Page 676 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 676

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           2029.  Vergi hatası taşıyan işlem tarh aşamasında oluşabileceği gibi tahsil aşamasında da
                  gerçekleşebilir (Öztürk ve Yiğit,2009:175). Bu hata ile vergi fazla veya eksik tahakkuk
                  veya tahsil edilmiş olabilir. Hata, belediyeden veya mükelleften kaynaklanmış olabilir.
                  Vergi hatası verginin aslında veya gecikme faizi, gecikme zammı 1478  ya da cezalarda
                  meydana gelmiş olabilir. Nitekim Vergi Usul Kanunu’nun 375’inci maddesinde, vergi
                  cezalarında yapılan hataların, vergi hataları için belli edilen usul ve şartlara göre dü-
                  zeltileceği düzenlenmiştir. 1479  Vergi hataları, hesap hatası veya vergilendirme hatası
                  şeklinde  ortaya  çıkabilir.  Bu  hata  türleri  Kanun’un  117  ve  118’inci  maddelerinde
                  düzenlenmiştir.

                  2.1.1.1.    Hesap Hataları

           2030.  Vergi Usul Kanunu’nun 117’nci maddesi hesap hatalarını düzenlemiş bulunmaktadır.
                  Kanun,  hesap  hatalarının  neler  olduğunu  saymıştır.  Bunlar;  matrah  hataları,  vergi
                  miktarında hatalar ve verginin mükerrer olmasıdır. Bu sayılanlar içerisinde kalan ha-
                  talar hesap hataları olarak değerlendirilecektir.

                  2.1.1.1.1.   Matrah Hataları
           2031.  Matrah  hatası,  vergilendirme  ile  ilgili  beyanname,  tahakkuk  fişi,  ihbarname,  tekâlif
                  cetveli ve kararlarda matraha ait rakamların veya indirimlerin eksik veya fazla göste-
                  rilmiş veya hesaplanmış olmasıdır.

           2032.  Bir  verginin  matrahı,  üzerine  bir  oran  ya  da  tarife  uygulanarak  ödenecek  vergi
                  miktarının hesaplanmasına yarayan ekonomik değeri veya fiziki bir unsuru ifade et-
                  mektedir. Emlak vergisi, Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine göre tespit edilen bina ve
                  arazi  (arsa  dahil)  vergisi  matrahları  üzerinden,  Emlak  Vergisi  Kanunu’nda  yer  alan
                  oranlara göre hesaplanan bir vergidir. Ödenecek emlak vergisi bina, arazi veya arsa-
                  nın ilgi belediyelerce arsalar için takdir komisyonunca 4 yılda bir takdir olunan değer


                  1478   Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Genel  Kurulu’nun  11.12.1992  tarih  ve  E:1992/117,  K:1992/463  sayılı  kararı;
                  gecikme zammının, Vergi Usul Kanununun kapsamında olduğu, düzeltme ve şikayet başvurusuna konu yapılabileceği
                  yönündedir. Danıştay 4. Dairesi’nin 13.05.1991 tarih ve E:1990/1749, K:1991/1749 sayılı kararında;  6183 sayılı
                  Kanun’un  51’inci  maddesindeki  düzenlemeye  göre;  gecikme  zammının  ödeme  müddeti  içinde  ödenmeyen  amme
                  alacağının vadenin bitim tarihinden itibaren hesaplanıp uygulanan ve amme borçlusunun ödememe eyleminin müey-
                  yidesini teşkil ettiği, gecikme zammının, üzerinden hesaplandığı alacağın aslını doğuran olay ile bir ilişkisi olmadığı,
                  ödenmiş bulunan gecikme zammının vergi hatası kapsamında değerlendirilmesinin mümkün olmadığı belirtilmekte-
                  dir.  Ancak  Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Genel  Kurulu’nun  11.12.1992  tarih  ve  E:1992/117,  K:1992/463  sayılı
                  kararında; herhangi bir kamu alacağının düzeltme ve şikâyet konusu yapılması ve alınacak cevaba karşı dava açıla-
                  bilmesinin,  söz  konusu  kamu  alacağının  Vergi  Usul  Kanunu  kapsamında  bulunmasına  ve  olayda  aynı  kanunun
                  116’ncı maddesinde tanımlanan vergi hatası bulunduğu iddiasıyla düzeltme ve şikâyet yolunun izlenmiş olmasına
                  bağlı olduğu, gecikme zammının Vergi Usul Kanunu kapsamında bir kamu alacağı olduğu, gecikme zammı istenmesi-
                  nin vergi hatası oluşturup oluşturmadığının incelenerek karar verilmesi gerektiği, belirtilmektedir. Danıştay 4. Daire-
                  si’nin 27.10.2003 tarih ve E:2003/1437, K:2003/2553 sayılı kararı; vergi borcunun vade tarihinden sonra verilen
                  mahsup dilekçesi nedeniyle hesaplanan gecikme zammının 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 116 ve 117’nci mad-
                  deleri kapsamında değerlendirilemeyeceği, yönündedir.
                  1479   Danıştay  3.  Dairesi’nin  30.10.1997  tarih  ve  E:1996/5668,  K:1997/3699  sayılı  kararı;  213  Sayılı  Vergi  Usul
                  Kanunu’nun vergi hatalarının düzeltilmesine ilişkin 116’ncı ve devamı maddelerinin içeriği itibariyle yalnızca vergi ve
                  vergiye  bağlı  olarak  kesilen  cezaları  kapsadığı,  yönündedir.  Bu  durumda  vergi  hataları  kapsamında  olan  cezaların
                  vergi ziyaı cezaları olduğu, usulsüzlük cezalarının vergi hataları kapsamında düzeltmeye konu edilemeyeceği söylene-
                  bilir.

                  648 | TBB
   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681