Page 185 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 185
Bildirimler
lerinin Yeniden Düzenlenmesi, Mükelleflerden Bildirim Dışında Bir Belge Talep Edil-
memesi ve Devredenin Mükellefiyetinin Re’sen Sona Erdirilmesi” başlıklı ikinci bölü-
mündeki en son ve güncel düzenlemeler, konuya ilişkin açıklamaları içermektedir.
Emlak vergisi bildirim şekli ve kapsamı, mezkûr Genel Tebliğ çerçevesinde belirlene-
cektir. Emlak vergisi bildirim örnekleri de yeniden düzenlenerek bu Genel Tebliğ ekin-
de yeniden yayımlanmıştır. Mükellefler tarafından verilecek olan bildirimler bu örnek-
lere uygun olarak verilecektir.
563. Emlak vergisi bildiriminin verilmiş olması için söz konusu bildirim formlarının verilmiş
olması yeterlidir. Zira Kanun’da, emlak vergisi mükelleflerine, bu vergiyle ilgili işlemler
sırasında emlak vergisi bildirimi dışında herhangi bir belge vereceklerine dair yüküm-
lülük getiren bir hüküm bulunmamaktadır. Bu nedenle, belediyeler tarafından, emlak
vergisi mükelleflerinden emlak vergisi bildirimi dışında tapu sureti, kimlik fotokopisi,
vergi kimlik numarasını gösteren belge, elektrik ve su abone belgesi, yapı kullanma
izin belgesi, m cetveli veya başkaca bir belge talep edilmeyecektir. Belediyelerce,
2
emlak vergisi işlemlerinde mükellefler tarafından bildirilen hususların teyidinin, mü-
kelleflerden belge istenmeden ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerekmektedir.
Bu bağlamda belediyelerce, mükelleflere ait kimlik bilgileri, İçişleri Bakanlığı Kimlik
Paylaşım Sistemi üzerinden, tapu kayıtları ise Tapu ve Kadastro Bilgi Sisteminden
alınabilecektir. Ayrıca, mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin
bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından elektronik ortamda sağlanması
mümkün olacaktır.
564. Belediyeler, emlak vergisi işlemlerinde başta imar birimleri olmak üzere emlak
vergisine konu taşınmazlara ilişkin öncelikle kendi kayıtlarında bulunan bilgi ve belge-
lerden faydalanacaklar ve gerek duymaları halinde bildirimlerin kontrolü amacıyla
bildirime konu taşınmazlarda yoklama ve tespit yapacaklardır. 304
565. Emlak vergisi bildirimlerinde, mükellefin kimlik bilgileri, ikametgâh ve iş adresleri ile
binaya ait adres, tapu ve vergilendirmeye ilişkin bilgiler yer alır. Bu bildirim örneğinin
A4 ebadındaki kâğıda basılmış şekilde belediyelerce yeteri kadar çoğaltılarak mükel-
leflerin kullanımına sunulması gerekir.
566. Mükellefler tarafından verilen bildirimler, sicil defterine kaydedilir. Bildirimin ilgili
bulunduğu dönemden sonra yapılacak tarhiyatlar sırasında, bina, arsa ve araziye
304 1319 sayılı Kanun’un 30’uncu maddesinin sekizinci fıkrasında: Devir ve ferağı yapılan bina ve arazinin, devir ve
ferağın yapıldığı yıl ile geçmiş yıllara ait ödenmemiş Emlak Vergisinin ödenmesinden devreden ve devralan müteselsi-
len sorumlu tutulurlar. Devralanın mükellefe rücu hakkı saklıdır. Tapu daireleri devir ve ferağ işlemini, işlemin yapıldı-
ğı ayı takip eden ayın 15’inci günü akşamına kadar ilgili belediyelere bildirir, hükmü yer almaktadır. Bu hüküm doğrul-
tusunda belediyeler, devir ve ferağ işlemlerinden sonra devredenden tapu senedi veya herhangi bir belge istemeden
devredenin emlak vergisi mükellefiyetini devir ve ferağın yapıldığı yılı takip eden bütçe yılı başından itibaren re’sen
sona erdireceklerdir.
Konuyla ilgili olarak, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun 08.06.2018 tarih ve E.10066 sayılı 2017/16242 Başvuru No.lu
tavsiye kararının da; taşınmazların nitelikleri ve zirai faaliyette kullanılıp kullanılmadığının, 213 sayılı Vergi Usul Ka-
nunu’nun 127-133 üncü maddelerinde yer verilen hükümler kapsamında yapılacak yoklama işlemiyle tespit edilmesi
ve yoklama işleminin sonucu ile birlikte mezkur taşınmazların hukuki nitelikleri ile fiili kullanımları hakkında yapılacak
değerlendirme neticesinde vergilendirme işleminin tesis edilmesi yönünde olduğunu belirtmek yerinde olacaktır.
TBB | 157