Page 182 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 182

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  arsa ve araziler için 2002 yılında ve takip eden yıllarda genel beyanda bulunmayacak-
                  lar ve beyanname vermeyeceklerdir. 295
           554.   Yürürlükten  kaldırılan  beyan  usulünde  emlak  vergisine  konu  bina,  arsa  ve  arazinin
                  vergi değerinin mükellefçe beyan edilen değer olduğu kabul edilerek bu beyan üzeri-
                  ne tarhiyat yapılmaktaydı. Bu değişiklikten sonra mükellefin vergi değerini beyan yü-
                  kümlülüğü kaldırılmıştır. Bu nedenle vergi değeri idarece tespit olunan değer olarak
                  kabul edilerek tarhiyat yapılacaktır. 296  Her ne kadar mükelleflerin beyan yükümlülüğü
                  kaldırılmışsa da bazı durumlar için mükelleflerin bildirim verme yükümlülüğü bulun-
                  maktadır.

           555.   Emlak Vergisi  Kanunu’nun  “Bildirim Verme  ve  Süresi”  başlıklı 23’üncü maddesi şu
                  şekildedir:
                  Bu Kanun’un 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini tadil
                  eden nedenlerin bulunması halinde (geçici ve daimi muafiyetten faydalanılması hali
                  dahil) emlak vergisi bildirimi verilmesi zorunludur. Devlete ait arazi için bildirim veril-
                  mez.
                  Bildirimler;

                  a) Yeni inşa edilen binalar için, inşaatın sona erdiği veya inşaatın sona ermesinden
                  evvel kısmen kullanılmaya başlanmış ise her kısmın kullanılmasına başlandığı bütçe
                  yılı içerisinde,
                  b)  Bu  Kanun’un  33  üncü  maddesinde  (8  numaralı  fıkra  hariç)  yazılı vergi  değerini
                  tadil eden sebeplerin doğması halinde, değişikliğin vuku bulduğu bütçe yılı içerisinde,

                  Emlakın bulunduğu yerdeki ilgili belediyeye verilir.
                  Yukarıdaki fıkralarda yazılı haller bütçe yılının son üç ayı içinde vuku bulduğu takdirde

                  olmaması sağlanmıştır. Ancak, bugüne kadar yapılan uygulama göstermiştir ki genelde mükelleflerin beyan ettikleri
                  rayiç  değerleri,  ilan  edilen  asgari metrekare  değerler  ile  asgari  bina inşaat  birim metrekare maliyet bedelleri  esas
                  alınarak asgari beyan değeri civarında kalmıştır.
                  Dolayısıyla, çok sınırlı sayıdaki mükellef grubu sahip olduğu taşınmazların gerçek değerleri üzerinden vergi öderken,
                  mükelleflerin büyük bir bölümünün asgari beyan değeri üzerinden vergi ödemeleri adaletsizliklere yol açmıştır.
                  Ayrıca, büyük bir kısmını emekli, ücretli, dar ve orta gelir grubuna mensup kişilerin oluşturduğu emlak vergisi mükel-
                  leflerinden dört yılda bir beyanname alınması bu mükellefler için külfet oluşturmaktadır.
                  Emlak vergisi uygulaması sonucunda görülen bu olumsuzlukları ortadan kaldırmak ve vergilemede kolaylığın ve basit-
                  liğin sağlanması amacıyla dört yılda bir alınmakta olan beyan esasının kaldırılması ve sadece vergi değerini tadil eden
                  nedenlerin bulunması halinde mükelleflerden bildirim alınmasını sağlamaya yönelik değişikler yapılmaktadır.
                  Ayrıca, vergilendirmede basitliği sağlamak amacıyla “rayiç bedel” yerine takdir komisyonlarınca takdir edilecek arsa
                  ve araziye ilişkin olarak tespit edilen birim değerleri ile bina metrekare normal inşaat maliyet bedelleri esas alınmak
                  suretiyle bulunacak “vergi değeri”nin emlak vergisi tarhına esas alınmasını sağlayacak düzenlemeler yapılmış bulun-
                  maktadır.
                  Öte yandan, 2002 yılı genel beyan dönemi için takdir komisyonlarınca tespit edilen arsa birim metrekare değerleri,
                  1998 yılı birim metrekare değerleri ile mukayese edildiğinde, haksız ve adaletsiz durumların bulunduğu ileri sürül-
                  mektedir. Tasarıyla bu haksızlıkların giderilmesine de imkân sağlanmaktadır.”
                  295 11  Nisan  2002  tarih  ve  24723  sayılı  Resmi  Gazete’de  yayımlanan  33  Seri  No.lu  Emlak  Vergisi  Kanunu  Genel
                  Tebliğinde yer alan düzenleme ile bu husus açıkça belirtilmektedir.
                  296  Vergi değerinin nasıl tespit edileceği Matrah bölümünde ayrıntılı olarak ele alınmıştır.

                  154 | TBB
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187