Page 552 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 552

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  lerden  faydalanacaklar  ve  gerek  duymaları  halinde  bildirimlerin  kontrolü  amacıyla
                  bildirime konu taşınmazlarda yoklama ve tespit yapacaklardır. 1185
           1649.   Sıfır  oranlı  bina  vergisi  uygulamasında  veya  geçici  mesken  muaflığı  uygulaması
                  durumunda fiili durumun tespiti için yoklama yapılabilir.

                  4.2.  Binaların Kullanılmaya Başlanıldığının Tespitinde

           1650.  Binanın tamamlanıp tamamlanmamış olması taşınmazın arsa vergisinin sonlandırılıp
                  bina vergisine tabi olması bakımından önemlidir. Bu nedenle yapı kullanma izin bel-
                  gesi alınmadan önce bina kullanıldığı halde binaya ilişkin bildirimde bulunulmamışsa,
                  bina vergisi tarhiyatı için durumun yoklama ile tespiti gereklidir. 1186

                  4.3.  Bina İnşaat Türünün ve Taşınmazın Niteliğinin Tespitinde

           1651.  Yapı kullanım izin belgesi olmayan taşınmaz bakımından inşaat türü yapılacak olan
                  yoklama ile tespit edilmelidir.
           1652.  Taşınmazın  niteliğinin  tespitinde  de  yoklama  önemlidir. 1187   Kanuna  göre  vergi
                  değerini tadil eden sebepler olarak sayılan hususlar 1188 , esasen taşınmazın niteliğin-
                  deki  değişikliklerden  kaynaklanmaktadır.  Bu  durumlara  ilişkin  bildirim  yapılmaması
                  halinde veya bildirimlerdeki hususların doğruluğunun tespiti için yoklama yapılmalıdır.



                  1185  57 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği
                  1186  İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 25.06.2007 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.18.01/6-1.110.30.6588/ sayılı özel-
                  gesinde bu hususla ilgili olarsak şu açıklamaya yer verilmiştir: Yapılacak yoklama sonucunda binanın inşaatının 1998
                  yılı itibariyle bitirildiğinin (fen ve sağlık bakımından oturmaya elverişli hale geldiğinin) tespiti halinde İSKİ sözleşmesi-
                  nin düzenlendiği tarih dikkate alınmaksızın 1998 yılından itibaren Emlak Vergisinin, Bina Vergisi olarak tarh ve ta-
                  hakkuk  ettirilmesi  gerekmektedir”.  Gelir  İdaresi  Başkanlığı’nın  24.11.2009  tarih  ve  156  sayılı  özelgesinde  de  şu
                  açıklamaya  yer  verilmiştir:  “Kayıtlarda  arsa  olarak  görünen  taşınmazların  bina  olarak  kullanıldığının  mükelleflerce
                  bildirilmesi veya herhangi bir şekilde Belediyenin bilgisi dahiline girmesi halinde yapı kullanma izin belgesi alınmasa
                  dahi yerinde gerekli kontroller yapılmak suretiyle emlak vergisinin bina vergisi olarak tarh edilmesi gerekmektedir.
                  1187   Danıştay 7. Dairesi’nin  19.06.1995  tarih ve E:1993/349,  K:1995/2651  sayılı  kararında;  16  Seri  Nolu Emlak
                  Vergisi Genel Tebliği uyarınca devre konu taşınmazın niteliğinin değiştiğinin vergi dairesince yapılacak yoklama ile
                  tespit edileceği, belirtilmiştir
                  1188  Emlak Vergisi Kanunu’nun 33’üncü maddesinde sayılmaktadır.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 16.12.2015 tarih ve E:2013/6722 K: 2015/17227 sayılı kararı:… emlak vergisini tadil eden
                  nedenler  arasında  sayılan  arazinin  hal  ve  heyetinde  değişiklik  olması  halinde  emlak  vergisi  mükellefi  tarafından
                  belediyeye emlak vergisi bildiriminde bulunulması gerektiği, süresi içinde emlak vergisi bildiriminde bulunulmaması
                  halinde idarece tarhiyat yoluna gidileceği, idarece tarhiyat işleminin Vergi Usul Kanunu'nun 131. maddesine göre
                  düzenlenen yoklama fişine dayanılarak yapılacağı, yoklama sırasında nezdinde yoklama yapılan veya yetkili adamının
                  bulunmaması veya imzadan çekinmeleri halinde, durumun yoklama fişine yazılması ve yoklama fişinin polis, jandar-
                  ma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinden birine imzalatılması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır. ...Olayda, taşın-
                  mazın bulunduğu mahalde 06.02.2012 tarihinde yoklama yapıldığı, yoklamada taşınmaz maliki olan davacının da
                  hazır bulunduğu, yoklama sonucu düzenlenen yoklama fişinin Narlıdere Belediyesi gelir müdürü ve gelir şefi ile muha-
                  lefet şerhi konulmak suretiyle davacı tarafından imzalandığı, muhalefet şerhinde taşınmaz üzerindeki yapının villa
                  olmayıp, bağ evi niteliğinde olduğu ve taşınmaz üzerinde zirai faaliyet yürütüldüğünün belirtildiği görülmektedir. ...Bu
                  durumda, olayımızda nezdinde yoklama yapılan davacının yoklama yerinde bulunmaması ve imzadan çekinmesinin
                  söz konusu olmaması ve yoklama fişinin davacı tarafından muhalefet şerhi konularak imzalanmasının da imzadan
                  çekinme olarak değerlendirilmesinin mümkün bulunmaması nedeniyle, 06.02.2012 tarihli yoklama fişinde herhangi
                  bir usule aykırılık görülmemiş olup, yoklama fişindeki tespitlerin yerinde olup olmadığının gerekirse keşif ve bilirkişi
                  incelemesi yapılmak suretiyle ortaya konulduktan sonra karar verilmesi gerekmekte iken, yoklama fişindeki tespitle-
                  rin yerinde olup olmadığı araştırılmaksızın, yoklama fişinin usulüne aykırı düzenlendiği gerekçesiyle davanın kabulü
                  yönündeki Vergi Mahkemesi kararında isabet görülmemiştir.

                  524 | TBB
   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557