Page 760 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 760

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  meleri kendiliklerinden yaparlar. Mahkemeler belirlenen süre içinde lüzum gördükleri
                  evrakın gönderilmesini ve her türlü bilgilerin verilmesini taraflardan ve ilgili diğer yer-
                  lerden  isteyebilirler. 1721   Bu  husustaki kararların,  ilgililerce,  süresi  içinde  yerine geti-
                  rilmesi mecburidir. Haklı sebeplerin bulunması halinde bu süre, bir defaya mahsus
                  olmak  üzere  uzatılabilir.  Taraflardan  biri  ara  kararının  icaplarını  yerine  getirmediği
                  takdirde, bu durumun verilecek karar üzerindeki etkisi mahkemece önceden takdir
                  edilir ve ara kararında bu husus ayrıca belirtilir. Kanun’un 21’inci maddesine göre,
                  dilekçeler ve savunmalarla birlikte verilmeyen belgeler, bunların vaktinde ibraz edil-
                  melerine imkân bulunmadığına mahkemece kanaat getirilirse, kabul ve diğer tarafa
                  tebliğ edilir. Bu belgeler duruşmada ibraz edilir ve diğer taraf cevabını hemen verebi-
                  leceğini beyan eder veya cevap vermeye lüzum görmezse, ayrıca tebliğ edilmez.

           2298.  İdari  yargılamada  re’sen  araştırmanın  bir  diğer  yansıması  usul  hükümlerinin
                  uygulanması  yönündendir.  Nitekim  yetkisizlik  ve  görevsizlik  konusunun  re’sen  göz
                  önünde  bulundurulması, gerek  görüldüğünde  duruşmaya  karar  verilebilmesi,  zama-
                  naşımının öne sürülmese bile mahkemece dikkate alınması bu ilke gereğincedir.

                  3.12. Deliller, Keşif ve Bilirkişi İncelemesi
           2299.  İdari yargıda hakimlerin, hukuki çözüme ulaşmak için resen araştırma ve inceleme
                  yapma yetkisine sahip olduğu açıklanmıştı. Bununla birlikte dava konusunun gerek-
                  tirdiği durumlarda, İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 31’inci maddesinin atıf yaptığı
                  bilirkişi,  keşif,  delillerin  tespiti  konuları  bakımından  Hukuk  Muhakemeleri  Kanunu
                  hükümlerinin uygulanması suretiyle de uyuşmazlığı çözebilirler.
           2300.  İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 31’inci maddesinin 2’nci fıkrasında, bu Kanun ve
                  Hukuk  Muhakemeleri  Kanun’una  atıfta  bulunulan  haller  saklı  kalmak  üzere,  vergi
                  uyuşmazlıklarının çözümünde Vergi Usul Kanunu’nun ilgili hükümlerinin uygulanacağı
                  da düzenlenmiştir.
           2301.  Hukuk  Muhakemeleri  Kanunu’nun  187  ila  293’üncü  maddelerinden  oluşan
                  dördüncü kısmı “İspat ve Deliller” başlığını taşımaktadır. Bu kısmın vergi yargılaması-
                  nın niteliğine uygun olan hükümlerinin dikkate alınması gerekmektedir.

           2302.  Emlak  vergi  davalarında  en  önemli  delillerin  başında  taşınmaza  ait  belediyede
                  bulunan belgele gelmektedir. Bunun yanında taşınmazda yapılan yoklama tutanakları
                  taşınmazın  fiili  durumunun  tespiti  açısından  önemlidir.  Nitekim  Vergi  Usul  Kanu-

                  1721   Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Genel  Kurulu’nun  06.03.1997  tarih  ve  E:1995/221,  K:1997/141  sayılı  kararı;
                  2577  sayılı  Kanun’un  20’nci  maddesi  hükmü  uyarınca  idari  yargıda  resen  araştırma  ilkesi  esas  olduğundan  idari
                  yargı yerlerinde görülmekte olan davalarda bilgi ve belgelerin gerçeğe ulaşmada yeterli görülmemesi halinde mah-
                  kemelerin  her  türlü  incelemeyi  kendiliğinden  yapmaları gerektiği,  yönündedir.  Danıştay Vergi Dava  Daireleri Genel
                  Kurulu’nun  04.10.1996  tarih  ve  E:1995/119,  K:1996/294  sayılı  kararı;  İdari  yargı  yerlerinin  uyuşmazlık  konusu
                  olayın çözümü için her türlü araştırmayı yapmak yönlerinden tam bir yetkiye sahip oldukları, bu tür inceleme ve araş-
                  tırmaların resen inceleme yetkisinin gereği olarak yapılmasının idari yargı yetkisinin kullanımına 2577 sayılı Kanun’un
                  2’nci maddesinin ikinci fıkrasıyla getirilen sınırlamaya (İdari yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğu-
                  nun denetimi ile sınırlıdır. İdari mahkemeler; yerindelik denetimi yapamazlar, yürütme görevinin kanunlarda gösteri-
                  len  şekil  ve  esaslara  uygun  olarak  yerine  getirilmesini  kısıtlayacak,  idari  eylem  ve  işlem  niteliğinde  veya  idarenin
                  takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı veremezler) aykırı olmadığı, yönündedir.

                  732 | TBB
   755   756   757   758   759   760   761   762   763   764   765