Page 182 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 182
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
arsa ve araziler için 2002 yılında ve takip eden yıllarda genel beyanda bulunmayacak-
lar ve beyanname vermeyeceklerdir. 295
554. Yürürlükten kaldırılan beyan usulünde emlak vergisine konu bina, arsa ve arazinin
vergi değerinin mükellefçe beyan edilen değer olduğu kabul edilerek bu beyan üzeri-
ne tarhiyat yapılmaktaydı. Bu değişiklikten sonra mükellefin vergi değerini beyan yü-
kümlülüğü kaldırılmıştır. Bu nedenle vergi değeri idarece tespit olunan değer olarak
kabul edilerek tarhiyat yapılacaktır. 296 Her ne kadar mükelleflerin beyan yükümlülüğü
kaldırılmışsa da bazı durumlar için mükelleflerin bildirim verme yükümlülüğü bulun-
maktadır.
555. Emlak Vergisi Kanunu’nun “Bildirim Verme ve Süresi” başlıklı 23’üncü maddesi şu
şekildedir:
Bu Kanun’un 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini tadil
eden nedenlerin bulunması halinde (geçici ve daimi muafiyetten faydalanılması hali
dahil) emlak vergisi bildirimi verilmesi zorunludur. Devlete ait arazi için bildirim veril-
mez.
Bildirimler;
a) Yeni inşa edilen binalar için, inşaatın sona erdiği veya inşaatın sona ermesinden
evvel kısmen kullanılmaya başlanmış ise her kısmın kullanılmasına başlandığı bütçe
yılı içerisinde,
b) Bu Kanun’un 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini
tadil eden sebeplerin doğması halinde, değişikliğin vuku bulduğu bütçe yılı içerisinde,
Emlakın bulunduğu yerdeki ilgili belediyeye verilir.
Yukarıdaki fıkralarda yazılı haller bütçe yılının son üç ayı içinde vuku bulduğu takdirde
olmaması sağlanmıştır. Ancak, bugüne kadar yapılan uygulama göstermiştir ki genelde mükelleflerin beyan ettikleri
rayiç değerleri, ilan edilen asgari metrekare değerler ile asgari bina inşaat birim metrekare maliyet bedelleri esas
alınarak asgari beyan değeri civarında kalmıştır.
Dolayısıyla, çok sınırlı sayıdaki mükellef grubu sahip olduğu taşınmazların gerçek değerleri üzerinden vergi öderken,
mükelleflerin büyük bir bölümünün asgari beyan değeri üzerinden vergi ödemeleri adaletsizliklere yol açmıştır.
Ayrıca, büyük bir kısmını emekli, ücretli, dar ve orta gelir grubuna mensup kişilerin oluşturduğu emlak vergisi mükel-
leflerinden dört yılda bir beyanname alınması bu mükellefler için külfet oluşturmaktadır.
Emlak vergisi uygulaması sonucunda görülen bu olumsuzlukları ortadan kaldırmak ve vergilemede kolaylığın ve basit-
liğin sağlanması amacıyla dört yılda bir alınmakta olan beyan esasının kaldırılması ve sadece vergi değerini tadil eden
nedenlerin bulunması halinde mükelleflerden bildirim alınmasını sağlamaya yönelik değişikler yapılmaktadır.
Ayrıca, vergilendirmede basitliği sağlamak amacıyla “rayiç bedel” yerine takdir komisyonlarınca takdir edilecek arsa
ve araziye ilişkin olarak tespit edilen birim değerleri ile bina metrekare normal inşaat maliyet bedelleri esas alınmak
suretiyle bulunacak “vergi değeri”nin emlak vergisi tarhına esas alınmasını sağlayacak düzenlemeler yapılmış bulun-
maktadır.
Öte yandan, 2002 yılı genel beyan dönemi için takdir komisyonlarınca tespit edilen arsa birim metrekare değerleri,
1998 yılı birim metrekare değerleri ile mukayese edildiğinde, haksız ve adaletsiz durumların bulunduğu ileri sürül-
mektedir. Tasarıyla bu haksızlıkların giderilmesine de imkân sağlanmaktadır.”
295 11 Nisan 2002 tarih ve 24723 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 33 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel
Tebliğinde yer alan düzenleme ile bu husus açıkça belirtilmektedir.
296 Vergi değerinin nasıl tespit edileceği Matrah bölümünde ayrıntılı olarak ele alınmıştır.
154 | TBB