Page 188 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 188

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  rilir. Bu durumlarda bildirimde bulunma yükümlülüğü kanuni temsilcilerdedir. Bu kişi-
                  lerin bildirimde bulunmamaları halinde cezai işlemin muhatabı bu kişiler olacaktır. 312
           576.4.  Diğer  taraftan,  213  sayılı  Kanun’un  112’nci  maddesinde  ikmalen,  re’sen  veya
                  idarece yapılacak tarhiyatlarda verginin ait olduğu dönemin normal vade tarihinden,
                  verginin kesinleştiği tarihe kadar geçen süre için gecikme faizi uygulanacağı hükme
                  bağlanmıştır (Günay,2010,25).
           576.5.  Kısacası, emlak vergisine ait bildirimi süresinde vermeyen mükellefler adına; emlak
                  vergisi idarece tarh edilir; mükellefiyetin başladığı yıl için vergi ziyaı cezası ile ikinci
                  derece usulsüzlük cezasından miktar itibariyle fazla olanı, diğer yıllar için ise sadece
                  vergi ziyaı cezası kesilir. Örneğin, 2015 yılında satın aldığı taşınmaza ait emlak vergisi
                  bildirimini 2017 yılının 8’inci ayında veren mükellef adına mükellefiyetin başladığı yıl
                  olan 2016 yılı için bu yıla ait ikinci derece usulsüzlük cezası ile vergi ziyaı cezasından
                  miktar itibariyle fazla olanı kesilir. 2017 yılı için ise sadece vergi ziyaı cezası kesilir.
                  1.2.  Bildirimlerde Önemli Bazı Hususlar


                  1.2.1.    Bildirimlerin Önemi

           577.    Emlak  vergisi  bildirimleri  hali  hazır  durumda  belediyelerce  düzenlenmektedir.
                  Mükelleflerin bildirimlerde imzalarının bulunmaması nedeniyle, bildirimlerden kaynak-
                  lanan uyuşmazlıkların önlenmesi açısından bildirimlerin mükelleflere tebliğinin yapıl-
                  ması gereklidir. Uygulamada mükelleflerin çokluğu nedeniyle tebliğ yapılmamaktadır.
                  Ancak oluşturulacak sağlam altyapı ve yeterli personel ile bu sağlanabilir. Üstelik be-
                  lediyeye gelen mükelleflere bildirimlerin imzalatılması da mümkündür. Ayrıca bildirim-
                  ler tebliğlerinin, memur vasıtasıyla değil de posta yoluyla yapılması da mümkündür.
                  Bu  mükelleflerin  de  lehinedir,  böylece  sonradan  oluşabilecek  birçok  ihtilaf  baştan
                  önlenebilecek, mükelleflerin bu konuda itirazları varsa konu daha karmaşıklaşmadan
                  çözüme kavuşturulabilecektir.

           578.   Mükelleflerin  imzaladıkları  bildirimde  yer  alan  hususlara  itirazları mümkün  değildir.
                  Nitekim Vergi Usul Kanunu’nun 378’inci maddesine göre; mükellefler beyan ettikleri
                  matrahlara ve bu matrahlar üzerinden tarh edilen vergilere karşı dava açamazlar. Bu
                  durumun istisnası vergi hatalarıdır. Aynı şekilde mükelleflere tebliğ edilen bildirimler
                  de mükellefçe bu konuda tarhiyat öncesinde dava konusu edilmemişse daha sonra
                  dava konusu edilemeyecektir.


                  1.2.2.    Bildirimlerde Mükellef İmzasının Bulunmasının Önemi Üzerine
           579.   Uygulamada emlak vergisine ilişkin formlar bilgisayar ortamında kayıtlı bulundurula-
                  rak mükellefin sözlü beyanlarının kayda geçirilmesi ile düzenlenmektedir. Ancak bu
                  durumda bilgisayardan çıktı alınmaması veya çıktı alınıp da mükellefe imzalattırılma-

                  312  Bu kişilerin ödenmeyen vergiden sorumlulukları Tahsilât bölümünde Kanuni Temsilcilerin Sorumluluğu başlığında
                  açıklanmıştır.

                  160 | TBB
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193