Page 675 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 675
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
2.1. Vergi Hatalarının Düzeltilmesi
2026. Emlak vergisine ilişkin olarak gerek tarhiyat 1476 ve gerekse tahsilât aşamasında bir
kısım hatalar yapılması söz konusu olabilir. Bu hatalar, mükellefin aleyhine yapılabi-
leceği gibi lehine de olabilir. Bu hataların mükellefler veya Belediye görevlileri tarafın-
dan tespit edilmesi durumunda, kanunda öngörülen usule göre düzeltilmesi söz ko-
nusu olabilir. Böyle durumlarda yalnızca mükellefin lehine olan hatalarda düzeltme
yoluna gitmekle yetinilmemeli, mükellefin aleyhine olan hatalar da düzeltilmelidir.
Bununla birlikte uygulamada çoğu zaman mükellefin aleyhine olan hataların düzeltil-
mesi yoluna gidilmemekte bu durum yargı organlarına bırakılmakta ve böylece bele-
diye ve mükellef arasında ihtilaf yaşanmakta ve ayrıca bazı durumlarda düzeltmeye
konu meblağdan fazla yargılama gideri ve avukatlık ücretleri ödenebilmektedir. Bu
nedenle belediyelerce, vergi hatasına ilişkin bir hususun olup olmadığı konusunda bir
duraksama yaşanmayan hallerde düzeltme yoluna gidilmeli, duraksama yaşanan
hallerde ise konu tüm ayrıntılarıyla incelenmeli, konu ile ilgili yargı kararları ve özelge-
ler göz önünde bulundurulmalı; konu hakkında hukuk birimlerinden görüş alınmalıdır.
2.1.1. Emlak Vergisinde Vergi Hataları
2027. Emlak Vergisi Kanunu’nda vergi hatalarına ilişkin özel bir düzenleme bulunmamakta-
dır. Ancak Emlak Vergisi Kanunu’nun 37’nci maddesinin yapmış olduğu genel atıf
uyarınca, emlak vergisinde oluşan hatalar nedeniyle Vergi Usul Kanunu’nun vergi
hatalarına ve hataların düzeltilmesine ilişkin hükümlerinin dikkate alınması gerekir.
2028. Vergi Usul Kanunu’nun 116’ncı maddesinde vergi hatası, vergiye müteallik
hesaplarda veya vergilendirmede yapılan hatalar yüzünden haksız yere fazla veya
eksik vergi istenmesi veya alınması olarak tanımlanmaktadır. Danıştay 7. Dairesi’nin
30.01.2003 tarih ve E:2001/4655, K:2003/273 sayılı kararında, vergi hatalarının,
kendisinden düzeltme isteminde bulunulan idari makamın veya uyuşmazlık halinde
yargı yerinin, Vergi Usul Kanunu’nun 3’üncü maddesinde öngörülen yorum teknikle-
rine başvurmadan, ilk bakışta anlayabileceği açıklıktaki vergilendirme yanlışlıkları
olduğu belirtilmiştir. 1477
dan,2010:4). Nitekim emlak vergisi yönünden de Kamu Denetçiliği Kurumu kararlarına rastlamak mümkündür. Örne-
ğin, İndirimli Emlak Vergisi Oranından Yararlandırılma Talepli Başvuru Hakkında Verilen; 2014-3360 Başvuru Numara-
lı 26.12.2014 tarihli, 2015-4850 Başvuru Numaralı 13.08.2016 tarihli, 2016-5094 Başvuru Numaralı 18.04.2017
tarihli, 2017-8998 Başvuru Numaralı 11.01.2018 tarihli 2017-1146 Başvuru Numaralı 12.02.2018 tarihli Tavsiye
Kararları..
1476 Tarhiyat aşaması tahakkuk aşamasını da kapsayacak şekilde kullanılmaktadır.
1477 Danıştay 9. Dairesi’nin 21.01.2009 tarih ve E:2007/4737, K:2009/61 sayılı kararında; vergi, resim ve harçların
tarh, tahakkuk ve ödeme emri ile haciz işlemlerini de içeren tahsilât aşamalarında yapılan vergi hataları hakkında
mükelleflerin 30 günlük (ödeme emrine itirazda 7 günlük) dava açma süresi içinde vergi mahkemesinde dava açmak
suretiyle uyuşmazlığı yargı mercii önüne getirmek hakları bulunduğu gibi önce düzeltme yoluna başvurmak suretiyle
vergi hatasının giderilmesini yetkili makamlardan istemek, reddi halinde, dava açma sürelerine bağlı kalarak yargı
yerlerine başvurma haklarının da bulunduğu, ancak bu yolun sadece vergi hataları yönünden incelemeye tabi olaca-
ğının açık olduğu, belirtilmiştir.
TBB | 647