Page 549 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 549

Yoklama

                  doğrulandığını ve doğruluğunun kabul edildiğini ifade etmektedir. Yoklama tutanakla-
                  rının imzalanması da, yoklama esnasında tespit edilen ve tutanağa kaydedilen husus-
                  ların hem idare tarafından (belediye yoklama memuru vasıtasıyla) hem de mükellef
                  muhatap tarafından doğrulandığını, teyit ve kabul edildiğini ifade eder. Yoklama tuta-
                  nağının her bir nüshasının ayrı ayrı imzalanması gerektiği ve birden çok sayfa olması
                  halinde de her bir sayfanın imza ile bağlantısının olması gerektiği gözden kaçırılma-
                  malıdır.

           1641.1.  Yoklama  tutanağının,  hakkında  yoklama  yapılan  mükellef  tarafından  bizzat
                  imzalanması esas olmakla birlikte, mükellefin bulunmaması durumunda yetkili ada-
                  mına imza ettirilir 1174 ; bunlar bulunmaz veya imzadan çekinirlerse keyfiyet fişe yazılır
                  ve yoklama fişi polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinden birine imzala-
                  tılır. 1175

           1641.2.  Kanun’da  yoklama  tutanağını  mükellef  yerine  imzalayabilecek  olduğu  düzenlenen
                  yetkili  adamın;  yükümlüye  tabi  ve  onun  talimatları  doğrultusunda  çalışan  kişi  veya
                  ortağı, küçük veya kısıtlılarda ve tüzel kişilerde kanuni temsilci 1176  olan kişiler oldu-
                  ğunun  kabulü  gerekir. 1177   Aksi  halde,  herhangi  bir  kişinin  imzası  ile  mükellefiyete
                  ilişkin  olay  saptanmış  ve  mükellefiyet  tesis  edilmiş  olması  kanunun  amacına  ters
                  düşer. 1178  Yetkili adamın yoklama konusu hakkında bilgisi de olması gerekir. 1179  Bu
                  bakımdan  yoklama  tutanağını  imzalamak  için  akrabalık  ilişkisinin  yeterli  olmadığını
                  da belirtmek gereklidir. Yoklamayı imzalayan kişi akraba ise vergi konusu ile bağlantı-
                  sı  olması  gereklidir.  Örneğin,  mükellefin  eşinin  konut  bakımından  yapılan  yoklama
                  tutanağında yer alan imzası tutanağı geçerli kılabilecekken, işyeri bakımından yapılan



                  1174  Danıştay 3. Dairesi’nin 02.12.1999 tarih ve E:1998/4379, K:1999/4235 sayılı kararı; mükellefi ne şekilde temsil
                  ettiği anlaşılamayan kişi tarafından imzalanan tutanağın davacıyı bağlaması mümkün bulunmadığından, bu tutanağa
                  dayalı olarak kesilen özel usulsüzlük cezasına karşı açılan davanın reddi yolunda verilen mahkeme kararında yasal
                  isabet bulunmadığı, yönündedir.
                  1175  Vergi Usul Kanun 131’nci madde uyarınca.
                  1176  Danıştay 3. Dairesi’nin 02.04.1985 tarih ve E:1984/4567, K:1985/1115 sayılı kararı; mükellef ve kanuni tem-
                  silcisinin imzasını taşımayan veya bunların imzadan çekindiklerine dair kayıt bulunmayan yoklama fişi esas alınmak
                  suretiyle  tarhiyat  yapılamayacağı  yönündedir.  Ve  yine,  Danıştay  3.  Dairesi’nin  19.06.1986  tarih  ve  E:1986/316,
                  K:1986/1559 sayılı kararı; mükellefin veya vekilinin bulunup bulunmadığı hususları ile imzadan imtina ettikleri husu-
                  sunda bir açıklama bulunmayan yoklama fişinin usulü ne uygun düzenlendiğinden bahsedilemeyeceği, yönündedir.
                  1177  Danıştay 4. Dairesi’nin 03.04.2001 tarih ve E:2000/2584, K:2001/1210 sayılı kararında yetkili ama konusu ile
                  ilgili olarak şu açıklamalar yapılmıştır: Vergi Usul Kanunu’nun 131. maddesinde yoklamanın mutlaka şirketi temsil
                  yetkisi  bulunan kişiler  nezdinde  yapılacağına  ilişkin  bir  hüküm  yer  almadığı  gibi,  bu  maddede  tutanağın  nezdinde
                  yoklama yapılan veya yetkili adamı tarafından imzalanacağı belirtilmiştir. "Yetkili adamı" ise ticaret kanununa göre
                  şirketi temsile yetkili kişi değil, işyerinde günlük işleri yapmakla görevi ve yetkisi bulunan kişi olarak anlaşılmalıdır.
                  1178   Danıştay  3.  Dairesi’nin  05.11.1986  tarih  ve  E:1986/1054,  K:1986/2135  sayılı  kararı.  Bu  kararda;  kanunun
                  amacına  aykırı  olduğu  gerekçesiyle,  mükellefin  oğlunun  imzasını  taşıyan  yoklama  tutanağı  geçerli  sayılmamıştır.
                  Danıştay 3. Dairesi’nin 05.11.1986 tarih ve E:1986/1053, K:1986/2136 sayılı kararı da aynı yöndedir.
                  1179  Danıştay 4. Dairesi’nin 15.11.1996 tarih ve E:1995/4343, K:1996/4235 sayılı kararında; davacının ya da yetkili
                  adamının nezdinde tanzim edilmiş bir yoklama fişinin mevcut olmadığı, yoklama fişinin tanzim edildiği tarihte davacı-
                  nın başka bir yerde öğretmen olarak görev yaptığını iddia ettiği, bu durumda sırf davacının kardeşinin verdiği bilgiler
                  ışığında düzenlenen yoklama fişine itibar edilmesinde ve bu fiş esas alınarak yapılan tarhiyatta isabet görülmediği
                  gerekçesiyle tarhiyatın kaldırılmasına karar veren vergi mahkemesi kararına karşı yapılan temyiz başvurusu redde-
                  dilmiştir.

                                                                                    TBB | 521
   544   545   546   547   548   549   550   551   552   553   554