Page 240 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 240
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
olarak ortaya çıktığı, yola cephesi olmayan bir parselin yapılaşma olanağının yola
cephesi olan diğer parsellere göre çok daha sınırlı ve hatta imkansız gibi olduğu, so-
nuç olarak bu üç parselin E-5 yanyoluna cephesi olan komşusu 74 sayılı parselle
birlikte kullanılıyor oluşlarına bağlı olarak yanyolun birim değeri ile hesaplama yapıla-
rak değerlendirilmelerinin, bu parsellerin mülkiyet hudutları ile belirlenen konumlarını
gözardı etmek olacağı, bu nedenle parsellerin E-5 yanyolunun asgari arsa m2 birim
değeri ile değerlendirilmelerinin mümkün görülmediğinin belirtildiği, bilirkişi raporu
sonucuna göre E-5 karayolu ile ilgisi bulunmadığı saptanan taşınmazlar için E-5 ka-
rayolu için takdir edilen asgari m2 birim değeri esas alınmak suretiyle salınan kusur
cezalı ikmal tarhiyatta isabet görülmediği gerekçesiyle kabul eden Mahkeme kararı-
nın temyizi istemini reddetmiştir.
8. Vergi Değerine İlişkin Diğer Hususlar
729. 4751 sayılı Kanun’la yapılan yeni düzenlemeyle, emlak vergisinde beyan sistemin
kaldırılmış olduğu ve bunun yerine arsa/arazi değerinin komisyonca takdir edilecek
olan asgari değerlere göre tespit edileceği ve vergi konusu taşınmazda vergi değeri-
nin değişikliğine neden olabilecek durumlarda bildirim verilmesini zorunlu kılan bildi-
rim sisteminin getirilmiş olduğu daha önceki açıklamalarda belirtilmişti.
730. 4751 sayılı Kanun öncesindeki dönemde arsa/arazi değerleri (bina vergisinde arsa
payı değeri) takdir komisyonunun belirleyeceği birim değer esas alınarak tespit olu-
nacak değerden düşük olmamak üzere, mükelleflerce beyan edilmekteydi. Mükellef-
ler tarafından verilen beyannamelerde arsa/arazi değeri olarak bu değerden daha
fazla değer bildirilebilmekte olduğu gibi, daha sonra kamulaştırma, cebri icra, izaleyi
şüyu gibi daha fazla değerler ortaya koyan durumların gerçekleşmesi durumunda
beyan edilen değerlerle bu işlemler için esas alınan değer arasındaki fark için ikma-
len tarh yoluna gidilebiliyor ve duruma göre mükellef hakkında ceza söz konusu olabi-
liyordu. Ancak bu değişiklik sonrasında bu şekilde uygulama yapılmasının mümkün
olmadığı görülmektedir. Taşınmazın değerine ilişkin daha sonra farklı miktarlar ortaya
çıkmış olsa da ikmalen tarh yoluna gidilebilmesi, ceza kesilmesi veya bu değerin mat-
rah olarak kabulü mümkün değildir. 409 Bu hususla ilgili olarak Kamulaştırma Kanu-
409 Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 04.04.2007 tarih ve 30193 sayılı özelgesinde; arsanın satış bedelinin vergi değeri
olarak kabul edilmesi ve bu değer üzerinden verginin hesaplanmasının mümkün olmadığı belirtilmiştir. Gelir İdaresi
Başkanlığı’nın 05.05.2008 tarih ve 45921 sayılı özelgesinde, icraen ve cebren satışa konu olan taşınmazlarla ilgili
olarak alıcıya ait emlak vergisi mükellefiyetinin başladığı yıl olan bir sonraki yıl vergi değerinin, alım satım bedeli değil,
1319 sayılı Kanun’un 29’uncu maddesinin esasları çerçevesinde hesaplanacak vergi değeri olması gerektiği, belir-
tilmiştir. Gaziantep Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 22.02.2016 tarih ve B.07.1.GİB.4.27.40.01-175[16-515-1]-6897
sayılı özelgesi: … oto sanayi sitesindeki 1016 adet dükkanın 2886 sayılı Devlet İhale Kanununa göre ihale edilerek
büyüklüğüne ve konumuna göre farklı bedellerle ilgililere satıldığı belirtilerek, dükkanların bina vergileri tahakkuk
ettirilirken ihale bedeli üzerinden mi yoksa 4 yılda bir belirlenen ve yeniden değerleme oranının yarısı üzerinden
güncellenen emlak vergi değeri üzerinden mi bina vergisi alınması gerektiği hususunda bilgi verilmesi talep edilmek-
tedir. … bina vergisinin; takdir komisyonlarınca takdir edilen asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri ile
Maliye ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca müştereken tespit ve ilan edilen bina metrekare normal inşaat maliyet
bedelleri dikkate alınarak 1319 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi esaslarına göre hesaplanacak vergi değeri üzerin-
den hesaplanarak tahakkuk ettirilmesi gerekmektedir.
212 | TBB