Page 656 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 656

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  güvenlik önlemi niteliği üzerinde durularak Anayasa’ya aykırı olmadığına karar veril-
                  miştir. 1425

                  3.1.2.    Tarh Zamanaşımını Durduran Haller

           1962.  Tarh  zamanaşımını  durduran  sebepler;  Vergi  Usul  Kanunu’nun,  13  ve  15’inci
                  maddesi ile 114’üncü maddesinde düzenlenmiş ve Danıştay kararları ile belirlenmiş-
                  tir.  Bu  haller;  vergi  dairesinin  matrah  takdiri  için  takdir  komisyonuna  başvurması,
                  vergi dairelerinin takdir komisyonu kararlarına karşı dava açmaları, mücbir sebepler
                  ve mükellefe vergi veya ceza ihbarnamesi tebliğidir.

                  3.1.2.1.    Matrah Takdiri İçin Vergi Dairesince Takdir Komisyonuna Başvurulması

           1963.  Vergi Usul Kanunu’nun 114’üncü maddesinde  1426  vergi dairesince matrah takdiri için,
                  takdir komisyonuna başvurulmasının zamanaşımını durduracağı ve duran zamanaşı-
                  mının mezkûr komisyon kararının vergi dairesine tevdiini (gelmesini) takip eden gün-
                  den itibaren kaldığı yerden işlemeye devam edeceği ve işlemeyen sürenin her hâl ve
                  takdirde bir yıldan fazla olamayacağı hüküm altına alınmıştır. 1427  Yani, takdir komis-
                  yonunda  geçen  süre  zamanaşımı  süresine  eklenmekte,  takdir  komisyon  kararının




                  metlerinin finansmanın sağlanmasında önemli gelir kaynaklarının başında gelmektedir. Bu nedenle yukarıda anılan
                  takdir  yetkisi  çerçevesinde  emlak  vergisinin  tahsilinde  meydana  gelebilecek  kayıp  ve  kaçakları  önlemek  amacıyla
                  kanun koyucu tarafından gerekli tedbirler öngörülebilir.
                  20. Öte yandan vergide meydana gelebilecek kayıp ve kaçağın önlenmesi yanında anayasal bir yükümlülük olan vergi
                  ödevini  yerine  getirenler  ile  bu  yükümlülüğü  kasten  ya  da  ihmal  etmek  suretiyle  yerine  getirmeyenler  arasındaki
                  eşitsizliğin giderilmesi ve vergi adaletinin sağlanması amacı da kanun koyucunun alacağı tedbirlerin bir diğer yönünü
                  oluşturmaktadır.
                  21.  İtiraz  konusu  kural;  kanuni  zorunluluğa  rağmen  bildirimi  yapılmayan  bina  ve  araziler  yönünden  zamanaşımı
                  süresinin başlangıcını, bildirim yapılmadığını “idarenin öğrendiği” tarihe özgülemek suretiyle emlak vergisi mükellefle-
                  rini bildirimlerini vermeye zorlayan ve böylece vergi kaçakçılığını önlemeyi ve daha yüksek oranda gelir elde edilmesi-
                  ni amaçlayan vergi güvenlik önlemi niteliğinde bir hükümdür.
                  22. Zamanaşımının işlemesi için vergiyi doğuran olay yerine “öğrenme” tarihini esas alan kural, idarenin öğrenmesi
                  ile vergiyi doğuran olay arasındaki süreci kapsayan tüm vergi alacağının geçmişe yönelik takip ve tahsiline imkân
                  vermektedir. Bu ise bildirimde bulunmayan mükellefin idarenin öğreneceği tarihe kadar geçecek süreye ilişkin tüm
                  vergi ve cezalar yönünden vergi tehdidi altında kalması sonucunu doğurmaktadır. Ancak söz konusu tehdit mükellefin
                  kasten  ya  da  ihmal  suretiyle  kanundan  kaynaklanan  bildirimde  bulunma  yükümlülüğünü  yerine  getirmemesinden
                  kaynaklanmaktadır.  Ayrıca  kanunun  açıkça  mükellefe  yüklediği  bu  yükümlülüğe  aykırı  davranılması  nedeniy-
                  le idarenin haberdar olamadığı bir taşınmazın vergilendirilmesi hususunda idareye makul bir fırsat tanınmamasının
                  da hukuki güvenliği zedeleyeceği gözardı edilmemelidir.
                  23. Bu itibarla kanun koyucunun takdir hakkı kapsamında vergi güvenliği ve adaletini tesis etmek amacıyla düzenle-
                  miş olduğu itiraz konusu kural, gerek mükellef gerekse de vergiyi almaya yetkili idarenin koşulları arasında makul bir
                  dengeyi sağlamakta olup kuralda hukuk devleti ilkesine aykırılık bulunmamaktadır.”
                  1425  Söz konusu kararın ve düzenlemenin eleştirisi için; Biyan ve Yılmaz, 2018: 315-332.
                  1426  Anayasa Mahkemesi’nin 15.10.2009 tarih ve E:2006/124, K:2009/146 sayılı kararı ile iptal edilmesi üzerine,
                  23.7.2010 tarih ve 6009 sayılı Kanun’un 8’inci maddesi ile yeniden düzenlenen, Vergi Usul Kanunu’nun 114’üncü
                  maddesinin 2’nci fıkrası şu şekildedir: Şu kadar ki, vergi dairesince matrah takdiri için takdir komisyonuna başvurul-
                  ması,  zamanaşımını  durdurur.  Duran  zamanaşımı  mezkûr  komisyon  kararının  vergi  dairesine  tevdiini  takip  eden
                  günden itibaren kaldığı yerden işlemeye devam eder. Ancak işlemeyen süre her hâl ve takdirde bir yıldan fazla ola-
                  maz.
                  1427  Danıştay 4. Dairesi’nin 25.04.2011 tarih ve E:2010/6214, K:2011/2757 sayılı kararı takdir komisyonuna sevk
                  nedeniyle duran zamanaşımının bir yıl sonra kaldığı yerden işlemeye devam edeceği, yönündedir.

                  628 | TBB
   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660   661