Page 759 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 759
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
2293. Duruşma talebi, dava dilekçesi ile cevap ve savunmalarda yapılabilir. Yani, davacı
yalnız dava dilekçesi ile ikinci dilekçesinde; davalı ise, birinci ve ikinci savunma dilek-
çelerinde duruşma isteyebilirler (Kafes,2010:145). Miktara bağlı olmaksızın Danıştay,
mahkeme ve hakim kendiliğinden duruşma yapılmasına karar verebilir. Temyiz ve
itirazlarda duruşma yapılması tarafların istemine ve Danıştay veya ilgili Bölge İdare
Mahkemesi kararına bağlıdır.
2294. Mahkemece duruşma talebi uygun bulunur 1718 veya re’sen duruşmaya karar verilirse,
duruşma davetiyeleri duruşma gününden en az 30 gün önce taraflara gönderilir. 1719
2295. İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 18’inci maddesi göre, duruşmalar açık olarak
yapılır. Duruşmaları başkan yönetir. Duruşmalarda taraflara ikişer defa söz verilir.
Taraflardan yalnız biri gelirse onun açıklamaları dinlenir; hiç biri gelmezse duruşma
açılmaz, inceleme evrak üzerinde yapılır. Danıştay’da görülen davaların duruşmala-
rında savcının bulunması şarttır. Taraflar dinlendikten sonra savcı yazılı düşüncesini
açıklar. Bundan sonra taraflara son olarak ne diyecekleri sorulur ve duruşmaya son
verilir. Duruşma yapıldıktan sonra en geç 15 gün içinde karar verilir. Ara kararı verilen
hallerde, bu kararın yerine getirilmesi üzerine, dosyalar öncelikle incelenir. 1720
2296. Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 378’inci maddesine göre Danıştay ve vergi
mahkemelerinde yapılacak duruşmalarda, iddia ve savunmanın gerekli kıldığı haller-
de, mahkeme vergi davasına konu olan tarhiyatın dayanağı incelemeyi yapmış bulu-
nan inceleme elemanları ile mükellefin duruşmada hazır bulundurduğu mali müşaviri
veya muhasebecisini de dinler. Emlak vergisi bakımından vergi incelemesi söz konu-
su olmadığından bu hususla ilgili dinlenecek olan kişinin yoklama memuru ve işlemi
yapan memur olabileceğini de belirtmek gereklidir.
3.11. Re’sen Araştırma İlkesi
2297. İdari yargılama usulünde hâkim aktif bir konumda olup, uyuşmazlığın çözülmesinde
gerekli her türlü araştırma ve incelemeyi talep olsun olmasın kendiliğinden yapar ve
dosyanın tamamlanması için gerekli usul işlemlerini bizzat yerine getirir İdari Yargıla-
ma Usul Kanunu’nun 20’inci maddesi ile hâkime verilen “resen araştırma ve incele-
me yapma yetkisi” son derece kapsamlı bir yetkidir (Kafes,2010:139). Nitekim bu
maddeye göre vergi mahkemeleri, bakmakta oldukları davalara ait her çeşit incele-
1718 Danıştay 2. Dairesi’nin 12.10.2004 tarih ve E:2004/6670, K:2004/766 sayılı kararında; davacının, dava dilek-
çesinde duruşma yapılması talebinde bulunduğu ve talebinden vazgeçtiği yolunda bir beyanda bulunmadığı halde
mahkemece bu husus dikkate alınmadan karar verilmesinin usule uygun olmadığı belirtilerek, bozma kararı verilmiş-
tir.
1719 Danıştay 7. Dairesi’nin 13.10.2004 tarih ve E:2004/744, K:2004/2422 sayılı kararında; davacı tarafından dava
dilekçesinde duruşma talep edilmesi üzerine Mahkemece duruşma günü belirlenerek duruşma davetiyeleri taraflara
tebligata çıkarılmış ise de, taraflara tebliğ edilmesi gereken duruşma davetiyelerinin her ikisinin de davacıya tebliğ
edildiği anlaşıldığından, davalı idareye herhangi bir tebligat yapılmadan, idarenin duruşmaya katılmadığı belirtilmek
suretiyle verilen kararda hukuka uygunluk görülmediği, belirtilmektedir. Danıştay 7. Dairesi’nin 22.03.2005 tarih ve
E:2002/4304, K:2005/476 sayılı kararı aynı yöndedir.
1720 İdari Yargılama Usulü Kanunu 19’uncu maddesi uyarınca.
TBB | 731