Page 242 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 242

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  “1. Emlak Vergisi tarhına esas olan en son vergi değeri kesinleşen kamulaştırma be-
                  delinden az olduğu takdirde, aradaki fark Emlak Vergisine tabi tutularak, bu farka ait
                  vergi 1319  sayılı Kanun’un  31’inci  maddesinin  son  fıkrası  hükmü  dikkate  alınmak
                  suretiyle kusur cezalı olarak tarh edilecektir.

                  2. Emlak Vergisi beyannamesi ek süreye rağmen verilmemiş ise, kesinleşen kamulaş-
                  tırma bedeli beyannamesi verilmemiş dönemlere ait vergi değeri yerine geçecek, bu
                  dönemlere ait emlak vergisi ağır kusur cezalı olarak tarh edilecektir.
                  Ek süreden sonra verilen beyannamede gösterilen değerin kesinleşen kamulaştırma
                  bedelinden yüksek olması halinde aradaki farka ait vergi ve ceza düzeltilmeyecektir.
                  Kesinleşen kamulaştırma bedeli,  bedel  arttırma veya  eksiltme  davası  açılmamışsa,
                  kıymet takdir komisyonlarınca 2942 sayılı Kanun’a göre tespit edilen değeri, bedel
                  arttırma veya eksiltme davası açılan hallerde mahkeme kararı ile belirlenen ve kesin-
                  leşen değeri ifade etmektedir.”

                  denilmektedir.
           735.   Bu  durumda  kamulaştırma  durumundaki  değer,  taşınmazın  gerçek  değeri  olarak
                  kabul edilip emlak vergisi bakımından da bu değer esas alınacak ve aradaki farkın
                  ihbarname  düzenlenip  30  günlük  ödeme  süresi  de  verilerek  talep  edilmesi;  şayet
                  mükellef, aradaki fark bakımından bildirimde bulunmamışsa ayrıca vergi ziyaı cezası
                  da  kesilmesi  gerekecek  iken;  beyan  sistemi  4751  sayılı Kanun’un  7/b  maddesiyle
                  09.04.2002 tarihinden itibaren yürürlükten kaldırılmış olduğundan, artık mükellefle-
                  rin taşınmazın değeri üzerinde, beyan yoluyla etkileri bulunmadığından, aradaki fark
                  dolayısıyla ikmalen tarhiyat ve ceza kesilmesi söz konusu olamayacaktır. 411


                  411  Kamulaştırma bedeli ile vergi değeri arasındaki fark üzerinden emlak vergisi uygulamalarına ilişkin olarak, Sayıştay
                  Başkanlığı’nın 2017 Yılı Dış Denetim Genel Değerlendirme Raporu’nda şu değerlendirme yer almaktadır:
                  2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’nun 39' uncu maddesinde; kamulaştırma bedeli ile vergi değeri arasındaki fark
                  üzerinden, cezalı emlak vergisi tarh olunacağı hüküm altına alınmış olmakla birlikte,  03.04.2002 tarihli ve 4751
                  sayılı Kanun ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nda yapılan değişikliklerle emlak
                  vergisinin  mükellef  tarafından  beyan  edilmesi  uygulamasından  vazgeçilerek,  belediyeler  tarafından  vergi  değeri
                  üzerinden yıllık olarak tarh edilmesi esası benimsenmiş olması Belirtilen kanun hükümlerinden anlaşılacağı üzere
                  emlak vergisi mükelleflerinin emlak vergisi tarh, tahakkuk ve tahsilatına esas vergi değerini belirlemede hiçbir inisiya-
                  tifi bulunmamaktadır. Vergi, tüm süreçleriyle yasada belirtilen kamu kuruluşları ve yetkilileri tarafından yapılan işlem
                  ve hesaplamalar sonucu kesinleşmektedir. Dolayısıyla, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu 39’uncu maddesinde yer
                  alan  kamulaştırılan taşınmazın  kamulaştırıldığı  yıla  ait emlak  vergisi tarhına  esas  olan  vergi  değerinin, kesinleşen
                  kamulaştırma bedelinden az olması halinde, kamulaştırma bedeli ile vergi değeri arasındaki fark üzerinden, cezalı
                  emlak vergisi tarh edilmesi ve bu suretle söz konusu farktan kişi veya kurumların sorumlu tutulmasının 1319 sayılı
                  Kanun’da yapılan değişiklik dikkate alındığında hukuki olmadığı değerlendirilmektedir (Sayıştay, 2018:65-66). Ayrıca,
                  Belediye Gelirleri Raporu’nda da; Kamulaştırma Kanunu’nda yer alan bu (39’uncu) maddenin emlak vergisi konu-
                  sunda temel kanun olan Emlak Vergisi Kanununda yapılan değişiklikler sonrası gerekli düzenlemelerin yapılmaması
                  neticesinde uyumsuz hale geldiği ve uygulamada tereddüt ve ihtilaflara yol açtığı; maddenin, emlak vergisi beyanna-
                  me esasına göre ödenirken Emlak Vergisi Kanunu ile uyumlu olduğu, ancak, 03.04.2002 tarihinde 4751 sayılı Kanun
                  ile yapılan değişiklikle beyan esası kaldırılarak verginin idarece tarh edileceğinin düzenlendiği, taşınmazı kamulaştırı-
                  lan mükellefin emlak vergisi tutarının belirlemede ya da artırma imkânı bulunmadığı; taşınmazını satan mükellefler-
                  den  satış  bedeli  ile  vergi  değeri  arasındaki  fark  üzerinden  emlak  vergisi  alınması  gerektiğine  dair  bir  düzenleme
                  bulunmazken, taşınmazları kamulaştırılan mükelleflerden kamulaştırılan bedel ile vergi değeri arasındaki fark üzerin-
                  den emlak vergisi alınmasının çelişkiye sebep olduğu;  ayrıca, kamulaştırma bedeli ile vergi değeri arasındaki fark
                  üzerinden  “cezalı”  emlak  vergisi  tarh  olunmasından  bahsediliyor  olsa  da,  mükellef  bildirim  süreleri  içinde  emlak
                  vergisi bildirimini yerine getirmişse, Vergi Usul Kanunu’na göre ceza kesilemeyeceği, dolayısıyla Kamulaştırma Kanu-
                  nu’nun 39' uncu maddesinin Vergi Usul Kanunu ile de uyumlu olmadığı tespitleri yapılmaktadır.

                  214 | TBB
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247