Page 722 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 722

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           2180.  Davacı  olabilecek  diğer  kişiler  ceza  muhataplarıdır.  Ceza  muhatapları,  Vergi
                  Kabahatleri ve Cezaları bölümünde incelenmiştir.
           2180.1.  Ceza  muhatabı  olabilecek  kişi  mükellef  olabileceği  gibi,  mükellef  olmayıp  da  vergi
                  sorumlusu olabilir. Velayet ve vesayet altında bulunanlar veya işlerinin idaresi bir kay-
                  yıma tevdi edilmiş olanlar, kendilerine izafeten veli, vasi veya kayyımın vergi kanunla-
                  rına aykırı hareketlerinden dolayı cezaya muhatap tutulmazlar. Bu hallerde cezanın




                  "Mükellef" başlıklı 3. maddesinde; "Bina vergisinin binanın maliki varsa intifa hakkı sahibi, her ikisi de yoksa binaya
                  malik gibi tasarruf edenler." öder ifadesine yer verilmiştir. ...Yukarıda açıklandığı üzere Emlak Vergisine esas olacak
                  asgari arsa m2 birim değerlerinin tespiti ve bu değerlerin kesinleşme usulünün özelliği göz önünde bulundurulduğun-
                  da; davacı şirketin yukarıda bahsi geçen yasa hükmünde sayılan kişi ve kuruluşlardan olmadığı gibi emlak vergisi
                  mükellefi de olmadığı, taşınmazı sadece ecrimisil ödemek suretiyle kullandığı ve taşınmazın mülkiyetinin hazineye ait
                  olduğu açıktır. Dolayısıyla davacı şirketin söz konusu taşınmaz için 2014 yılı emlak vergisi belirlenmesine dair takdir
                  komisyonu  kararına  karşı  dava  açamayacağı  gerekçesiyle  davanın  ehliyet  yönünden reddi gerekirken,  2577  sayılı
                  kanunun 14. Maddesinin 3. fıkrasında sayılan sıraya göre ehliyetten sonra gelen süre aşımı nedeniyle reddedilme-
                  sinde  hukuka  uygunluk  bulunmamaktadır.  ...Ancak  dava  konusu  taşınmazın  bulunduğu  yer  için  daha  önce  açılan
                  davalar sonucunda dava konusu takdir komisyonu kararı iptal veya kısmen iptal edilmiş ise bunun neticelerinden
                  aynı  mahalle,  cadde,  sokak  veya  bölgede  bulunanlar  gibi  ecrimisil  ödemesi  nedeniyle  davacının  da  yararlanacağı
                  tabiidir.
                  Danıştay 9. Dairesi'nin 18.9.2012 tarih ve E:2009/9069 K:2012/4644 sayılı kararı: Yeniköy Elektrik Üretim ve Tica-
                  ret Anonim Şirketi Ana Sözleşmesinin 5. Maddesinin 1. fıkrasında, "bu ana sözleşme ile Yatağan ve Yeniköy termik
                  santralleri  Yeniköy  Elektrik  ve  Üretim  ve  Ticaret  A.Ş.  adı  altında  EÜAŞ'nin  bağlı  ortaklığı  haline  dönüştürülmüştür"
                  hükmü 6. fıkrasında ise "şirketin sermayesi 50.000-YTL olup tamamı EÜAŞ'ye aittir" hükmü yer almaktadır. ...Türkiye
                  Elektrik Üretim, İletim Anonim Şirketinin(TEAŞ) 5.2.2001 tarih ve 2001/2026 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Türkiye
                  Elektrik İletim Anonim Şirketi, Elektrik Üretim Anonim Şirketi ve Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi
                  olarak üç ayrı iktisadi devlet teşekkülüne ayrıldığı, Yüksek Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının 26.10.2001 tarih ve
                  2001/T-35 sayılı bağlı ortaklıkların ilişkilendirilmesi konulu kararı ile Yeniköy Elektrik Üretim ve Ticaret Anonim Şirketi
                  (YEAŞ)  Genel  Müdürlüğünün  Elektrik  Üretim  Anonim  Şirketi  (EÜAŞ)  Genel  Müdürlüğü  ile  ilişkilendirilmesine  karar
                  verildiği görülmektedir. ...Bu durumda, maliki EÜAŞ olan taşınmazlardan dolayı YEAŞ'ın emlak vergisi mükellefi olması
                  yukarıda  sözü  edilen  Yasa  hükmü uyarınca  mümkün  olmadığı  gibi,  verginin  mükellefi  olduğu  tartışmasız  olan  EÜ-
                  AŞ'nin tahakkuk eden bu vergiden ötürü menfaati de etkilenmektedir. ...Her ne kadar, emlak vergisinin mükellefi olan
