerli olmayacaktır. Aynı şekilde yoklama fişinde yoklamaya konu taşınma-
                  za ait bilgilerde açıkça yer almalıdır. 1171

                  F)  Yoklama tutanağından, yoklamanın yapılarak tutanağın düzenlendiği tarih mutla-
                  ka yer almalıdır:
           1640.  Yoklama  tutanağının  tarihi  her  bakımdan  önem  taşır.  Yoklama  memuru  tarafından
                  gerekli tespitler yapıldıktan sonra, tespit gününün yani düzenleme tarihinin tutanağa
                  yazılması gerekir. Tarihi olmayan tutanaklar belge niteliğini haiz olamayacakları gibi
                  delil  olarak  da  kullanılamayabilirler.  Yoklama  tutanaklarında  tarih,  tutanağa  bağlı
                  vergilendirme  süreç  ve  sürelerinin  başlangıç  tarihini  oluşturacaktır.  Ayrıca,  örneğin
                  tarih yazılmamış bir tutanağa mükelleflerin kendi lehlerine bir tarih yazmalarının önü-
                  ne de geçilmiş olacaktır. Danıştay bir kararında, yoklama fişinin tarihsiz olması nede-



                  leme  ilkesi  ile  yoklamadan  maksadın  mükellefiyetle  ilgili  maddi  olayları,  kayıtları  ,  mevzuları  araştırmak  ve  tespit
                  etmek olduğu dikkate alındığında düzenleme tarihinden önceki dönemlerle ilgili hukuken geçerli somut hiçbir bilgiyi
                  ihtiva etmeyen, sadece tespit tarihi olan 26.01.2011 tarihi itibariyle taşınmazın mevcut durumunu belirten tutanağın,
                  düzenleme  tarihinden  önceki  dönemler  olan  2007  ila  2010  yılları  için  maddi  delil  niteliğinde  olamayacağının  bu
                  tutanak  esas  alınıp  geçmiş  dönemler  için  tarhiyat  yapılmasında  ve  2011  yılında  zirai  faaliyette  bilirkişi  raporu  ile
                  tespit edilen gayrimenkulün, arsa vasfında olduğu gerekçesiyle 2011 yılı emlak vergisi ile tabiat ve kültür varlıkları
                  katkı  payına  ilişkin  tarhiyat  yapılmasında  isabet  görülmediğinden,  davanın  reddine  karar  veren  vergi  mahkemesi
                  kararında hukuka uygunluk bulunmamaktadır. 9.11.2015 tarih ve E:2012/5858 K:2015/12682, 17.3.2016 tarih ve
                  E:2012/457 K:2016/1434 sayılı kararlar da aynı yöndedir.
                  1170   Danıştay 9.  Dairesi’nin  09.03.1999  tarih ve E:1998/547,  K:1999/988  sayılı  kararı  özetle;  yoklama  neticeleri
                  tutanak mahiyetinde olan yoklama fişine geçirilir ve fişler yoklama yerinde iki nüsha tanzim olunarak tarihlenir. Bulu-
                  nursa  nezdinde  yoklama  yapılana  veya  yetkili  adamına  imza  ettirilir,  bunlar  bulunmaz  veya  imzadan  çekinirlerse
                  keyfiyet fişe yazılır ve yoklama fişi polis, jandarma, muhtar ve ihtiyar meclisi üyelerinden birine imzalatılır. Yoklama
                  fişlerinin birinci nüshası yoklaması yapılan şahsa veya yetkili adamına bırakılır, bunlar bulunmazsa bilinen adresine
                  yedi gün içinde posta ile gönderilir, şeklindedir. Ve yine, Danıştay 4. Dairesi’nin 17.02.1999 tarih ve E:1998/842,
                  K:1999/529 sayılı kararı; tebliğ edilmeyen yoklama tutanağına dayanılarak yapılan tarhiyat yapılamayacağı yönün-
                  dedir.
                  1171  Danıştay 4. Dairesi’nin 20.02.2001 tarih ve E:2000/3921, K:2001/347 sayılı kararında; yeterli araştırma yapıl-
                  madan yoklama fişine istinaden tarhiyat yapılamayacağı, belirtilmiştir.

                                                                                    TBB | 519
   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552