Page 758 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 758
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
3.9. Cevap Dilekçesi, İkinci Dilekçe ve İkinci Cevap Dilekçesi
2287. İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 16’ncı maddesine göre, dava dilekçelerinin ve
eklerinin birer örneğinin davalıya, davalının vereceği savunmanın davacıya tebliğ edi-
lir. Davacının ikinci dilekçesi davalıya, davalının vereceği ikinci savunma da davacıya
tebliğ edilir. Buna karşı davacı cevap veremez. Ancak, davalının ikinci savunmasında,
davacının cevaplandırmasını gerektiren hususlar bulunduğu, davanın görülmesi sıra-
sında anlaşılırsa, davacıya cevap vermesi için bir süre verilir.
2288. Kanun’un bu maddesi uyarınca cevap dilekçesinin 30 gün süre içerisinde verilmesi
gereklidir. Aynı şekilde ikinci dilekçe ve savunma da 30 gün içerisinde verilmelidir. Bu
süre, ancak haklı sebeplerin bulunması halinde, taraflardan birinin isteği üzerine gö-
revli mahkeme kararı ile 30 günü geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere uzatı-
labilir. 1715 Sürenin geçmesinden sonra yapılan uzatma talepleri kabul edilmez. Taraf-
lar, sürenin geçmesinden sonra verecekleri savunmalara veya ikinci dilekçelere da-
yanarak hak iddia edemezler.
2289. Davalara ilişkin işlem dosyalarının aslı veya onaylı örneği idarenin savunması ile
birlikte, ilgili mahkeme başkanlığına gönderilir.
2290. Cevap verme süreleri Kanun’un 27’nci maddesinin 5’inci fıkrası uyarınca
kısaltılabilir. 1716 Bu durumlarda tebliğ memur vasıtasıyla da yapılabilir.
2291. Vergi Usul Kanunu’nun 377’nci maddesine göre belediyelerde dava açma yetkisini
belediye adına varidat müdürü, olmayan yerlerde hesap işleri müdürü veya o görevi
yapan kullanacaktır. Emlak vergisi bakımından bu hükmü, davalı olarak cevap verme
ve beyanda bulunma yönünden Mali Hizmetler Müdürünün yetkili olduğu şeklinde
anlamak gerekir. Ayrıca bu yetkinin belediyenin avukatları tarafından da yürütülebile-
ceğini ve hatta yürütülmesi gerektiğini de belirtmek gerekir.
3.10. Duruşma
2292. İdari yargılama usulü kural olarak yazılı olmasına rağmen, bazı durumlarda duruşma
da söz konusu olabilir. İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 17’nci maddesi uyarınca
Danıştay ile idare ve vergi mahkemelerinde açılan iptal ve 25.000 Türk Lirasını aşan
tam yargı davaları ile tarh edilen vergi, resim ve harçlarla benzeri malî yükümler ve
bunların zam ve cezaları toplamı 25.000 Türk Lirasını aşan vergi davalarında, taraf-
lardan birinin isteği üzerine duruşma yapılır. 1717
1715 Bu talebin uygulamada sıklıkla, idare vekilleri tarafından kullanıldığını belirtmek gerekir. Bu 30 günlük ek sürenin
verilmesinin davayı uzatamayacağı düşünülse de, ek süre talebe gerek olmayan durumlarda gereksiz ara kararı
uygulamaları, yargılama sürecinin uzamasına neden olunabilmektedir.
1716 Vergi davalarında bu sürelerin kısaltıldığına pek rastlanılmamakla birlikte bazı idari davalarda sürenin 5 güne
kadar indirilebildiği görülmektedir. Bu durumda idarece gerekli bilgi ve belgeler yeterince toplanılmadan savunmalar
eksik ve yetersiz olarak verilebilmektedir.
1717 Duruşma sınırı 2019 yılı için 44.000 TL’dir.
730 | TBB