Page 318 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 318
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
nin ve Türk Kooperatifçilik Kurumunun sahip oldukları kendi hizmet binaları, emlak
vergisinden daimi olarak muaf tutulmuştur.
957. Fıkra metninde yer alan Tarım Kredi Kooperatifleri, 1581 sayılı Tarım Kredi
Kooperatifleri Ve Birlikleri Kanunu’nda; 571 Tarım Satış Kooperatifleri ise, 4572 sayılı
Tarım Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun’da 572 düzenlenmiştir.
958. Kooperatif’in tanımı, fıkra metninde açıkça zikredilen, 1163 sayılı Kooperatifler
Kanunu’nun 573 1’inci maddesinde 574 “Tüzel kişiliği haiz olmak üzere ortaklarının belir-
li ekonomik menfaatlerini ve özellikle meslek veya geçimlerine ait ihtiyaçlarını işgücü
ve parasal katkılarıyla karşılıklı yardım, dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp koru-
mak amacıyla gerçek ve tüzel kişiler tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir ser-
mayeli ortaklıklar” olarak yapılmış ve bu kanunun 70’inci maddesinde de “Kooperatif-
lerin müşterek menfaatlerini korumak, amaçlarını gerçekleştirmek için iktisadi faali-
yette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve denetlemek, dış memleketlerle olan
münasebetlerini düzenlemek, kooperatifçiliği geliştirmek ve eğitim yapmak, koopera-
tifçilik konularında tavsiyelerde bulunmak gibi hizmetlerin yerine getirilmesi için, Koo-
peratif birlikleri, kooperatifler merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği
kurulur” hükmüne yer verilmiştir.
959. Fıkra metninde, 1163 sayılı, 1581 sayılı ve 4572 sayılı Kanun’lara göndermede
bulunulmakta ve bu kanunlara tabi kuruluşların kendilerinin sahip oldukları hizmet
binalarının emlak vergisinden muafiyetini düzenlenmektedir. 4’üncü maddenin bu
fıkrasında düzenlenen muafiyet, şarta bağlı daimi emlak vergisi muafiyetidir. Bu tür
binalar için daimi muafiyet uygulanabilmesi için, bu fıkrada yer alan şartlar ile bu bi-
naların kiraya verilmemiş olması ve gelir getirmeyen bir amaca tahsis edilmiş olması
şartlarının birlikte gerçekleşmesi gerekmektedir. 575
960. Fıkrada sayılan kuruluşlar, kanunla kurulmuş tüzel kişilikleri olan kuruluşlar olup
kuruluş amaçları ve yapacakları hizmetler kanunlarında belirlenmiş olduğundan, ku-
ruluş kanunları göz önüne alınarak, muafiyet için şart olan “kendi hizmet binaları”
tanımının çerçevesi ve içeriğinin belirlenmesi gerekir. Bu kuruluşların amaçları doğrul-
tusunda yapacakları hizmetler bir bütün olarak değerlendirilerek, bu hizmetlerin yürü-
tüldüğü binalarının muafiyet kapsamında değerlendirmesinin yapılması yerinde ola-
caktır. Bu nedenle, kendi hizmet binaları tanımına, bu kuruluşların amaçlarını oluştu-
ran hizmetleri için kullandıkları, idare binaları, fabrikalar, depolar, satış yerleri gibi
çeşitli binalar da girmektedir. 576 Ancak, bu kuruluşların hizmetleri yürütmelerinde
571 28.04.1972 tarih ve 14172 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
572 16.06.2000 tarih ve 24081 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
573 10.05.1969 tarih ve 13195 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
574 21.04.2004 tarih ve 5146 sayılı Kanun’un 1’inci maddesi ile eklenmiştir.
575 1163 sayılı Kanun’un 93’üncü maddesinin 1’inci fıkrasının c bendi uyarınca.
576 Danıştay kararları da bu yöndedir. Danıştay 9. Dairesi’nin 22.04.1977 tarih ve E:1976/3315, K:1977/1465 sayılı
kararına göre; tarım satış kooperatif birliğinin fabrika ve depo gibi binalarının kendi hizmet binası sayılarak vergi dışı
290 | TBB