                  EÜAŞ ve tahakkuk eden emlak vergisini ödeyen YEAŞ'nin her ikisinin de ayrı tüzel kişilikleri varsa da YEAŞ'ın EÜAŞ ile
                  ilişkilendirilmiş ve sermayesinin tamamı EÜAŞ'ye ait bir devlet teşekkülü olduğu dikkate alındığında ödemenin EÜ-
                  AŞ'nin vergi borcu nedeniyle yapıldığı ve EÜAŞ'nin menfaatinin doğrudan etkilendiği sonucuna varıldığından davayı
                  ehliyet  yönünden  reddeden  Vergi  mahkemesi  kararında  hukuka  uygunluk  bulunmamıştır.  Danıştay  9.  Dairesi'nin
                  E:2009/9070  K:2012/4642,  E:2009/9167  K:2012/4643,  3.10.2012  tarih  ve  E:2009/9166  K:2012/5112,
                  20/03/2014 tarih ve E:2010/8616 K:2014/1076, 20.3.2013 tarih ve E:2012/314 K:2013/2324, 25.2.2014 tarih
                  ve E:2013/8875 K:2014/596, E:2013/8876 K:2014/597, E:2013/8877 K:2014/598 sayılı kararlar da aynı yön-
                  dedir.
                  Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Kurulu’nun  30.4.2014  günlü  ve  E:2014/222,  K:2014/335  sayılı  kararı:  Bakanlar
                  Kurulunun  15.9.1993  tarihli  Resmi  Gazetede  yayımlanan  93/4789  sayılı  ve  12.8.1993  tarihli  kararıyla;  Türkiye
                  Elektrik Kurumu (TEK); Türkiye Elektrik Üretim, İletim Anonim Şirketi( TEAŞ) ve Türkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi
                  (TEDAŞ) olmak üzere iki ayrı iktisadi devlet teşekkülü şeklinde teşkilatlandırılmış, 2.3.2001 tarihinde Resmi Gazete
                  yayımlanan 2001/2026 sayılı ve 5.2.2011 tarihli Bakanlar Kurulu kararıyla, Türkiye Elektrik Üretim, İletim Anonim
                  Şirketi (TEAŞ); Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketi (TEİAŞ), Elektrik Üretim Anonim Şirketi( EÜAŞ) ve Türkiye Elektrik
                  Ticaret  ve  Taahhüt  Anonim  Şirketi  (TETAŞ)  olarak  üç  ayrı  iktisadi  devlet  teşekkülü  olarak  yapılandırılmış,  Yüksek
                  Planlama  Kurulunun  26.10.2001  tarih  ve  2001/T-35  sayılı  kararıyla  TEAŞ'a  bağlı  ortaklıklardan,  Yeniköy  Elektrik
                  Üretim ve Ticaret Anonim Şirketi (YEAŞ), EÜAŞ'a bağlı ortaklık statüsüyle ilişkilendirilmiş, EÜAŞ yönetim kurulunun
                  14.7.2006  tarihli  kararıyla  da  Yatağan Termik  Santral İşletme Müdürlüğünün  YEAŞ'a  bağlı  olarak  yapılandırılması
                  kararlaştırılmıştır.  ...Öte  yandan,  YEAŞ  ana  sözleşmesinin  5'inci  maddesinin  1'inci  fıkrasında,  bu  anasözleşme  ile
                  Yatağan ve Yeniköy termik santrallerinin YEAŞ adı altında, EÜAŞ'ın bağlı ortaklığı haline dönüştürüldüğü, 6'ncı fıkra-
                  sında, şirketin sermayesinin 50.000 YTL olup tamamının EÜAŞ'a ait olduğu hükmü yer almıştır. ...Tapu kayıtlarında,
                  emlak vergileri belirlenen taşınmazların maliki olarak EÜAŞ göründüğü gibi, EÜAŞ tarafından YEAŞ lehine herhangi bir
                  intifa hakkı tesis edilmediğinin de anlaşılması karşısında, emlak vergisi mükellefinin EÜAŞ olduğu hususu tartışma-
                  sızdır. ...Bu durumda, hernekadar tahakkuk eden vergiyi ödeyen YEAŞ'ın ayrı bir tüzelkişiliği var ise de, sermayesinin
                  tamamının EÜAŞ'a ait devlet teşekkülü olduğu gözönüne alındığında, ödemenin EÜAŞ'ın vergi borcu için yapılması
                  nedeniyle verginin mükellefi olan EÜAŞ'ın menfaatinin doğrudan etkilendiği sonucuna varılmış olup davacının ehliyetli
                  olduğunun kabulü gerektiğinden aksi yöndeki ısrar kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.  Danıştay Vergi Dava
                  Daireleri Kurulu’nun 25.12.2013 tarih ve E:2013/940, K:2013/918 sayılı kararı da aynı yöndedir

                  694 | TBB
   717   718   719   720   721   722   723   724   725   726   727